Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankentrek - Forum Wereldfietser

Frankentrek

In dit topic wil ik mijn ervaringen delen met mijn knutselfiets bijgenaamd Frankentrek. Ik wil(de) deze fiets gebruiken om te experimenteren met nieuwerwetse fietstechniek als schijfremmen, dikke banden en een racebocht.

Het is een beetje een achterwaarts topic want sinds maart 2018, de aankoopdatum van de fiets, is er al wel één en ander gebeurd.

De basis van het knutselen is een tweedehandse trek FX 7.2 fitness fiets van 2015 die ik voor 265€ kocht.
Asset_202017.png
De fiets heeft 3x8 versnellingen en mechanische schrijfremmen, tektro novella CS. Het frame is verassend veelzijdig. Er zijn bevestigingspunten voor spatborden en achterdrager, maar ook voor een ringslot, een voordrager (genre tubus tara) en zelfs een achtervorkstandaard (KSA 18). Mijn eerste ingreep is het plaatsen van een Pletscher Esge achterstandaard want fietsen die je de hele tijd op de grond moet leggen vind ik maar niets.
IMG_0181.jpg
Mijn eerste indrukken:

1. Maatvoering: volgens maattabellen van Trek zou ik met m'n 1m67 een 17,5inch nodig hebben. Dit is nu een 17,5inch en die voelt toch wel klein. De zadelpen staat op maximum hoogte. Misschien ben ik gewoon aan iets te grote fietsen, mijn dagelijkse fiets is qua frame een Batavus Cayuca van 1999 die (denk ik) maat 53 heeft. Het is wel fijn dat je gewoon rustig met beide voeten op de grond kan staan en nog een paar centimeters over hebt. Op de Batavus heb ik niets over en dat heb ik op onverhard al een paar keer pijnlijk moeten ondervinden.

De reach is iets te groot maar de fiets heeft een 90mm pen dus daar zit nog rek op. Het stuur is ook wat te breed en vergeleken met de Ergon GP1 grepen van de dagdagelijkse fiets zijn de grepen van Trek waardeloos.

2. Versnellingen: De fiets heeft vooraan een 28-38-48 crankset en achteraan een 8-speed 11-32 cassette. De stappen tussen de versnellingen zijn te groot. Ik zit de hele tijd te switchen tussen de 38 en 48 om iets bruikbaar te vinden.

3. Rolweerstand: de fiets voelt fijn om kracht te zetten, maar hij blijft niet rollen. Ik monteer oude versleten Continental GP 4000 SII 28mm banden (+5000km) ipv de Bontrager H2 35mm banden. De naven van de Trek wielen staan ook heel vast, ik zet ze losser volgens de m-engineering methode (naaf afregelen met aangespannen Quick Release) maar veel helpt het niet; de naaf draait redelijk zonder de afdichtingsrubbers maar slecht met de rubbers.

4. Schijfremmen: ik ben niet onder de indruk. Deze remmen remmen slechter dan de remmen op de dagdagelijkse fiets (V-brakes met Koolstop Dual Compound zwart-rood) en de reservefiets (Cantilever remmen met Koolstop Eagle). Het is ook moeilijk om de remmen te moduleren, het zijn on/off remmen. De initiële vertraging is goed maar er komt niets bij.

Allemaal minpunten dus? Nee. Ten eerste heb ik deze fiets gekocht als platform om dingen uit te proberen, ik wist dat de afmontage minder was.. Ten tweede was ik sneller op een traditionele 80km rit dan voorheen. Ten derde remt de fiets beter bij nat weer dan de andere fietsen.

En bovenal, ik vind dit een coole fiets en ik ben elke keer weer blij om hem te zien.
leuk! als vakantiefiets zijn de FX-en wat aan de lichte kant, maar verder vind ik het ook coole fietsen.
ik heb tijdje terug een FX 7.6 tot soort van citybike opgebouwd:
Afbeelding
1x7, v-brakes, marathon's 28mm.

qua stroef aanvoelende naven: heb je de rubbers wat ingevet? (waarschijnlijk wel)

qua verzetten: is een 44 buitenblad iets? of 28 36 46? of een andere cassette.
ik zal eens een verzettentabel maken.
groet! hoogframe
tabel van de overbrengingsverhoudingen bij jouw set-up:
Afbeelding

met de kleurtjes zie de de dubbele 'versnellingen' onder de lichte verzetten.
en bij de zwaardere versnellingen zie je dat je voor een mooie/opvolgende reeks telkens dubbel moet schakelen (los nog van of je qua schuine kettingloop al deze versnellingen wilt gebruiken).
als dit standaard op deze fiets geleverd is, dan is dat eigenlijk jammer.
ik zal kijken hoe dit uitpakt met andere cassette of andere voorbladen.
hoogframe schreef:
vr 05 okt, 2018 08:13
leuk! als vakantiefiets zijn de FX-en wat aan de lichte kant,...
Dit word dikwijls gezegd over zo'n soort fietsen ... moet men mij toch eens uitleggen, plooien die fietsen dan?
Ik heb een paar fietsvakanties gedaan met een Koga Terra Liner Alloy, ook een "lichte" fiets, echter zeker stevig genoeg om met voor en achterzakken erop op pad te gaan, nooit geen probleem mee gehad.
met een cassette met 12-25 kom je zo uit:

