20, toen ik, in 1985, met een vriend door België ging fietsen, van brouwerij naar brouwerij op mijn Gazelle Tour de France. Dat leverde (achteraf gezien) een aantal zeer memorabele momenten op in brouwerijen waarvan er vele nu niet meer bestaan. Het mooiste was een bezoek aan de Hoegaarden brouwerij, toen nog een klein brouwerijtje, vlak voordat deze afbrandde en de eigenaar, Pierre Celis, zijn ziel moest verkopen aan de voorloper van InBev. We kregen een rondleiding van Pierre Celis himself, nog niet bewust van de bijna goddelijke status die de beste man heeft verworven. Hij is het die het witbier heeft teruggebracht uit de vergetelheid en daarmee een belangrijke rol heeft gespeeld in de biercultuur.
Overigens kwamen we er die vakantie achter dat het niet handig is een brouwerij te bezoeken als je daarna nog 50 km moet fietsen. En al helemaal niet als je voor een rondleiding wordt aangesloten bij een bejaardenclub waarvan de leden na een biertje genoeg hebben gehad en de ober, die al voor iedereen een tweede glas heeft getapt, het dienblad vol met glazen voor jouw neus parkeert. "Zo, jongens, die kunnen jullie wel op, hè".
Diezelfde vakantie zijn we ook, als grote fans, op de koffie geweest bij Luc Zeebroek, beter bekend als Kamagurka, maar toen nog niet zo bekend. Hij vond het wel stoer dat een paar zotte 'Ollandse studenten helemaal op de fiets naar Gent kwamen om bij hem een kopje suiker te komen lenen.
We zijn ook per ongeluk op een van de eerste edities van het Pukkelpop festival geweest. We kwamen op de camping in het dorpje Heppen en de campingbaas vroeg: "Jullie komen zeker voor het festival?". Maar wij wisten van niets. Toch de volgende dag maar kaartjes gekocht en genoten van verschillende goede bands. Nu is dit een mega popfestival, toen werd het gehouden op het lokale voetbalveldje. *EDIT* ik lees op Wikipedia dat het zelfs de eerste editie van Pukkelpop was! Tot vandaag wist ik dat niet. Deze bands traden op: Ostrogoth, La Cosa Nostra, Anna Domino, The Neon Judgement, Anne Clark, Front 242, Jah Music International. Locatie: voetbalveld Excelsior Heppen (Leopoldsburg).
Dit was met stip de mafste vakantie die ik heb meegemaakt met veel onverwachte wendingen, verrassingen en ontmoetingen met (nu) legendarische mensen.