Leon schreef: ↑wo 28 nov, 2018 09:29
De Kojak was mijn traagste band ooit, als je de 20 lekken in 2000 km meetelt. Allemaal meidoorns. Toen ik eens een doorgesneden Kojak zag - op een beurs bij Schwalbe liggen altijd setjes doorsnedes - zag die er precies uit als een Marathon (destijdse versie) waarvan alle profiel was afgeslepen.
Is de Kojak een gereïncarneerde/gerecyclede Marathon
Goed, Meidoorn-stekels zijn een gekende banden-ramp.
Zelfs een moderne, nieuwe Marathon Plus Tour, met weinig kilometers en veel lucht kan je ermee lek krijgen.
Althans, dat was mijn één na laatste keer de reden waarom ik een band moest plakken - een Meidoorn-stekel op een klein stukje Meidoorn-hout, zo klein geklepeld door de wegbeheerder die de bermen had geklepeld.
De laatste keer bandenplakken (die ik me herinner) was bijna direct daarna ... door de langzaam leeglopende band had een scherfje glas kennelijk kans gezien zich in het rubber te nestelen, het opnieuw oppompen prikte de band toen opnieuw lek zodat ik twee kilometer verderop weer aan het plakken kon.
Wat mij betreft heeft een goede jaarrond band een weinig geprononceerd profiel in het centrale deel van de band, daar waar de band een glad hard wegdek raakt, en is sterker geprofieleerd aan de rand.
Op het centrale deel rol je de meeste kilometers, en die rol je liefst met weinig hum, zoem of trilling, en dus ook met geringe rolweerstand. Is de ondergrond toch zachter dan heb je profijt van de grovere profieldelen aan de rand, die delen gaan dan (mee)werken. Een grover profiel aan de band-rand maakt ook dat de band graag uit een "tramrail" klimt, een gladdere band-rand maakt dat de band de "tram-rails" volgt.
Centrale grove profielen dienen mijns inziens maar twee dingen: de looks, en het rondgooien van modder.*
* Woest grove ATB/MTB banden maken in veel gevallen het fietsen niet beter. Alleen als je als een cross-motor door het terrein wilt kunnen ze nuttig zijn. Bedenk dat als de ondergrond mee geeft - dat was de oorsponkelijke reden voor een grove band - vrijwel alle tractie geleverd wordt aan de rand van de band. Het centrale deel hapt ook in de ondergrond, maar die ondergrond gaf mee (dat hadden we net afgesproken) en midden onder de band heeft die ondergrond zelf dus alleen "tractie" naar nog diepere bodemlagen ... aan de randen evenwel heeft de ondergrond ook "tractie" naar de zijkant ... dus ... als het centrale deel teveel tractie probeert over te brengen verminder je alleen maar de draagkracht/tractie van de ondergrond - als het centrale deel gemengd draagkracht + tractie levert en de rand de tractie op een zachtere ondergrond kom je gemiddeld verder, en vooral met minder "geweld".
BSM