Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 241 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34478 berichten
Col d'Izoard
Croix de Fer?

Math, je gegevens zijn niet heel consistent. Je hebt het een keer over "Bij welke pas" en de tweede keer over "de pas vanwaar". Sta je inderdaad op de pas zelf of gaat het om een wandeling vanaf de pas naar het uitzichtpunt?
Kun je een hint geven? Bijv. In welk land, in welke richting, was de pas onverhard, afstand tot de Viso...

Ik heb gezocht, maar er zijn maar weinig geasfalteerde passen vanaf waar je zo vrij uitzicht hebt op bergruggen. Veel passen op ca 25-40km afstand gaan door een vallei. Nou is zoeken op een mobiel ook niet handig.
Laatste poging, op basis hiervan:
Afbeelding
(vanop de Rocciamelone)

de Colle del Colombardo
De tovenaar schreef:
zo 02 dec, 2018 12:20
sampeyre pas https://goo.gl/maps/cw6ftD4UE6T2
Daar ging ik ook al kijken (heb er ooit gefietst). Maar ik zie op de foto van Math tenminste drie bergruggen tussen fotolocatie en Viso. Ik vermoed bijna een onverharde pas.
Het is inderdaad op de Colle del Colombardo, de eerste col op de Turijn-Nice rallye route. Het is een onverharde pas.
Vanaf de Colombardo pas (1882 m) ligt, bij een kapel, gaat een wandelpad omlaag en een bergweggetje verder omhoog. De foto is van ca. 1 km hogerop genomen. Daarom schreef ik dicht bij de pas. Het hoogste punt (2091 m) is nog ongeveer 4 km verder.
Afbeelding
Phiew.

Simpel kan ook: waar had ik vorig jaar m'n lekke band (!)

Afbeelding
CarlW schreef:
zo 02 dec, 2018 12:52
Phiew.

Simpel kan ook: waar had ik vorig jaar m'n lekke band (!)

Afbeelding
Dag CarlW,

Het is Soing (Haute Saone).

https://fr.wikipedia.org/wiki/Soing-Cub ... _Soing.jpg
Schermafbeelding 2018-12-02 om 13.35.59.png
Schermafbeelding 2018-12-02 om 13.35.03.png
Er zijn overigens heel wat Eifel-Toren replica's. Deze Copies-de-la-tour-Eiffel-en-France toont een respectabel aantal voor alleen Frankrijk ... op compleetheid geeft ik geen garantie.
Er zijn overigens meer werken van Gustave Eiffel: Het Viaduc de Garabit is een goede tweede, een soort omgevallen Eiffeltoren, maar voor de fietser wel zo aantrekkelijk is bijv de Pont-Canal die het Canal latéral à la Loire met het Canal de Briare verbindt.

BSM

PS   Fietste je langs de Saône/het Saône-Kanaal ?
      Deze waterweg staat nog op mijn to-do lijstje, de berichten over de befietsbare inrichting zijn gemengd.
      We zijn tot nu toe altijd "om" gefietst, we stonden al een paar keer bij de splitsing.
PS2 Je maakte de foto in de loop van de middag ... en het was ± noorden wind.
Bingo.
Ziehier dan mijn legitieme enigma.

Ik geef graag een paar min of meer crypische hints, maar ik denk dat dit plaatje(s tweetal) ook zonder kan.
2011-08-13 - P1000673.JPG.jpg
2011-08-13 - P1000667.JPG.jpg
De vraag is naar de precieze locatie en/of de naam van deze plek.

BSM
De tovenaar schreef:
zo 02 dec, 2018 16:39
https://goo.gl/maps/Ddx7h8safEH2
Sluis 4 Saint Aignan,Canal des Ardennes

https://binnenvaartinbeeld.com/nl/canal ... int_aignan
 
Gefeliciteerd.
Je hebt mijn record? tijd van 30 minuten niet verbeterd maar als whizardofoh ben je wel heel snel.
Ik had gedacht dat het moeilijker was.

Dus nu aan jou de taak ons weer een mooi enigma voor te toveren.

Het Souterrain de St Aignan - want dat had ik als beste antwoord in gedachte - hoort tot een stukje missende schakels (als ze niet ineens het licht hebben gezien in 08 = Ardennes).

