Op de site van de NMBS wordt nu duidelijk uitgelegd hoe je met je fiets in de trein de grens over kunt (zie
hier en klik op '
Mag ik mijn fiets meenemen op de trein?').
Onderaan staat in rode letters:
Aan boord van de IC Nederland (Brussel-Amsterdam en Brussel-Den Haag) zijn er, om veiligheidsredenen, maximum 4 fietsen toegelaten. Gezien de grotere vraag in de zomer, is de reservering voor uw fiets verplicht voor internationale reizen met de IC Nederland in juli en augustus. De fietsreservering is mogelijk vanaf 19 juni via ons Contact Center, in de 21 stations met verkoop van internationale tickets alsook in het station Noorderkempen voor de prijs van €4 per fiets (bovenop de prijs van het fietsbiljet).
Vergelijk dit met de summiere info op de site van de NS (zie
hier):
Om uw fiets mee te nemen in Intercity Brussel heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12 per enkele reis. Reist u deze zomer dan is een reservering verplicht voor uw fiets. Deze reservering bedraagt € 4 enkele reis en kunt u telefonisch (T: 030-2300023) of bij de balie op het station kopen.
'Deze zomer' is al een stuk vager dan 'in juli en augustus'. En 'De balie op het station' is ook niet erg duidelijk. Elk station waar nog een loket is of alleen stations die internationale tickets verkopen?
Al je op de Belgische site de link naar stations met verkoop van internationale tickets aanklikt, dan staat daar nog een waarschuwing:
Opgelet: als u internationale tickets koopt aan onze stationsloketten, betaalt u dossierkosten. Klik je daar weer op, dan staat er:
Die kosten (btw inbegrepen) bedragen:
€9 voor reserveringen op een hogesnelheidstrein of nachttrein
€5 voor de aankoop van tickets voor 'klassieke' internationale dagtreinen
€14 voor de aankoop van Eurostar tickets in de stations Brussel-Zuid, Paris Nord en London St.-Pancras.
Geen dossierkosten voor korte trajecten in het grensverkeer (openbare dienstverlening)
De dossierkosten gelden per dossier (en niet per ticket) en worden niet terugbetaald bij annulering van de reis.
U betaalt geen dossierkosten:
voor online aankopen via onze website of via onze app
voor een aantal specifieke uitzonderingen opgesomd in onze leaflet (PDF)
Ik download die pdf-file en lees dat er voor fietstickets geen dossierkosten in rekening worden gebracht.
Bij de NS lees ik alleen iets over boekingskosten bij de intercity naar Berlijn (€ 7,50), maar niet bij de intercity naar België. (Dat doet mij vermoeden dat voor fietskaartjes naar Berlijn wel en voor fietskaartjes naar België geen boekingskosten worden geheven. Zie ook
dit verhaal van een ervaringsdeskunige over die boekingskosten. Die Duitse fietskaartjes kun je volgens de NS ook alleen bij een internationale balie krijgen. Dat ook de Treinreiswinkel ze verkoopt, hebben ze er maar niet bijgezet.)
Op de site van de NMBS is ook te lezen dat je vanaf Roosendaal of Maastricht met een veel goedkoper fietskaartje de grens over kunt. Zo'n fietsbiljet kost maar 4 euro. Vertrek je van een ander Nederlands station, dan heb je daarnaast ook een 'Fietskaart Dal' nodig, die binnenkort € 7,50 gaat kosten. In totaal ben je dan nog altijd iets goedkoper uit dan met een internationaal fietsticket, al mag je dan op werkdagen buiten juli en augustus in Nederland niet in de spitsuren reizen.
Het grote voordeel van 2 binnenlandse fietskaartjes t.o.v een internationaal fietskaartje is dan ook niet het geringe prijsverschil, maar dat je er niet voor in de rij voor een loket hoeft te gaan staan. In het tijdperk van de OV-chipkaart staan er in die rijen immers nauwelijks nog mensen die een simpel kaartje nodig hebben, maar vooral mensen met tijdrovende vragen en problemen. Anders dan een internationaal fietskaartje zijn zowel de Nederlandse Fietskaart Dal (
hier) als het Belgische Fietsbiljet (
hier) online verkrijgbaar. (Voor een fietsbiljet moet je nog wel wat gegevens invoeren:
van (Roosendaal of Maastricht, als je uit Nederland komt),
naar (een Belgische bestemming (
of Moeskroen, het laatste station voor de Franse grens, als je met je fiets naar Lille Flandres wilt. Lille of Rijs(s)el wordt in dit menu niet herkend, omdat op deze site geen tickets naar Frankrijk verkocht worden. Voor het traject Moeskroen-Lille zijn sowieso geen fietskaartjes te koop omdat op het Franse deel van dit traject fietsvervoer gratis is. Al zou in theorie een conducteur je fiets in Moeskroen uit de de trein kunnen zetten omdat er Moeskroen op je fietsbiljet staat; zie het verhaal van deze ervaringsdeskundige ), klik dan op
Toon biljetten en nog een keer op
Toon meer biljetten: et voilá, daar verschijnt de optie
Fietsbiljet.
Natuurlijk zou ik liever zien dat je net zo makkelijk een fietskaartje en/of reservering in de intercitytreinen naar België zou kunnen regelen, maar zolang dat niet het geval is, biedt dit een bruikbaar alternatief. Reis je verder dan Lille en heb je ook reserveringen voor Franse TGV's nodig, dan blijft de Treinreiswinkel een prima optie. Die regelt dan gelijk een fietsticket/reservering voor de intercity naar België. Voor de hele reis betaal je dan wel € 9,50 aan boekingskosten.