Gefeliciteerd.
Je hebt mijn record? tijd van 30 minuten niet verbeterd maar als whizardofoh ben je wel heel snel.
Ik had gedacht dat het moeilijker was.
Dus nu aan jou de taak ons weer een mooi enigma voor te toveren.
Het Souterrain de St Aignan - want dat had ik als beste antwoord in gedachte - hoort tot een stukje missende schakels (als ze niet ineens het licht hebben gezien in 08 = Ardennes).
Sinds nog maar kort kan je langs de Maas van Givet tot voorbij Sedan (in een kwartiertje dóór Charleville-Mézières dat verbetert niemand je met de auto). Je kan ook nabij Pont-à-Bar afslaan naar het zuiden, langs het Canal des Ardennes.
Vanaf Pont-à-Bar is er geen bruikbaar jaagpad dus worden het witte weggetjes Hannogne, La Chatterie en dan deze tunnel. In het erlangs fietsen is niet voorzien, dwz het gaat goed (tegenwoordig is er een modernistisch hekje dat gewoon open gaat) alleen aan de zuidkant van de tunnel kom je op een gras-dijk (en de laatste keer dat we hier langs kwamen, anderhalf jaar terug, heb ik een tijdje aan een omgevallen Boswilg moeten zagen voordat we erlangs konden). Daarna komt een plateau dat niet plat is en waar om de een of andere reden altijd tegenwind heerst. Uiteindelijk kom je in Le Chesne (alwaar je lekkere taartje kopen) en daar doe je er goed aan in het centrum het kanaal weer op te pikken ... je wordt getrakteerd op een prachtig geasfalteerd jaagpad dat je tot Semuy plezier geeft (ook terug, helling op is dit jaagpad een plezier). Eenmaal in de Aisne-vallei is het dan weer behelpen. Richting Rethel kan je vanaf Attigny met wisselend succes het kanaal wel weer volgen, soms is het prettig ingericht soms wordt het een visserspaadje/veldrit. Richting Vouziers (en verder naar "Argonne") is er niks behalve frontlijn herinneringen.
Waar deze wijsneuzerij allemaal vandaan komt ? We kwamen 23 jaar geleden voor het eerst door dit Souterrain. Tegenwoordig heb je in ieder geval de prachtige inrichting langs de Maas, toentertijd was het langs de Maas soms tous-chemins of erger.
BSM