Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel - Forum Wereldfietser

Crankstel

Ik zoek de vervanger van het Crankstel FC-M751 (44,32,24), 170 mm, 9-speed, wat niet meer gemaakt wordt. Het Crankstel moet passen op de volgende trapas: Shimano XT Bottom Bracket, BB-ES70, 68x113mm met octalink.
Welk Crankstel zou ik nu moeten hebben? Het liefst een Shimano Deore uitvoering. Het gaat om een trekking fiets van het Zwitserse merk Villiger met een stalen frame, 26 inch wielen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Wat maakt dat je het hele crankstel wil vervangen? Je zou ook alleen de bladen kunnen vervangen.

Vaak is een compleet crankstel wel een goedkopere optie. Let als je daarvan de bladen op je huidige cranks wil plaatsen wel op dat de steek van de bladen hetzelfde is en dat ze los te wisselen zijn en dus niet 1 geheel vormen met het crankstel.
Als je echt dezelfde nog een keer wil kopen kijk dan even hier
http://www.retrobike.co.uk/auction/resu ... =no#result

Overigens is het zoals Jurr al schrijft heel goed moglijk om alleen de bladen te vervangen, tenzij de boel echt kapot is natuurlijk. En anders de hele zwik dus inclusief trapas (misschien toch maar een vierkante) vervangen.
Een Deore XT uitvoering zul je niet meer vinden, ook Deore niet meer. Voor een Octalink V2 systeem is er deze:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ;orderby=2
Maar versleten kettingbladen vervangen is wel zo verstandig, misschien iets duurder, maar dan zit je niet in onzekerheid of de gewijzigde construktie wel past bij het bereik van je voorderailleur. Doe het in een keer goed: TA Spécialités Chinook voor de bladen.
Jurr schreef:
zo 04 nov, 2018 00:38
Wat maakt dat je het hele crankstel wil vervangen? Je zou ook alleen de bladen kunnen vervangen.

Vaak is een compleet crankstel wel een goedkopere optie. Let als je daarvan de bladen op je huidige cranks wil plaatsen wel op dat de steek van de bladen hetzelfde is en dat ze los te wisselen zijn en dus niet 1 geheel vormen met het crankstel.
Een XT crankstel is echt niet gelast!..... :roll:
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn schroefdraden, van de trappers zijn ook helemaal door, vandaar dat ik het hele crankstel moet vervangen. Na 60.000 km is dat misschien ook niet zo vreemd. (Na 30.000 km zijn de bladen al een keer vervangen, maar dat is hoe lang ik ongeveer met de bladen doe). Ik heb er nu een crankstel op zitten dat niet goed aansluit met de rest, want niemand krijgt de versnellingen goed afgesteld, vandaar dat ik nu echt het juiste crankstel zoek.
In plaats van te zoeken naar de speld in de hooiberg zou ik eerder proberen de problemen met het huidig crankstel op te lossen. Welk crankstel staat er nu op, en wat is het probleem? Heb je de kettinglijn nagekeken? Staat de voorderailleur goed afgesteld?

Voorderailleur afstellen: hij moet 2 à 3 mm boven het grootste kettingblad staan.
Kettinglijn nakijken: meet van het midden van de zitbuis naar het middenste kettingblad, deze afstand zou 50mm moeten zijn.
Ik zou het vervangen van de trapas ook meteen mee in het zoekplaatje nemen, dat maakt het zoekgebied enorm veel groter. Je bent dan misschien zelfs goedkoper uit.
Op een fiets van 60000 km ga je denk ik ook niet meer iets heel duurs zetten.
Ik heb gewoon een stalen frame en zolang ik mijn roterende onderdelen blijf vervangen, kan die fiets nog heel lang mee. Ik ben nu van plan om er weer een reis van 30.000 km mee te maken, dus het moet gewoon goed zijn en dan is de investering in goede onderdelen veel lager dan een nieuwe fiets.
Ik zou Shimano los laten en kijken naar bijvoorbeeld een Sugino of een Thorn crank met vierkante as. Moet je alleen wel je bottom bracket vervangen maar dat zijn zeker de kosten niet...