Afbeelding

nog steeds enkele dubbele, maar vooral ook een reeks van 13 opvolgende 'versnellingen'. dus zonder dubbel heen en weer te schakelen van de 38 naar en 48 en terug.

zo kun je spelen met wat je wilt/nodig hebt.
je kunt ook op deze cassette de 25 op de plek van de 23 zetten en de 32 uit je huidige cassette op de plek van de 25 zetten. dan krijg je deze reeks met hetzelfde lichtste verzet van je huidige cassette.
beste Ed Kettingvet,
je kunt, zoals op dit forum al vaker aangegeven is, met iedere fiets op fietsvakantie :D
de Trek FX is er in vele uitvoeringen, maar wat mij betreft (en daar doelde ik op):
- veelal niet met een paar stevige/sterke wielen (niet zo geschikt voor rijden met bagage)
- ook in de hogere framematen dezelfde framebouw (terwijl men dan een 'zwaardere'/stijvere framebouw nodig heeft)
en ik heb er ook geen problemen mee :) ik rij bijna dagelijks op een 'slappe' fiets die heel blijft, maar vind die niet geschikt voor een fietsreis. ik weet ook niet of bdr daar zijn FX voor wil gebruiken. hij wil wat dingen proberen.
groet! hoogframe
quote=bdr
>In dit topic wil ik mijn ervaringen delen met mijn knutselfiets
Leuk!

>Ik wil(de) deze fiets gebruiken om te experimenteren met nieuwerwetse fietstechniek
> als schijfremmen, dikke banden en een racebocht.
Euh, die dingen zijn er al een tijdje hoor, ik denk zo'n 100 jaar.

>1. Maatvoering: volgens maattabellen van Trek zou ik met m'n 1m67 een 17,5inch nodig hebben.
>voelt toch wel klein. De zadelpen staat op maximum hoogte.
> Het is wel fijn dat je gewoon rustig met beide voeten op de grond kan staan
Ik weet niet precies waarom je de fiets te klein vindt aanvoelen, maar hoe lang de zadelpen er uit ziet en of je er overheen kan staan zijn geen goede raadgevers. Het gaat er uiteindelijk om hoe je er op zit.

> De reach is iets te groot maar de fiets heeft een 90mm pen dus daar zit nog rek op.
Dat geeft dus niet aan dat de fiets te klein is.

>Het stuur is ook wat te breed
Als er nog ruimte is om de remhendels en commandeurs naar binnen te schuiven, zonder enig geweld, dan kun je gerust de uiteinden afzagen. Ik vindt de sturen die nu in zwang zijn vaak belachelijk breed.

>2. Versnellingen: De fiets heeft ... achteraan een 8-speed 11-32 cassette.
Dat zijn inderdaad geen ideale cassettes in een vlak gebied omdat er stappen van drie tandjes zitten op plaatsen waar je maar stappen van 2 wilt. Aan de 11 hebt je niet veel, zeker ook omdat je cranckstel wel een (grote) 48 heeft.
Misschien kun je nog wel ergens een cassette vinden met minder bereik maar meer keuze.

> 3. Rolweerstand: De naven van de Trek wielen staan ook heel vast, ik zet ze losser
>volgens de m-engineering methode (naaf afregelen met aangespannen Quick Release)
> maar veel helpt het niet; de naaf draait redelijk zonder de afdichtingsrubbers
> maar slecht met de rubbers.
Met de m-gineeringmethode is uiteraard niks mis, als is de exacte afstelling al weg als je het wiel een keer uitneemt. Maar bij elkaar maakt een naaf nauwelijks uit voor de totale weerstand. 'Vanwege kracht maal arm' is het effect op de hele fiets namelijk erg klein. Ook: zonder de rubbers mag een naaf van een wuel buiten de fiets absoluut niet blijven draaien want dan is het vet geheel verdwenen. Als je daar een tijd mee fietst zijn de kogelbanen snel kapot.

