door
rooss » vr 26 apr, 2019 16:37
ivokremer schreef: ↑di 23 apr, 2019 14:14
Ik ben me net rot geschrokken bij de fietsenmaker. Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).
Wat denk je dat ik te horen kreeg? Schatting zeker 500 euro, waarvan €200 manuren.
Ik was juist naar deze fietsenmaker gegaan omdat mijn fietsmaat me twee jaar vertelde dat hij daar goedkoper uit was dan ik (ik liet het in 2017 doen voor 336 euro) en dat hij ook nog eens een leenfiets kreeg.
Nou, die leenfiets heb ik zelf nu ook, dus ik profiteer nu wel van het stukje extra service van Belga.
Maar dit is de allerlaatste keer dat ik dit laat doen. Ik vind een kostenstijging van meer dan 150 euro echt absurd en ik vond het daarvoor al duur. De volgende keer (over twee jaar) wil ik het meeste zelf kunnen doen.
Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.
Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".
Het viel me ook op dat de fietsmaker de achtercassette niet eens op heeft gemeten. Hij wees er alleen maar naar en zei: "die vervangen we altijd standaard". Alsof zo'n achtercassette niets kost...
Ik wil wel eens weten wat het me gekost had als ik het meeste zelf had uitgezocht en vervangen.
Aangezien we allemaal de fiets niet gezien hebben denk ik dat niemand op dit forum kan zeggen of die 500 euro te duur is. Ik vind het wel vreemd dat de TS verontwaardigd is over het bedrag van de schatting, en vervolgens toch tot het geven van de opdracht overgaat. Om de topicvraag te beantwoorden lijkt me de juiste weg geweest om bij nog enkele zaken een offerte te vragen.
"ik heb er geen verstand van, dus ik heb geen poot om op te staan" is wel erg makkelijk. ik heb zelf geen verstand van CV-ketels, maar ben wel overgestapt op een andere monteur omdat ik wat marktonderzoek heb gedaan.
En of het "zelf doen" de oplossing is, dat is maar de vraag. Ik denk dat een positieve motivatie om zelf te gaan sleutelen goed is, dus als je geïnteresseerd bent in de techniek van fietsen. Een negatieve motivatie (als het alleen maar om kosten te besparen is) levert waarschijnlijk een hoop frustratie op.
Of je fietsonderhoud leuk vindt is heel makkelijk uit te vinden. Begin gewoon met het zoeken naar de juiste lengte van een aantal schakels van je ketting (Sheldon Brown website) en leg er een liniaaltje langs. Of zoek uit hoe versleten tandjes eruitzien. Onderhoud begint bij kijken. Kijk naar je banden, en je ziet of ze aan vervanging toe zijn. Kijk naar je remblokjes etc. En o.a. op dit forum kan je heel veel kennis opdoen en hulp krijgen.
Als je verwonderd bent over hoe ver een metalen fietsketting uitgerekt kan worden, dan is de kans groot dat fietsonderhoud wat voor je is. Mocht je vieze handen krijgen en dat niet prettig vinden, kijk dan uit naar een andere manier om geld te besparen zoals het zelf lijmen van PVC-buizen van de kapotte riolering in de kruipruimte onder je huis. Een heel simpel klusje als het nodig is en een loodgieter heeft ook een heel redelijk uurtarief tegenwoordig.
p.s.
Zelf onderhoud doen vergroot ook het plezier in het fietsen zelf is mijn mening. Vooral als er iets kapot gaat onderweg wat je niet had verwacht. Vroeger baalde ik er dan ontzettend van, maar tegenwoordig zie ik het als leermomentje, vorig jaar nog toen ik last had van een buitenband die spontaan van mijn velg afliep en nu net nog vanwege lekke banden dicht bij het ventiel wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door wat los zittende "draaiende" buitenbanden die de binnenband meetrekken terwijl het ventiel in de velg "ankert". Allemaal leuke raadsels en door info op het internet op te lossen. En hoe ouder je fiets is, des te meer kennis doe je zo op.