Sinds nog maar kort kan je langs de Maas van Givet tot voorbij Sedan (in een kwartiertje dóór Charleville-Mézières dat verbetert niemand je met de auto). Je kan ook nabij Pont-à-Bar afslaan naar het zuiden, langs het Canal des Ardennes.
Vanaf Pont-à-Bar is er geen bruikbaar jaagpad dus worden het witte weggetjes Hannogne, La Chatterie en dan deze tunnel. In het erlangs fietsen is niet voorzien, dwz het gaat goed (tegenwoordig is er een modernistisch hekje dat gewoon open gaat) alleen aan de zuidkant van de tunnel kom je op een gras-dijk (en de laatste keer dat we hier langs kwamen, anderhalf jaar terug, heb ik een tijdje aan een omgevallen Boswilg moeten zagen voordat we erlangs konden). Daarna komt een plateau dat niet plat is en waar om de een of andere reden altijd tegenwind heerst. Uiteindelijk kom je in Le Chesne (alwaar je lekkere taartje kopen) en daar doe je er goed aan in het centrum het kanaal weer op te pikken ... je wordt getrakteerd op een prachtig geasfalteerd jaagpad dat je tot Semuy plezier geeft (ook terug, helling op is dit jaagpad een plezier). Eenmaal in de Aisne-vallei is het dan weer behelpen. Richting Rethel kan je vanaf Attigny met wisselend succes het kanaal wel weer volgen, soms is het prettig ingericht soms wordt het een visserspaadje/veldrit. Richting Vouziers (en verder naar "Argonne") is er niks behalve frontlijn herinneringen.
 
Souterrain de St Aignan - 25-06-2006 - MCS_2187.JPG.jpg
Souterrain de St Aignan - 2011-08-13 - P1000665.JPG.jpg
Waar deze wijsneuzerij allemaal vandaan komt ?   We kwamen 23 jaar geleden voor het eerst door dit Souterrain. Tegenwoordig heb je in ieder geval de prachtige inrichting langs de Maas, toentertijd was het langs de Maas soms tous-chemins of erger.

BSM
Hier de volgende opgave:

Afbeelding
De tovenaar schreef:
zo 02 dec, 2018 18:11
Hier de volgende opgave:

Afbeelding
 
De Hawk-heuvel op Soesterberg ?

52°08'11.7"N 5°16'09.6"E

Ik heb het weer even "straight" getoverd
 
Schermafbeelding 2018-12-02 om 18.16.08.png
Schermafbeelding 2018-12-02 om 18.16.08.png (693.48 KiB) 2784 keer bekeken
 
Je hebt de "satelliet-foto" iets na het middaguur gemaakt.
 

BSM
Zo, je hebt je eigen record verbroken, wist niet dat die heuvel zo heette.
Hier dus https://www.mapillary.com/map/im/1rty3CfU95zsF5UUMaXZfg
De tovenaar schreef:
zo 02 dec, 2018 18:18
Zo, je hebt je eigen record verbroken, wist niet dat die heuvel zo heette.
Hier dus https://www.mapillary.com/map/im/1rty3CfU95zsF5UUMaXZfg
 
Ja, da's wel heel erg erg, 2 minuten.

En ik wist tot 10 oktober ook niet dat die heuvel zo heette, echt bewust weten dat ie er was ook niet.

Toevallig leidde ik 's middags een excursie in de buurt en het ochtendprogramma dat ik gewoon meeliep bracht me o.a. naar deze Hawk-heuvel. Hij heet dus naar de Hawk-raketten die daar neergezet werden om het vliegveld tegen laagvliegende aanvallers te beschermen.
De Hawk-heuvel geeft een mooi overzicht over het voormalige vliegveld (dat overigens zo mooi vlak is omdat het een sandr is, maar dat is weer iets anders). Het uitzicht van de Hawk-heuvel kijkt ook uit op het het stukje randzone waar woningbouw geplanned is, en wat nu ook weer een provinciale rel blijkt.

BSM

PS   Prepareer gauw een nieuw, hopelijk moeilijker, enigma
PS2 Ik keek even in de prille historie en het begon al met een 5 minuten score.
Ik heb in de anderhalf jaar ofzo dat ik mee raad wel eens een juist antwoord in 8 minuten gezien. Maar 2 minuten is wel heel kras. Je lijkt wel een algoritme :shock:

Ben benieuwd naar het volgende plaatje.
Voila, een nieuw en denkelijk moeilijker enigma-plaatje.

Het is - goed beschouwd - een Col, maar hij heeft volgens de topografische kaart geen naam.
De locatie heeft wel een duidelijke en herkenbare naam (en hoogte).

Een bescheiden hint: er komen niet heel veel fietsers langs.
 
2011-07-30 - P1000359.jpg

BSM
willem.m schreef:
zo 02 dec, 2018 18:43
Ik heb in de anderhalf jaar ofzo dat ik mee raad wel eens een juist antwoord in 8 minuten gezien. Maar 2 minuten is wel heel kras. Je lijkt wel algoritme :shock:

Ben benieuwd naar het volgende plaatje.
 
Nee, ik ben geen algoritme.
Ik dacht om te beginnen: die laat ik aan me voorbijgaan, dat kan alles zijn, een foto-truukje ....
.... totdat ik dat rare rooster, in die vreemde setting herkende, ik had daar dus nog geen twee maanden geleden op gestaan.

BSM