willem.m schreef: ↑ma 17 dec, 2018 08:33
Merde, alweer de Vogezen. We hadden het kunnen weten...
Ik vind het geen goede zoekopdracht. Kijk zelf eens hoeveel extra tekst aan zgn aanwijzingen je er al bij hebt getikt. Dit is gewoon raad pRaatje. Die plank voor de kop he...
Ik ga nu werken en hoop dat-ie vanavond is geraden.
Goed zo.
De foto, dat is evident, daar draait het om, en als je goed kijkt geeft de foto enorm veel prijs.
Het is Frankrijk, want Franse tekst, en daarbij een typische "Michelin" betonnen paal+emaille bord.
Het is niet te hoog gezien de vegetatie. Met een beetje inlegkunde vermoed je zelfs dat het niet in een kalkgebied is ... de planten zijn op deze oude dia niet echt een op een herkenbaar, maar met wat goede wil vermoed je zelfs een moerassigheid op aan de verre bosrand, en in ieder geval is het een nogal vlak zadel (in de kalk zijn de cols van naam gewoonlijk veel scherper).
Dan een verborgen boodschap: Wie al langer meedoet - zoals willem.m - weet dat ik in ieder geval ook wat met de Vogezen heb, en als je oplettend "achter" het plaatje gluurde kon je zien -07-2004 (en dat was voor de echt oplettende lezertjes ook een handvat), deze foto is dan ook niet echt ver van de malle fiets-rontonde die om te beginnen ook als "onraadbaar" werd bestempeld.
Dan komen er de eerste antwoorden en dan geef ik als werkelijke hints: Het watert hier af naar Nederland ... en die hint werd enerzijds ingegeven door het bordje op de foto met [
cyclistes interdiction d'uriner], en anderzijds als snelle inperking want waar heb je nu Cols in Frankrijk en afwateren naar Nederland ? NO-Frankrijk is op een eenvoudige hoogtekaart voor een groot deel geel en onder de 500m, daar waar je het 500m oranje-bruin of donkerder ziet is het Vogezen.
En dan bovendien noemde ik nog eens herhaald dat het een niet erg hoge Col was (en in tweede instantie dat ie wel hoger was als 700 en een beetje). Dat was een extra hulpje want als je het plaatje - waar het toch om draait - gewoon goed bekeek dan vermoedde je al dat het geen Col was in de >>1000m categorie (want goed ontwikkeld bos met zowel naald als loofbomen).
De dag tevoren waren we over de Col de Servance gekomen, een beetje een rare "Col" want bijna een beklimming van de Ballon de Servance, maar wel een heel mooie Col. Na de Servance was de Col de Sapois een vriendelijke klim.
Of te wel: Je kon echt heel veel aan alleen het plaatje zien, je moest daarvoor wel naar de totale setting kijken.
Misschien fiets ik wel te langzaam (mijn wederhelft denk daar anders over) ik kijk altijd goed naar wat het landschap vertelt, daarom dacht ik ook bij de vorige bijna direct "dat lijkt Cantal".
Maar goed, die Vogezen waren dus niet de tip van willem.m, die Vogezen gaf ik cadeau nadat ik al veel eerder met andere woorden had namelijk stroomgebied van Maas & Rijn het zoekgebied heel sterk had ingeperkt.
In dit geval is het werkelijk stroomgebied van Maas & Rijn want de Moselle stroomde ooit bij Toul rechtuit om verder via de Maas af te voeren (daarom is de Maasvallei zo breed vanaf daar), de bocht rond Nancy en het aantakken op de Meurthe is later ontstaan, pas vanaf toen waterde de Moselle op de Rijn af.
De zoekstrategie van Leon was even eenvoudig als efficiënt, Leon verdient hiervoor een pluim
Er zijn verduiveld weinig Cols waar het bordje zo lullig scheef stond (misschien scheef-gepist?), zelfs zonder ook maar enige verdere voorkennis springt ie er zo uit.
Ik vermoed dat het bordje sinds het nieuw asfalteren naar onder een Berk verzet is en nu ook weer ± recht staat zie ook onderaan een kleine selectie
(maar ik heb niet alle plaatjes + datum gechecked -- met de enorme berg foto's op internet kan je - a la Bellingcat - ook allerlei dingen vinden die niet als zodanig gepost zijn).
Omdat Leon nu zijn beurt aan willem.m wil afstaan ben ik nu dus nieuwsgierig naar het enigma dat willem.m voor ons in petto heeft.
Groeten BSM
- Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.56.21.png (266.5 KiB) 2922 keer bekeken
- Schermafbeelding 2018-12-17 om 11.55.04.png (312.71 KiB) 2922 keer bekeken
PS We zijn nu 20 berichten en zo'n 700 bezoekjes verder
(dit is minus mijn eigen bezoekjes)