>Allemaal minpunten dus? Nee. Ten eerste heb ik deze fiets gekocht als platform om dingen
> uit te proberen,
Benieuwd naar wat je gaat doen.
Ed kettingvet schreef:
vr 05 okt, 2018 08:49
hoogframe schreef:
vr 05 okt, 2018 08:13
leuk! als vakantiefiets zijn de FX-en wat aan de lichte kant,...
Dit word dikwijls gezegd over zo'n soort fietsen ... moet men mij toch eens uitleggen, plooien die fietsen dan? Ik heb een paar fietsvakanties gedaan met een Koga Terra Liner Alloy, ook een "lichte" fiets, echter zeker stevig genoeg om met voor en achterzakken erop op pad te gaan, nooit geen probleem mee gehad.
Dat iemand er geen problemen mee heeft wilt niet zeggen dat anderen er ook geen problemen mee zouden hebben.
Als je een verkeerde combi hebt van frame, maat, afstelling, dragers, tassen en exacte plaats afstelling daarvan kan dat inderdaad het gevoel geven dat het achterwiel continu een andere kant op wil dan het voorwiel, en dat is onprettig. De kans dat je dat overkomt bij een licht gebouwde fiets is groter dan bij een zwaar gebouwde fiets, al zijn er altijd uitzonderingen doordat bijna elke fiets weer anders is.
Ik heb zo’n vermoeden dat het frame hetzelfde is als die van mijn woonwerkfiets, een Trek X300. Bij mij zitten de spatborden, ringslot en standaard er al op. Overigens gaan in de voorvork, met spatborden gemonteerd, geen hele brede banden passen, ik denk wel dat 40mm nog gaat.

Krijg je dit dus: https://www.jonico.nl/image/cache/catal ... 00x800.jpg

Verrassend veelzijdig inderdaad, en ik herken je opmerking over d verzetten. In de praktijk rij ik zelden op de 48, en als ik het wel doe, blijf ik eigenlijk op de twee middelste kransjes achter. De fiets zou met een MTB verzet veel veelzijdiger zijn. Dat gaat er dus ook opkomen, eerdaags.
Als ik de foto van de fiets in de berm goed bekijk zullen banden maatje 40 ook nog wel krap zitten. Onder dikke banden verstaan veel mensen op dit forum heel iets anders. Zelfs met breedte 55 mocht ik nog nauwelijks meedoen.. :lol: :wink:
Een fatbike zal het nooit worden nee :P
Bedankt allemaal voor de reacties!

Zoals ik al zei, er is al veel gebeurd met deze fiets, dus sommige opmerkingen kan ik geen rekening meer mee houden...

Dit was iteratie 2.0:
IMG_0488.jpg
Wat was er allemaal veranderd?
  • Microshift 10 speed shifters gekocht via 2dehands.be (20€)
  • Rose racestuur 38cm + stuurpen Extreme 60mm (+/- 25€ + 25€) -- uit voorraad van afgeblazen racefietsproject
  • Spa cycles 165mm triple TD-2 cranks (+/- 25 pond plus 20 pond verzending :cry: )
  • 46-30T kettingbladen (46 TA specialités +/- 45 €, 30T uit voorraad)
  • 10 speed 12-23 cassette (uit voorraad, zat op een wiel van 15€)
  • Abus Granit vouwslot (+/- 100€?)
Ik had nog nooit met een racebocht gereden, en dat is toch wel een hele verandering. Ik moet duidelijk nog core stability kweken, zoals dat noemt. want ik heb last van mijn handpalmen en polsen. Ik merk wel dat ik op een andere traditionele rit van 40km bijna een kwartier sneller was, wat ik niet verwacht had.

(Ik ben geen koerser en dezelfde rondjes herhalen kan mij niet boeien, ik rijd altijd ergens naartoe. Ik probeer wel door te rijden. Een traditionele rit is een rit die ik al minstens één keer gedaan heb, dus de tijden kunnen moeilijk vergeleken worden.)

Een andere verrassing zijn de remmen. Ik was al van plan om de Tektro Novela remmen te vervangen door TRP Spyres omdat ze zo slecht remmen, maar met de Microshift brifters remmen Novelas wel goed: ik kan ze nu goed moduleren en ze zijn ook krachtiger geworden. De remgrepen die Trek gebruikt (Acera 8 speed) zijn gemaakt voor V-brakes. Deze Novelas duidelijk niet. Op zijn minst slordig van Trek...

