Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 258 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35410 berichten
Het beeld stond schijnbaar eerst ergens anders:
Afbeelding
Beetje zwaar om van de ene col naar de andere te zeulen...
We zijn er haast, naam van de pas en klaar.
Oops, Pas de Peyrol, BSM had het toch genoemd. Of later aangevuld misschien? In ieder geval is het zijn beurt.
Leon schreef:
zo 16 dec, 2018 16:55
Het beeld stond schijnbaar eerst ergens anders.

Ja, dat maakt het allemaal niet makkelijker.

Maar ook dat "uitkijk-balkon" met 30 km-zone kan ik niet plaatsen.
Het ziet er steeds veelbelovend uit, en ook steeds heel bekend (dat mag ook wel als je ergens meermaals geweest bent en dat met allerlei vervoersmodaliteiten).

BSM
https://www.google.com/maps/place/Pas+d ... 4d2.671741

Gewoon op het kruispunt van de asfaltwegen bovenop de pas de Peyrol: links een hut met shop en cafetaria, rechts het uitkijkbalkon met monument. Tussenin vertrekt een pad omhoog naar de top van de Puy Marie.
CarlW schreef:
zo 16 dec, 2018 17:02
Oops, Pas de Peyrol, BSM had het toch genoemd. Of later aangevuld misschien? In ieder geval is het zijn beurt.
Nee, niet later aangevuld, de Pas de Peyrol kwam als eerste boven, dwz: ik dacht direct een Puy en de Breche Roland te herkennen, in ieder geval een Cantal-landschap, een vriendelijker tegenhanger van de Alpen of Pyreneëen.

Ahh ... maar waar is dan dat "uitzicht-balkon", waar staat het beeld dan precies "aan namen heb ik niets, rugnummers moet ik hebben" (een beroemde uitspraak van sportverslaggever Barend Barendse - ge gevallen man was overigens geen wielrenner maar een Franse premier - ipv rugnummers ben ik blijer met coordinaten oid.) :roll:

Goed ik kijk nog eens, ik moet er maar weer eens langs.

Ik kom binnengauw weer met een plaatje, eens zoeken naar een moeilijke.

BSM
CarlW schreef:
zo 16 dec, 2018 17:12
Gewoon op het kruispunt van de asfaltwegen bovenop de pas de Peyrol: links een hut met shop en cafetaria, rechts het uitkijkbalkon met monument. Tussenin vertrekt een pad omhoog naar de top van de Puy Marie.

Eureka, of zo je wilt Thalassa (of Thalatta).

Als je geduldig verder kijkt bij de kiekjes op de Pas de Peyrol dan staat ie ertussen, en zie ik nu ook aan welke kant.

Schermafbeelding 2018-12-16 om 17.23.47.png
Schermafbeelding 2018-12-16 om 17.23.47.png (83.4 KiB) 2948 keer bekeken
Schermafbeelding 2018-12-16 om 17.25.12.png

Die Puy is denkelijk de Puy Griou, da's namelijk een erg puntige.

En nog verder zoeken leverde deze:

Schermafbeelding 2018-12-16 om 18.25.18.png
Groeten BSM
Voila, weer een nieuw enigma-plaatje, en alweer een met Bridgestones.

- 2004-07-xx - MCS_8355.jpg

Verder zonder commentaar, de sleutel-tekst is zelfs uitgewist.
Duidelijk is dus waar naar gezocht wordt: wat is er uitgewist ?

Succes

BSM

PS De tellers staan op 5148 berichten en 408855 bezoekers
Waarom vermeld je steeds de statistieken? Iedereen kan dat al automatisch zien. Dan voegt het toch niets toe? Of mis ik iets?

Ik loof een appeltaart uit aan degene die de locatie zonder extra praatjes raadt. Want zelfs als je er bent geweest is dit denk ik niet te raden.

Ik ga koken.
Een Col waar ik (niet) mijn plasje overheen gedaan heb.
Een col op een waterscheiding dus. De scheiding Maas - de rest lijkt me onwaarschijnlijk, vanwege weinig cols.

Blijft nog over: Rhône - Loire, Rhône - Allier, Allier - Garonne, Isère - Rhône, Var met een of andere rivier ... en allerlei mogelijkheden voor de cols tussen deze combinaties.
Lijkt me meer iets voor Raad pRaatje dan voor Raad plaatje. Misschien naar daar verplaatsen? Ik meen dat dit topic nu bestaat.
Omgeving Riverie?
Google kent daar nl een Route Barree.