Je zou eens na kunnen vragen aan Marten van www.M-gineering.nl ,
Een nieuwe fiets is nogal drastisch als enkel het crankstel het probleem is. Maar als je zo'n lange reis gaat maken zou ik zeker proberen de problemen met het huidige crankstel op te lossen (of toch minstens te onderzoeken) want de kans dat je, in geval van nood, ergens onderweg een FC-M751 kunt oppikken lijkt me nihil.

@Berger: het heeft toch geen zin om in het wilde weg crankstellen te installeren tot er één toevallig past? Octalink assen zijn er ook nog in alle maten...
Als de as ook 60.000 km heeft gedraaid : zeker vervangen, en dan zoals boven geopperd met vierkante passing.
Leon schreef:
zo 04 nov, 2018 09:37
Ik zou het vervangen van de trapas ook meteen mee in het zoekplaatje nemen, dat maakt het zoekgebied enorm veel groter. Je bent dan misschien zelfs goedkoper uit.
Op een fiets van 60000 km ga je denk ik ook niet meer iets heel duurs zetten.
Met het eerste ben ik het van harte eens, met het tweede geenszins.

Onze Bridgestones zijn meer dan 30 jaar uit, met laten we eens zeggen 2.000 km per jaar zit ik op een 60.000 km fiets, en ik ben niet van per sé "iets duurs", ik ben zelfs van "als het goed en goedkoop kan dan is het goed", maar verder is eigenlijk niks te duur voor een goed rijdende en mooie fiets, een fiets waar ik meer dan tevreden mee ben, en waar ik tevreden mee wil blijven.

Overigens heb ik zo'n 20 jaar geleden onze Bridgestones stevig onder handen genomen: daarbij ook de trapassen en cranckstellen vervangen, dit deel was nog echt "ouderwets" en weinig subtiel SunTour spul.
Een eenvoudige degelijke Shitmano cassette-trapas met vierkant-passing en het eenvoudigste Campagnolo triple crankstel (en dat crankstel vroeg om nog wat aanpassingen om tot de gewenste werking te komen). Inmiddels zijn de kettingbladen al lang vervangen door TA vervangers. Of die TA objectief beter zijn weet ik niet maar subjectief lijken ze me in alle opzichten een winst. En die Shitmano-trap-assen: de ene doet het beter/langer als de andere (eentje ging de eerste vakantie al kraken), ze kosten weinig en zijn niet al te moeilijk te vervangen.

BSM
bdr schreef:
zo 04 nov, 2018 10:03
@Berger: het heeft toch geen zin om in het wilde weg crankstellen te installeren tot er één toevallig past? Octalink assen zijn er ook nog in alle maten...
Huh? waar lees jij dat ik adviseer gewoon maar wat te kopen en hopen dat het past?
Berger schreef:
zo 04 nov, 2018 10:22
bdr schreef:
zo 04 nov, 2018 10:03
@Berger: het heeft toch geen zin om in het wilde weg crankstellen te installeren tot er één toevallig past? Octalink assen zijn er ook nog in alle maten...
Huh? waar lees jij dat ik adviseer gewoon maar wat te kopen en hopen dat het past?
Precies, ik lees ook: Koop gewoon iets passends, en (liefst) met vierkantpassing (want veel universeler ... dat zie je juist hier weer geïllustreerd).

BSM

PS   Stel dat je het laatste crankstel van het originele type kan kopen dan blijf je staan op het moment dat die laatste sneuvelt. Die geplannede 30.000 km bestaan vast niet uit rondjes rond de Shitmano-importeur, het is dus veel betrouwbaarder om op bewezen en alom tegenwoordige techniek terug te kunnen vallen.
Marica schreef:
zo 04 nov, 2018 09:45
Ik heb gewoon een stalen frame en zolang ik mijn roterende onderdelen blijf vervangen, kan die fiets nog heel lang mee. Ik ben nu van plan om er weer een reis van 30.000 km mee te maken, dus het moet gewoon goed zijn en dan is de investering in goede onderdelen veel lager dan een nieuwe fiets.
Dat zou kunnen, maar het zou ook wel eens veel duurder kunnen zijn dan een veel betere tweedehands fiets.
Alles hangt er natuurlijk van af hoe je een fiets gebruikt. Als je weinig weegt en keurig op het asfalt fietst heeft een fiets weinig te lijden. Als je zoals ik wat meer weegt, regelmatig flink kracht zet om met voorblad 22 de berg op te komen en het leuk vindt om met een vaartje over onverharde wegen de berg af te gaan dan is het een wonder als een frame de 60.000 km haalt zonder ergens te breken. Ik heb nog geen wonderen meegemaakt.
Ook andere onderdelen kunnen in zulke omstandigheden meer te verduren hebben dan anders.

