Ik ben me net rot geschrokken bij de fietsenmaker. Ik laat mijn reisfiets om de twee jaar volledig nakijken en allerlei onderdelen vervangen: nieuwe banden binnen + buiten, nieuwe remblokjes, nieuwe ketting, eventueel hier en daar een nieuw voortandwiel, nieuwe achtercassette en een algehele controle (met name derailleur en versnellingen).
Wat denk je dat ik te horen kreeg? Schatting zeker 500 euro, waarvan €200 manuren.
Ik was juist naar deze fietsenmaker gegaan omdat mijn fietsmaat me twee jaar vertelde dat hij daar goedkoper uit was dan ik (ik liet het in 2017 doen voor 336 euro) en dat hij ook nog eens een leenfiets kreeg.
Nou, die leenfiets heb ik zelf nu ook, dus ik profiteer nu wel van het stukje extra service van Belga.
Maar dit is de allerlaatste keer dat ik dit laat doen. Ik vind een kostenstijging van meer dan 150 euro echt absurd en ik vond het daarvoor al duur. De volgende keer (over twee jaar) wil ik het meeste zelf kunnen doen.
Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.
Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".
Het viel me ook op dat de fietsmaker de achtercassette niet eens op heeft gemeten. Hij wees er alleen maar naar en zei: "die vervangen we altijd standaard". Alsof zo'n achtercassette niets kost...
Ik wil wel eens weten wat het me gekost had als ik het meeste zelf had uitgezocht en vervangen.
Wat denk je dat ik te horen kreeg? Schatting zeker 500 euro, waarvan €200 manuren.
Ik was juist naar deze fietsenmaker gegaan omdat mijn fietsmaat me twee jaar vertelde dat hij daar goedkoper uit was dan ik (ik liet het in 2017 doen voor 336 euro) en dat hij ook nog eens een leenfiets kreeg.
Nou, die leenfiets heb ik zelf nu ook, dus ik profiteer nu wel van het stukje extra service van Belga.
Maar dit is de allerlaatste keer dat ik dit laat doen. Ik vind een kostenstijging van meer dan 150 euro echt absurd en ik vond het daarvoor al duur. De volgende keer (over twee jaar) wil ik het meeste zelf kunnen doen.
Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.
Er werd bijvoorbeeld gezegd: "je ketting is voor 90% versleten". Toen dacht ik: "volgens mij is dit gelul, maar ik heb geen poot om op te staan, want ik heb er geen verstand van".
Het viel me ook op dat de fietsmaker de achtercassette niet eens op heeft gemeten. Hij wees er alleen maar naar en zei: "die vervangen we altijd standaard". Alsof zo'n achtercassette niets kost...
Ik wil wel eens weten wat het me gekost had als ik het meeste zelf had uitgezocht en vervangen.