CyclingCols.com kent een hoogte van 706m toe aan Riverie.

Als dit het niet is dan graag wat concreets.

-Jan
:lol: :lol: :lol:

Tsja, ik blijf toch ook kijken hier. Misschien raad ik het ook nog wel eens...
JanH schreef:
zo 16 dec, 2018 21:32
Omgeving Riverie?
Google kent daar nl een Route Barree.

CyclingCols.com kent een hoogte van 706m toe aan Riverie.

Als dit het niet is dan graag wat concreets.
Ik vind een Riverie ergens richting Rhône. Dat wordt het niet, van daar naar Nederland moet een rivier een hoofd-waterscheiding over.

Als je dus Frankrijk in tweeën knipt over dat deel dat naar Nederland afwatert en de rest dan kan je die rest vergeten. In grote lijnen, een grove benadering: Kijk naar ten noorden van Langres, en kijk naar ten oosten van Langres (dan is er nog een restje Maas-bekken en de bovenloop van het Schelde-bekken maar die mag je vergeten, daar liggen ook nauwelijks of geen Cols van naam).
Ik schreef al: een Col waarvan je hoogte-helling-profielen vindt, maar toch geen hoge Col (maar wel hoger als die 706 m van Riverie).
Die [ ROUTE  BARRÉE ] is overigens slechts een hulpje als je er toch al bijna bent, ander hulpje ... aan de andere kant staat twee fietsers in vertwijfeling op de kaart te kijken. En op Google Maps staat de betonnen (raad)paal nog iets schever als op mijn foto.

Overigens snap ik de opschudding niet:
Bij die spoorweg-tunnel dacht ik nog "kan dit wel" .... en die was zo geraden.
Nu heb ik een leuke fiets-col en die deugt dan niet.   Het zou mij niks verbazen als verschillende "wereld"fietsers er al overheen kwamen.

BSM
Je moet dus gewoon even de grenzen van deze kaart in Frankrijk aflopen. Gelukkig zijn veel Franse departmentsgrenzen ook waterscheidingen.

Afbeelding
math schreef:
zo 16 dec, 2018 23:59
Je moet dus gewoon even de grenzen van deze kaart in Frankrijk aflopen. Gelukkig zijn veel Franse departmentsgrenzen ook waterscheidingen.
En dan ... gewoon de hoogtekaart eroverheen leggen want de col moet minstens hoger zijn als die 700-weinig meters van JanH (de toppen eromheen zijn dan dus nog weer hoger).

Er valt zo dus heel wat meer Frankrijk af, minimaal weer een paar departementen.
Eigenlijk houd je zelfs verduiveld weinig Frankrijk over.

Net effe gesjekt en ik kan net zo goed zeggen dat je in de Vogezen (in ruime zin) moet zoeken ...

BSM
Col de Sapois.
Hoe?
https://www.google.nl/search?q=vosges+c ... gws_rd=ssl
Maar willem.m heeft de beurt verdiend! Wat na zijn tip was het te simpel.
willem.m schreef:
ma 17 dec, 2018 08:33
Merde, alweer de Vogezen. We hadden het kunnen weten... :wink:

Ik vind het geen goede zoekopdracht. Kijk zelf eens hoeveel extra tekst aan zgn aanwijzingen je er al bij hebt getikt. Dit is gewoon raad pRaatje. Die plank voor de kop he...

Ik ga nu werken en hoop dat-ie vanavond is geraden.
Leon schreef:
ma 17 dec, 2018 09:14
Col de Sapois.
Hoe?
https://www.google.nl/search?q=vosges+c ... gws_rd=ssl
Maar willem.m heeft de beurt verdiend! Wat na zijn tip was het te simpel.
Goed zo.

Col de Sapois - 2004-07-06 - MCS_8355.jpg

De foto, dat is evident, daar draait het om, en als je goed kijkt geeft de foto enorm veel prijs.