En ik wil niet zo iemand worden als sommige (andere :oops: ) oudere fietsers die je nog op een fiets uit de jaren 70 ziet zitten in een ongelukkige houding met een blik van "deze fiets is nog goed" en onderwijl totaal alle innovaties in de wereld negerend. Dus af en toe, elke decennium of zo, iets nieuws vindt ik wel fijn. Dat hoeft dan niet het nieuwste te zijn en zeker niet het meest geavanceerde.
Bedankt voor al jullie reacties, maar ik denk niet dat ik er via dit forum uit kom. Ik heb inmiddels via een andere weg een goed advies ontvangen en wil daarom het vraagstuk afsluiten. Ik weet alleen niet hoe ik het onderwerp kan verwijderen uit dit forum.
Berger schreef:
zo 04 nov, 2018 10:22
bdr schreef:
zo 04 nov, 2018 10:03
@Berger: het heeft toch geen zin om in het wilde weg crankstellen te installeren tot er één toevallig past? Octalink assen zijn er ook nog in alle maten...
Huh? waar lees jij dat ik adviseer gewoon maar wat te kopen en hopen dat het past?
Het doet er ondertussen niet meer toe, maar als Marica een onduidelijk probleem heeft met een onbekend nieuw crankstel lijkt mij de oplossing niet een ander crankstel en/of trapas te zijn, of dat nu vierkant, octalink, Shimano, Suntour of Thorn is, zolang ze niet weet wat er nu mis is?
Marica schreef:
zo 04 nov, 2018 11:04
Bedankt voor al jullie reacties, maar ik denk niet dat ik er via dit forum uit kom. Ik heb inmiddels via een andere weg een goed advies ontvangen en wil daarom het vraagstuk afsluiten.
Ik denk dat de lezers hier best benieuwd zijn naar wat dat advies is!
Het doel van dit forum is namelijk om van elkaar te leren en elk advies is interessant.

Wat ook kan: gewoon bij Decathlon een Alivio cranckstel met de bijbehorende BBUN5x in het pakt uit het rek pakken voor 45 euro en je bent klaar. Ik doen meestal 15000 km met de bladen waarna ik voor een paar tientjes nieuwe bladen koop. Na 30.000 km ben ik dan heel gelukkig met de vele fietstochten die ik er mee gemaakt heb en koop ik een nieuwe set waar nog wel helemaal blinkende lak op zit. Of misschien koop ik dan wel een andere fiets omdat de markt van fietsen gewijzigd is.
Marica schreef:
zo 04 nov, 2018 11:04
Bedankt voor al jullie reacties, maar ik denk niet dat ik er via dit forum uit kom. Ik heb inmiddels via een andere weg een goed advies ontvangen en wil daarom het vraagstuk afsluiten. Ik weet alleen niet hoe ik het onderwerp kan verwijderen uit dit forum.
Die worden niet verwijderd.
Leon schreef: Ik zou het vervangen van de trapas ook meteen mee in het zoekplaatje nemen, dat maakt het zoekgebied enorm veel groter. Je bent dan misschien zelfs goedkoper uit.
Op een fiets van 60000 km ga je denk ik ook niet meer iets heel duurs zetten.
Ik zou een UN55 as pakken, Thorn crank 4x64/104 in de gewenste lengte en klaar is kees. Kost je minder als 100 euro en je kan weer jaren vooruit.