math schreef: ↑vr 14 dec, 2018 19:16
Natuurlijk zat BSM met zijn analyse op het juiste spoor. Heel knap!
Overigens is dit soort plaatjes veel moeilijker te raden dan een foto van een object of een straatbeeld. Je moet namelijk na het identificeren van enkele beeldelementen nog bepalen waar de zichtlijnen bij elkaar komen. Met 2D kaarten is dat heel lastig.
Dank je.
Ik ken de regio een klein beetje, en ik heb een hinderlijk geheugen dus dat gaf een onvolmaakt deja-vu, maar om snel te zeggen: het is hier of daar ... daarvoor moet je hetzij om de hoek wonen dan wel moet je heel lang speuren en verschillende beeld-elementen los en in samenhang determineren en daarna op een 2-en-een-half D kaart uitzetten om de zichtlijnen te vervolmaken. Een soort van cryptogram zonder woorden dus.
Wat betreft die terrils:
Genk is denkelijk te ver weg dus weet ik het niet, Lixhe is misschien ook wel fout.
Met
"croix + blanche + herve" kwam ik al wel snel bij het Croix de Charneux, maar daarvoor moet je dan wel die Pays de Herve (of de Aubel) inval hebben. Grappig genoeg heeft het Croix de Charneux een Nederlandstalige wikipedia-pagina
(een pagina waar ze Val-Dieu letterlijk in GodsDal vertaald hebben).
Groeten BSM
PS De Maasvallei is relatief makkelijk fietsen en interessant voor wie van vervallen industrie houdt. Het Pays de Herve is heel anders, een soort middeleeuws schilderij. Net voorbij dit plateau heb je de bronnen van de Geul, weer een nieuw landschap, daar heb je dan weer allerlei botanisch "wapengekletter" (en het wonder van het vierlandenpunt incl de restanten van het middenrijk).