Op het gevaar af dat er dingen en omstandigheden in het spel zijn die niet verteld zijn zou ik - en nu sla ik alle vermoedens en mogelijke verwijten even over - alsnog zelf contact opnemen met Santos.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Op het gevaar af dat er dingen en omstandigheden in het spel zijn die niet verteld zijn zou ik - en nu sla ik alle vermoedens en mogelijke verwijten even over - alsnog zelf contact opnemen met Santos.
Ik kocht ruim twintig jaar geleden twee sets tandem-wielen bij Vittorio. De eerste set heb ik ook nog bij Vittorio laten "natrekken". Beide sets "verdwenen" na nog wat aanpassingen in onze Bridgestones.Randonneur9040 schreef: ↑vr 29 mar, 2019 14:54....
Na enkele honderden kilometers spaken al ns moeten bijspannen.
Niet onlogisch, ik heb hem het wiel zien bouwen, een spaakspanningsmeter kwam er niet aan te pas.
Ga nu alleszins regelmatiger de spanning controleren.
Met voorwiel idd nooit problemen gekend, met oorspronkelijk achterwiel ook niet trouwens (tot de naaf kraakte).
"Door de nul gaan" of "ontlasting" van de spaken komt bij een goed gespaakt wiel onder gebruiksomstandigheden niet voor. Bij een kwaliteitsvelg worden de krachten op de spaken goed opgevangen en verdeeld. Zolang hobbels of bulten door de band en niet door de velg wordt verwerkt, is er nauwelijks sprake van een serieuze ontlastende kracht. Zolang de dynamische krachten op de spaken onder de rekgrens blijven, blijft het wiel lang heel.Bridgestone SM schreef: ↑zo 21 apr, 2019 20:50Nu zijn 48 spaken ipv de normale 36 natuurlijk een leuke bonus, maar met 48 spaken heb je evenzo het risico van het "door de nul gaan" van de dynamische spaakspanning. Zoals al geschetst: er worden 4 tot 6 spaken onderaan ontlast door de statische belasting (de fietser, de fiets en zijn bagage - achter gauw 2/3 van dat gewicht) .... rijd je over slechtere wegen dan is er de dynamische werking van het gehobbel, op het moment van impact op een bult is er nog een serieuze extra ontlastende kracht ... en niet alleen op slechtere wegen, rijd je 70 km/u een verder gladde helling af dan kan een rand van een put of vergelijkbaar al net zo hard aankomen als een stoeprand bij stapvoets.
Groeten BSM
De dynamische krachten van een spaakwiel blijven altijd onder de rekgrens. Zelfs bij een ongeluk zie je zelden dat er een spaak gebroken is.
Ik denk dat "rekgrens" een onhandig woord is ... maar goed, in de context is de bedoelde boodschap te volgen.
Eventueel, indien je ook de verdere omstandigheden etc kent, kan het verhelderend zijn als spaakmerk etc genoemd wordt. Met een beetje geluk kan je dan ook de eigenschappen terugvinden.
Wat een teleurstellende conclusie na die veelbelovende inleiding van 140 woorden!Bridgestone SM schreef: ↑ma 22 apr, 2019 12:04Of je nu nog steeds, na meer dan 20 jaar, dezelfde spaken kopen kan is nog maar de vraag.
Hulde!peter de rijk schreef: ↑ma 22 apr, 2019 22:30Wat een teleurstellende conclusie na die veelbelovende inleiding van 140 woorden!Bridgestone SM schreef: ↑ma 22 apr, 2019 12:04Of je nu nog steeds, na meer dan 20 jaar, dezelfde spaken kopen kan is nog maar de vraag.
(Weer een topic dat verzandt in eindeloze kletsica.)