Mijn vrouw is al enige tijd in het bezit van een Koga e-bike Worldtraveler en afgelopen jaar hebben we samen rondje Rondje Nederland gefietst. Dat is ons prima bevallen dus we hebben het plan opgevat om dit jaar (mei/juni) naar Santiago de Compostella te fietsen. We kiezen er voor om via "Langs oude wegen" te fietsen.
Mede vanwege de beklimmingen die ons te wachten staan heb ik geprobeerd het gewicht aan bagage te minimaliseren, maar dat valt nog niet mee. Dat komt met name vanwege twee (andere) hobby's die ik tijdens het fietsen graag zou willen uitoefenen, namelijk fotograferen en lekker koken. Daarbij zijn we ook niet meer de allerjongsten (55/54jr) en willen daarom ook niet liever niet al te veel inleveren op comfort (bv matje en stoeltjes). Zie bijlage voor de samenvatting van mijn paklijst en gewichtsverdeling.
Probleem is nu dat het gewicht aan bagage aardig begint op te lopen. Ik zit nu zelf rond de 20kg aan bagage en mijn vrouw rond de 23 kg. Wat ik zo "her en der" lees, zou dit nog nét "aanvaardbaar" zijn (<23kg) maar al rekenende begon ik me wel steeds meer af te vragen wat je nu allemaal wel en niet mee moet rekenen. Is bijvoorbeeld ook het gewicht van de fiets en de berijder van invloed? Ik lees hier namelijk niet zoveel over op internet.
Ik zie nog wel mogelijkheden om te bezuinigen (bv op kookspullen, stoeltjes, fotoapparatuur, één stuurtas ipv twee) maar de vraag is of het écht nodig is.
De vragen waar ik tegen aan loop zijn:
1) is het gewicht aan bagage 20kg/23kg in onze situatie acceptabel?
2) wat is het maximaal gewenste gewicht aan bagage voor een (goede) e-bike?
3) zou je eigenlijk niet moeten rekenen met een maximaal "totaal" gewicht?
4) levert 2 kg afvallen net zoveel "winst" op dan 2 kg minder bagage?
5) moet je bij het berekenen van de "ideale" gewichtsverdeling (1/3 2/3) ook rekening houden met het extra gewicht aan het stuur (o.a. stuurtas)?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Besparingstips zijn natuurlijk ook welkom!
Mede vanwege de beklimmingen die ons te wachten staan heb ik geprobeerd het gewicht aan bagage te minimaliseren, maar dat valt nog niet mee. Dat komt met name vanwege twee (andere) hobby's die ik tijdens het fietsen graag zou willen uitoefenen, namelijk fotograferen en lekker koken. Daarbij zijn we ook niet meer de allerjongsten (55/54jr) en willen daarom ook niet liever niet al te veel inleveren op comfort (bv matje en stoeltjes). Zie bijlage voor de samenvatting van mijn paklijst en gewichtsverdeling.
Probleem is nu dat het gewicht aan bagage aardig begint op te lopen. Ik zit nu zelf rond de 20kg aan bagage en mijn vrouw rond de 23 kg. Wat ik zo "her en der" lees, zou dit nog nét "aanvaardbaar" zijn (<23kg) maar al rekenende begon ik me wel steeds meer af te vragen wat je nu allemaal wel en niet mee moet rekenen. Is bijvoorbeeld ook het gewicht van de fiets en de berijder van invloed? Ik lees hier namelijk niet zoveel over op internet.
Ik zie nog wel mogelijkheden om te bezuinigen (bv op kookspullen, stoeltjes, fotoapparatuur, één stuurtas ipv twee) maar de vraag is of het écht nodig is.
De vragen waar ik tegen aan loop zijn:
1) is het gewicht aan bagage 20kg/23kg in onze situatie acceptabel?
2) wat is het maximaal gewenste gewicht aan bagage voor een (goede) e-bike?
3) zou je eigenlijk niet moeten rekenen met een maximaal "totaal" gewicht?
4) levert 2 kg afvallen net zoveel "winst" op dan 2 kg minder bagage?
5) moet je bij het berekenen van de "ideale" gewichtsverdeling (1/3 2/3) ook rekening houden met het extra gewicht aan het stuur (o.a. stuurtas)?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Besparingstips zijn natuurlijk ook welkom!