PietV schreef: ↑di 25 dec, 2018 08:23.....
Er zijn door de jaren heen vele onderzoeken gedaan en herhaald door TNO, afdeling zintuigfysiologie. Vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw. Dat gaat niet over een korte discussie, maar jarenlange bevindingen, die tot op heden het achterlicht als veiligste verlichting aanbeveelt. ......
Het nadeel van knipperlichten is de hogere attentiewaarde. .....
Georg schreef: ↑di 25 dec, 2018 08:48Opvallend hoe sommigen "de Wet" als heilig zien.
Misschien is het aardig om eens te wijzen op het feit dat voor auto's decennia lang het derde remlicht streng verboden was, op straffe van hoge boetes, terwijl het in Scandinavische landen verplicht was.
Wetgeving loopt vaak achter, en wetgeving wordt niet altijd gemaakt door "lichten", wel een leuke woordspeling in dit geval al zeg ik het zelf.
Nog vreemder trouwens dat er blijkbaar een forumregel is die aanbevelingen die niet stroken met de Wet verbieden, het is hier toch geen kleuterschool?
Wat fietslichtjes betreft: een knipperend achterlicht doet (veel) langer met de batterij, lijkt me alleen al uit milieu-oogpunt een goed idee. Verder is de verlichting van auto's de laatste 10-15 jaar zo enorm veel dominanter en krachtiger geworden dat je als fietser ook wat meer je best moet doen om op te vallen; hier loopt de wetgeving dus duidelijk achter, zoals vaak. Al te vaak zie ik in een zee van fel rood licht een iel verlicht fietsertje ploeteren.
Ik geef toe dat sommige (race)fietsachterlichten die specifiek als daglicht-achterlicht bedoeld zijn wel erg de aandacht trekken, (Lezyne, Bontrager "R") dat kan enigszins irritant zijn maar het werkt wel. Hangt ook van de stand af waarin dat ding wordt gebruikt. Ik heb zo'n Lezyne-lichtbom en die durf ik absoluut niet op z'n felst te gebruiken, dat is echt asociaal fel.
@ de heiligheid van de wet en de forum-regels
Als je kijkt naar de letter en de geest van de forumregels dan valt het best mee, de regels verbieden het aanprijzen/propageren van evident misdadige activiteiten ... en dat is ook logisch: je wilt niet dat een forum tot een criminele organisatie verwordt.
Echter zoals zo vaak bij regels: er zijn kennelijk altijd weer mensen die regels als heilig willen zien en het dan niet verdragen dat anderen andere heiligheden kennen - je ziet dan het opleggen aan anderen van de eigen regels, het aan anderen opleggen van een verplicht "tolerant" gedrag (een interne contradictie), en uiteindelijk politie-gedrag.
Rond heiligheid en (leef)regels zijn al vele oorlogen gevoerd en er zijn ontelbare slachtoffers gemaakt vanwege heiligheid en regels (kennelijk is heiligheid heel veel waard).
@ de vele onderzoeken
Klopt .... maar lees even goed: Er is een bewezen hogere zichtbaarheid/attentiewaarde, alleen volgt daarna "bevindingen" en vervolgens een afweging en een aanbeveling (en die aanbeveling zegt toch maar het oude te behouden).
Als je kijkt naar vliegtuigen: Die zijn stevig "opgesierd" met "stroboscoop" verlichting (die je tot op kilometers afstand ziet), en daarnaast nog een aantal lichten die de contouren en positie nader aangeven.
Kijk eens goed, bij helder en donker weer (in Nederland dus moeilijk): je ziet het knipperlicht heel vlot, de plek etc. ook en daarna (als het om wat meer afstand gaat) zie je misschien de continue verlichting, eventueel met een verrekijker.
Kennelijk is de winst van de attentiewaarde in de lucht duidelijk groter als het risico dat het knipperlicht ook afleidend aantrekkelijk is.
@ regelgeving in het algemeen
Wetgeving en regelgeving zijn gewoonlijk conservatief, de regelgeving in het verkeer lijkt wel extra conservatief*.
Het derde remlicht is één zo'n voorbeeld, dagrijverlichting een ander (bij beide zijn er overigens nog steeds rare losse eindjes). Fietsverlichting moest ook heel lang vast op de fiets zitten, vandaar de jarenlange stilstand en de antieke dynamo-gloeilampjes-verlichting. Als respons nu dus zo nu en dan een absurde anarchie en daarop dan weer de beroemde RegelReflex (in Nederland zijn we heel erg goed met die RegelReflex, en met allerlei richtingen, en daarna richtingenstrijd en schisma's - er zijn kerkelijke richtingen ontstaan nav de vraag of de slang gesproken heeft). In Zweden (waar dat derde remlicht vandaan komt?) zetten ze in dit soort gevallen de plussen en minnen neutraal op een rij en komt er bijv uit dat ze spijkerbanden 's winters voor lief nemen (onder auto's), ondanks de stevige meerkosten aan wegonderhoud: de minderkosten aan verkeersongevallen wegen er ruim tegen op.
Ik heb overigens een paar leuke rode reflectoren uit Zweden, dus NL-onwettig, met een schakelaartje: continu-uit-knipper .... op een matig stille maar wat grotere buitenweg in Zwitserland ben je heel blij met dat wetteloze knipperlicht. Een continu-rood lichtje valt in het niet bij het auto-verlichting-geweld.
* Kijk bij dat conservatisme ook maar eens naar de verschillende verkeerskundige ontwerpen. Ongeveer steeds wordt er voor de fiets ontworpen alsof de fietser een soort dwerg-automobilist is, de (on)hebbelijkheden van de fiets(er) worden maar zelden echt goed benut.
Groeten BSM