keesswart schreef: ↑wo 24 apr, 2019 09:20
Ik had alleen de treinen geteld die naar Brussel rijden, niet die in de omgekeerde richting - dan zou het aantal fietsplekken verdubbelen
. Ik weet ook niet of je voor de Beneluxtrein in beide richtingen moet gaan reserveren of alleen vanuit Nederland, of je dan ook een zitplaats kunt reserveren en of er enig toezicht op zal zijn.
De praktijk was de laatste jaren al dat het op drukke dagen in Amsterdam, Den Haag of Brussel nog wel lukte om je fiets erin te krijgen, maar dat deze treinen tussen Rotterdam en Antwerpen bomvol waren en dat potentiële fietsplekken ook bezet werden door koffers en kinderwagens.
Bridgestone SM schreef: ↑wo 24 apr, 2019 00:28
PS Je kan de nieuwe regeling ook beschrijven als: Voorheen bleven de fietsen 11 en 12 soms een uur langer op het perron staan, nu hebben alleen de gereserveerde 1 t/m 4 een plek op de trein.
Voorheen was nummertjes trekken en wachten op je beurt al niet aan de orde. Wie toevallig het dichtst bij de toegang naar de fietsplekken stond of zich het snelst met een bepakte fiets over een vol perron kon verplaatsen, had de grootste kans op een fietsplek.
Die "verdubbeling" is natuurlijk slechts een alleen mathematische: je wilt namelijk niet
"een fietsplek op een willekeurige trein naar elders" maar je wilt
"vervoer van A naar B", of
"van B naar A" (waarbij A en B niet per se Amsterdam en Brussel zijn).
En dan wat betreft het nummertjes trekken: Misschien heb ik geweldig geluk gehad, maar ik heb nooit een trein voorbij moeten laten gaan. Nu was bij een terug naar huis-reis onze overstap eigenlijk altijd Brussel (Brussel Noord of Zuid) of anders Zaventem. Op onze heenreis was vaak de overstap in Rotterdam.
Jaren terug reisden we op een doordeweekse werkdag in de Belgische avondspits en toen was het "fietsenhok" in de toenmalige Benelux geheel volgelopen met forenzen (die denkelijk eigenlijk een uitgevallen forenzentrein hadden willen nemen). Mijn oplossing was: gewoon instappen en de fiets parkeren waar hij nog enige steun had.
Die parkeerplek bleek de voorraadkast van de RailTender te zijn. Goed in de tussentijd waren er al een paar keer conducteurs langsgelopen, en die keken steeds heel nadrukkelijk ergens anders naar. Toen kwam die RailTender-jongen en die vroeg of ik mijn fiets wilde verzetten. MIjn antwoord was dat dat niet ging want dat er geen andere plek was, dwz dat de voor fietsen gereserveerde plekken bezet waren door forenzen met obligate koffertjes en een minstens zo grote onverzettelijkheid als ik (ik had al heel veel eerder gevraagd of ze plek wilden maken, en het was alsof ik chinees sprak). Dit was natuurlijk erg zielig voor de RailTender ... maar uiteindelijk wel de oplossing. De RailTender sprak de weer passerende en weer alsof hun neus bloedde kijkende conducteurs aan, en de RailTender zei dat ik mijn fiets niet wilde verplaatsen ... waarop de conducteur vroeg of ik mijn fiets wilde verplaatsen ... waarop ik de conducteur vroeg om de voor fietsen gereserveerde plekken vrij te maken .... en toen ging ineens alles heel veel makkelijker. In Antwerpen kwam er overigens heel wat meer lucht in de trein.
Maar goed: In de oude situatie was er met wat goede wil plek voor 6 - 8 of nog meer fietsen, nu is er plek voor 4, en 's zomers een reserveringssyteem .... dat reserveren kan winst zijn, maar ook verlies, en die 4 fietsplaatsen zijn natuurlijk een groot verlies.
Het is natuurlijk een leuk sommetje, die 16 treinen, maar van die 16 zijn er maar een paar die als je ook meer een beetje verder wilt, of van een beetje verder komt, interessant zijn. Rekenend met een individueel tijdluik levert dit dus een danige verschraling op.
Ik heb ter illustratie even een "gemene" verbinding uitgezocht, voor wie nog wil kamperen zijn er dan drie realistische verbindingen. Overigens zo gemeen is de verbinding ook weer niet: Virton is een mooi vertrekpunt voor een Maas-fietsocht, al dan niet in combinatie met Lotharingen en/of Argonne.
Van Loppersum naar Virton
Datum Wo, 01.05.19 Tijd 06:00 (vertrek)
Uw Reis:
07:43 09:43 11:43 -- Loppersum
08:09 10:09 12:09 -- Groningen
08:18 10:18 12:18 -- Groningen
10:55 12:55 14:55 -- Rotterdam Centraal
11:10 13:10 15:10 -- Rotterdam Centraal
13:16 15:16 17:16 -- Bruxelles Midi
13:33 15:33 17:33 -- Bruxelles Midi
15:45 17:45 19:45 -- Libramont
15:56 17:56 19:56 -- Libramont
16:37 18:37 20:37 -- Virton
Gelukkig woon ik niet in Zeerijp of Loppersum, dus heb ik iets meer lucht in het aanreis-traject, maar op zaterdag en zeker op zondag zijn de vroegste treinen niet echt vroeg, zelfs hier ± midden in het land op een knooppuntstation.
Groeten BSM