Het is Frankrijk, want Franse tekst, en daarbij een typische "Michelin" betonnen paal+emaille bord.
Het is niet te hoog gezien de vegetatie. Met een beetje inlegkunde vermoed je zelfs dat het niet in een kalkgebied is ... de planten zijn op deze oude dia niet echt een op een herkenbaar, maar met wat goede wil vermoed je zelfs een moerassigheid op aan de verre bosrand, en in ieder geval is het een nogal vlak zadel (in de kalk zijn de cols van naam gewoonlijk veel scherper).
Dan een verborgen boodschap: Wie al langer meedoet - zoals willem.m - weet dat ik in ieder geval ook wat met de Vogezen heb, en als je oplettend "achter" het plaatje gluurde kon je zien -07-2004 (en dat was voor de echt oplettende lezertjes ook een handvat), deze foto is dan ook niet echt ver van de malle fiets-rontonde die om te beginnen ook als "onraadbaar" werd bestempeld.

Dan komen er de eerste antwoorden en dan geef ik als werkelijke hints: Het watert hier af naar Nederland ... en die hint werd enerzijds ingegeven door het bordje op de foto met [cyclistes interdiction d'uriner], en anderzijds als snelle inperking want waar heb je nu Cols in Frankrijk en afwateren naar Nederland ?   NO-Frankrijk is op een eenvoudige hoogtekaart voor een groot deel geel en onder de 500m, daar waar je het 500m oranje-bruin of donkerder ziet is het Vogezen.

En dan bovendien noemde ik nog eens herhaald dat het een niet erg hoge Col was (en in tweede instantie dat ie wel hoger was als 700 en een beetje). Dat was een extra hulpje want als je het plaatje - waar het toch om draait - gewoon goed bekeek dan vermoedde je al dat het geen Col was in de >>1000m categorie (want goed ontwikkeld bos met zowel naald als loofbomen).
De dag tevoren waren we over de Col de Servance gekomen, een beetje een rare "Col" want bijna een beklimming van de Ballon de Servance, maar wel een heel mooie Col. Na de Servance was de Col de Sapois een vriendelijke klim.

Of te wel: Je kon echt heel veel aan alleen het plaatje zien, je moest daarvoor wel naar de totale setting kijken.
Misschien fiets ik wel te langzaam (mijn wederhelft denk daar anders over) ik kijk altijd goed naar wat het landschap vertelt, daarom dacht ik ook bij de vorige bijna direct "dat lijkt Cantal".

Maar goed, die Vogezen waren dus niet de tip van willem.m, die Vogezen gaf ik cadeau nadat ik al veel eerder met andere woorden had namelijk stroomgebied van Maas & Rijn het zoekgebied heel sterk had ingeperkt.
In dit geval is het werkelijk stroomgebied van Maas & Rijn want de Moselle stroomde ooit bij Toul rechtuit om verder via de Maas af te voeren (daarom is de Maasvallei zo breed vanaf daar), de bocht rond Nancy en het aantakken op de Meurthe is later ontstaan, pas vanaf toen waterde de Moselle op de Rijn af.

De zoekstrategie van Leon was even eenvoudig als efficiënt, Leon verdient hiervoor een pluim :idea:
Er zijn verduiveld weinig Cols waar het bordje zo lullig scheef stond (misschien scheef-gepist?), zelfs zonder ook maar enige verdere voorkennis springt ie er zo uit.
Ik vermoed dat het bordje sinds het nieuw asfalteren naar onder een Berk verzet is en nu ook weer ± recht staat zie ook onderaan een kleine selectie (maar ik heb niet alle plaatjes + datum gechecked -- met de enorme berg foto's op internet kan je - a la Bellingcat - ook allerlei dingen vinden die niet als zodanig gepost zijn).

Omdat Leon nu zijn beurt aan willem.m wil afstaan ben ik nu dus nieuwsgierig naar het enigma dat willem.m voor ons in petto heeft.

Groeten BSM

Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.56.21.png
Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.56.21.png (266.5 KiB) 2919 keer bekeken
Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.57.06.png
Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.55.04.png
Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.55.04.png (312.71 KiB) 2919 keer bekeken
PS We zijn nu 20 berichten en zo'n 700 bezoekjes verder (dit is minus mijn eigen bezoekjes)
Ik heb even geen zin (en geen tijd).
willem.m schreef:
ma 17 dec, 2018 13:14
Ik heb even geen zin (en geen tijd).
Toch jammer, maar als Leon de draad oppakt is het ook goed ... anders heb ik nog wel een plaatje achter de hand.

Groeten BSM
Dan geef ik het door aan derdekeer. Die heeft ook een duit in het zakje gedaan.