derdekeer schreef: ↑za 01 dec, 2018 21:29
Dus een e-bike past daar prima in.
Mmmm. Het is natuurlijk aan jullie vereniging om daarover te beslissen. En misschien zal de praktijk het uitwijzen. Maar de vraag blijft natuurlijk of wereldfietsen op een e-fiets ook fietsen is. Ik denk dat de meeste discussies hier te herleiden zijn tot die vraag.
Bij het lezen van dit draadje, dacht ik plots aan de volgende metafoor: met de rugzak de bergen in. Daar houdt ik van. Vijf, zes dagen; alle eten en een tent meeslepen; wildkamperen ergens in de buurt van een bergpas etc.
Stel nu dat iemand - laten we hem Ferdinand noemen - dat op de volgende manier doet: zelf draagt hij een rugzakje van 3 kg, een drager heeft de overige 15 kg op de rug. Je kunt Ferdinand metaforisch vergelijken met een e-fietser, en mij met een fietser. Hij moet stappen, anders komt hij niet boven. Het zou dus fout zijn om te beweren dat hij niets doet. Hij draagt ook een rugzak, hij geniet van de omgeving, en hij is het die de tent opslaat - de drager ligt intussen op de grond te bekomen en zijn metaforische batterijen op te laden.
Doet Ferdinand hetzelfde als ik, die de volle 18 kg op de rug draagt? Nee, dat doet hij niet. En mocht hij denken van wel, dan raad ik hem aan om eens 1600 meter omhoog te lopen met 18 kg op de rug. Hij zal het verschil merken. Mijn oordeel is overigens geen waardeoordeel. Mijn enige punt is dat Ferdinand niet hetzelfde doet als ik.
Maar wat als Ferdinand een
huttentocht maakt? Dat kun je perfect met een rugzakje van 3 kg. En nu wordt het interessant. Ik zit wel eens op fora over bergwandelaars. Een Ferdinand die huttentochten maakt, wordt daar niet scheef bekeken. Ik zie nooit debatten over de vraag of de Ferdinands van deze wereld wel thuishoren op dat forum. Ze krijgen tips, ook van mensen die slechts in uiterste nood overnachten in een refuge. Het draait 'm dus niet om die 3 kg of die 18 kg.
Ik vermoed evenwel dat het anders zou zijn, mocht Ferdinand op die fora verklaren dat hij er altijd met een drager op uit trekt. Het is een
Gedankenexperiment, maar ik vermoed dat de ontvangst heel wat wantrouwiger zou zijn.
.....
EDIT
Nu ik dit nog eens nalees, denk ik dat het eigenlijk draait om
ervaringen, wat men
beleefd heeft. Dit forum gaat niet alleen over tochten, techniek en tips maar impliciet of expliciet ook over ervaringen. ....
"derdekeer",
Ik vind het heel mooi verwoord.
Ik vermoed dat ook de bron van allerlei andere onmin op dit forum komt uit de onwil of de onkunde om de "ervaring" te lezen in de verschillende boodschappen op dit forum.
De een vraagt hoe hij iets pas krijgt wat niet pas is, en de helft van de antwoorden luidt:
Koop iets nieuws dat gewoon past ... soms is dat echt de handigste oplossing, soms is het helemaal geen oplossing omdat je om welke reden dan ook het niet passende toch pas wilt maken.
Een ander beschrijft al dan niet anekdotisch zijn (andere) ervaringen op de een of andere route en men leest dan niet die "ervaring" maar men leest kritiek op en/of verstoring van het verhaal waarop de reactie aanhaakt.
Een derde ontspoort in een topic associatief en er komen op deze associatieve ontsporing twee reacties: de een gaat mee op het zijpad en de ander roept als politieagent/zelfbenoemde scheidsrechter: "Wat moet dat daar, als iedereen dat doet is niemand meer op het rechte pad, dan wordt het een janboel."
Nee ik noem de politieagent met opzet geen "schoolmeester", ik heb partieel een Montessori-opleiding: ik ben van mening dat je zelfs ontsporende spontane interesse niet direct moet frustreren, ook een zijpad geeft ervaringen die leerzaam zijn, zelfs al brengen ze je niet rechtstreeks bij je einddoel.
O ja, ook als ik licht de bergen in ga dan is mijn rugzak al gauw meer dan 3 kilo ... dus ga ik eigenlijk nooit meer zwaar bepakt de bergen in ... maar zo'n drager, dat spreekt me wel weer aan, want ergens boven, in het niks kamperen is toch wel heel veel mooier als in een of andere réfuge.
BSM