Dus een e-bike past daar prima in.
Mmmm. Het is natuurlijk aan jullie vereniging om daarover te beslissen. En misschien zal de praktijk het uitwijzen. Maar de vraag blijft natuurlijk of wereldfietsen op een e-fiets ook fietsen is. Ik denk dat de meeste discussies hier te herleiden zijn tot die vraag.
Bij het lezen van dit draadje, dacht ik plots aan de volgende metafoor: met de rugzak de bergen in. Daar houdt ik van. Vijf, zes dagen; alle eten en een tent meeslepen; wildkamperen ergens in de buurt van een bergpas etc.
Stel nu dat iemand - laten we hem Ferdinand noemen - dat op de volgende manier doet: zelf draagt hij een rugzakje van 3 kg, een drager heeft de overige 15 kg op de rug. Je kunt Ferdinand metaforisch vergelijken met een e-fietser, en mij met een fietser. Hij moet stappen, anders komt hij niet boven. Het zou dus fout zijn om te beweren dat hij niets doet. Hij draagt ook een rugzak, hij geniet van de omgeving, en hij is het die de tent opslaat - de drager ligt intussen op de grond te bekomen en zijn metaforische batterijen op te laden.
Doet Ferdinand hetzelfde als ik, die de volle 18 kg op de rug draagt? Nee, dat doet hij niet. En mocht hij denken van wel, dan raad ik hem aan om eens 1600 meter omhoog te lopen met 18 kg op de rug. Hij zal het verschil merken. Mijn oordeel is overigens geen waardeoordeel. Mijn enige punt is dat Ferdinand niet hetzelfde doet als ik.
Maar wat als Ferdinand een
huttentocht maakt? Dat kun je perfect met een rugzakje van 3 kg. En nu wordt het interessant. Ik zit wel eens op fora over bergwandelaars. Een Ferdinand die huttentochten maakt, wordt daar niet scheef bekeken. Ik zie nooit debatten over de vraag of de Ferdinands van deze wereld wel thuishoren op dat forum. Ze krijgen tips, ook van mensen die slechts in uiterste nood overnachten in een refuge. Het draait 'm dus niet om die 3 kg of die 18 kg.
Ik vermoed evenwel dat het anders zou zijn, mocht Ferdinand op die fora verklaren dat hij er altijd met een drager op uit trekt. Het is een
Gedankenexperiment, maar ik vermoed dat de ontvangst heel wat wantrouwiger zou zijn. Het is één ding om een pas op te lopen, daar de tent op te slaan en 's avonds te zien hoe de mist de vallei vult; het is een ander ding om de pas op te lopen en de drager alle gewicht te laten meeslepen. Als je maar 3 kg aankunt, slaap dan in de refuge in de vallei. We gaan jou en je gewillige drager niet tegenhouden, maar dit is een forum voor mensen die het zélf doen.
Heel scherp zie je dat als je praat met hardcore bergbeklimmers. Die hebben gemengde gevoelens - ik druk me beleefd uit - bij klimmers die zich door een leger sherpa's naar de top laten begeleiden. Jaja, een dergelijke klimmer is inderdaad "op eigen kracht" boven geraakt, maar ...
Het draait 'm dus niet om de vraag of een e-fietser ook moet trappen - ook
fietst. Net zo min als het draait om de vraag of Ferdinand nu 3 kg of 18 kg op de rug heeft. Als hij met die 3 kg in refuges overnacht, verwelkomt het forum hem.
Het draait 'm dus om iets anders. Maar wat? Dat weet ik ook niet. Ik herinner me alleen de uitspraak van een vriendin, een hardcore klimmer. Ze zei: "Als jij er een paar honderd duizend euro voor over hebt, kun jij de Everest ook beklimmen hoor." De klemtoon lag op die die tweede "jij". Zeg die zin een paar keer hardop, met die klemtoon. Ik denk dat het veel duidelijk maakt.
EDIT
Nu ik dit nog eens nalees, denk ik dat het eigenlijk draait om
ervaringen, wat men
beleefd heeft. Dit forum gaat niet alleen over tochten, techniek en tips maar impliciet of expliciet ook over ervaringen. De fietsers hebben - niet geheel onterecht - de indruk dat de boodschap "ik heb de Route des grandes Alpes gereden" een fundamenteel andere betekenis heeft voor een e-fietser dan voor een fietser. Het feit dat men dezelfde afstand heeft afgelegd, dezelfde vergezichten heeft bewonderd en dezelfde karavaan Duitse motorrijders vervloekt heeft, verandert niets aan het feit dat men een geheel andere tocht gemaakt heeft.