Qua gearing denk ik dat ik toch een beetje te hoog heb gemikt: de 46T is wat groot en ik zit nog teveel aan de linkerkant van de cassette. Ik vraag me toch af wie van die wielertoeristen een 53T rondkrijgt, meestal zie ik ze op de 39T rijden... Wel lekker om terug kleine stappen te hebben, maar voor heuvelend landschap gaat de 11-34 cassette erop.
bdr schreef:
vr 05 okt, 2018 12:43
Dit was iteratie 2.0:
:D
Zie ik daar een slotdatzwaarderisdanhetframe-slot?
Het schakelen zelf is wel een redelijke ramp. Officieel heeft Shimano dezelfde actuatie-ratio van 7 speed tot 10 speed (road, 10 speed MTB is anders). D.w.z. dat je met dezelfde derailleur maar andere shifters van 7 tot 10 speed kan schakelen. In de praktijk zijn er twee problemen:
  • De Altus-triple voorderailleur gebruikt de MTB ratio en dit komt niet overeen met 2x10 speed road ratio. Daarenboven heeft de Microshift shifter nog 2 trim posities. Ik kan dus kiezen tussen 4 posities gaande van derailleur tegen de bashguard rechts of ketting eraf links. De kooi van de derailleur is ook veel te breed voor een 10 speed ketting, dus ik moet derailleur eigenlijk teveel ruimte geven om hem überhaupt te laten schakelen.
  • De Acera-achterderailleur heeft veel te veel speling: het guide wheel kan 2 à 3 mm bewegen wat het schakelen niet ten goede komt, beste manier is 2 tikken verder, 1 tik terug. Als de spanning van de ketting valt omdat ze er weer eens vooraan links is afgelopen slaat de derailleur tegen het achterwiel omdat hij helemaal scheef trekt zonder kettingspanning. Ik kan de derailleur niet beter limiteren want anders geraakt hij niet op het grootste kransje.
(deze problemen zijn geen verrassing, wie zou er nu denken dat 8 speed budget materiaal wel goed 10 speed kan schakelen?)
Leon schreef:
vr 05 okt, 2018 12:50
bdr schreef:
vr 05 okt, 2018 12:43
Dit was iteratie 2.0:
:D
Zie ik daar een slotdatzwaarderisdanhetframe-slot?
Yep.
7- en 8-speed is bij Shimano veelal te mixen. 9-speed is al anders en met 10-speed ben ik niet bekend (ik heb het idee dat steeds smaller (qua ketting en kettingwielen) ook steeds 'sneller slijtend' en duurder is :oops: ).
de (achter)derailleur kan misschien de stapjes van de shifter aan, maar da's inderdaad maar deel van het verhaal...
als je 10-speed wilt, dan zou ik er ook de bijbehorende derailleurs er op zetten :)
mooi de transformatie naar racestuur!
En zo ziet versie 3.0, de huidige stand van zaken:
IMG_1660.jpg
  • Nieuwe wielen
  • 105 achterderailleur, Ultegra voorderailleur (30€)
  • Tubus Logo drager hors-serie van bike-components (33€ + 10€ lange stangen Tubus)
Nieuwe banden:

Oorspronkelijk wou ik graag 650b banden op de Frankentrek zetten, omdat een 47mm 650b (27,5") band qua omtrek overeenkomt met een 700C 28mm band (28"), en dan zou ik kunnen wisselen tussen terreinbanden en baanbanden (continental GP 4000 SII) Zie ook dit topic. Ik had een wiel met 50mm 20inch Big Apple in het frame gepast, en dit paste. Daarom dacht ik dat een 47mm 650b ook wel zou passen. Maar bij nader nameten bleek die 50mm Big Apple maar 44mm te meten in de realiteit, en zou een 50 of 47mm nooit passen. 650b banden kleiner dan < 47mm zijn dun gezaaid, dus ben ik maar bij 28inch gebleven. Uiteindelijk staan er nu Challenge Gravelgrinder Race 42mm banden op, en dat past maar juist...


IMG_1665.jpg
Nieuwe wielen:

Ik heb in 2016-2017 een hele hoop oude fietsen van mijn gezin, mijn familieleden en vrienden gereviseerd en één van de grote pijnpunten was toch steeds dat cup-en-conus systeem: van ongeveer 30% van de wielen was de comus beschadigd.

Daarom wou ik wel eens weten wat de moderne tijd met moderne naven zoal voorstelt. Ik heb een versleten set tweedehandswielen gekocht met DT Swiss naven:

IMG_0641.jpg
Ik heb de naven eigenlijk nog veel te veel betaald (100€) want toen ik de verroeste shimano-body eindelijk van de achternaaf kreeg had ik de dichting achteraan onherroepelijk beschadigd en moest ik dus een nieuwe body kopen (60€) (Bovenstaande foto is met een nieuwe body.) Qua constructie snap ik niet dat niet alle naven zo zijn: dit is de eenvoud zelve, niks afstellen of doen, lagers erin en klaar. De prijs voor 240s naven nieuw is wel exorbitant voor wat het is.

Wat de rest van de wielen betreft: nieuwe DT Swiss R500 db velgen gekocht (22mm binnenbreedte), DT Swiss Revolution spaken (2,0-1,5mm) en bronzen nippels. Alles tesamen goed voor 270€: naven 100€, nieuw body 11 speed (60€ DT Swiss tax), spaken 40€, velgen 70€.

De aandachtige lezer heeft al door dat de wielen dus duurder zijn dan de fiets. Is dat nu de moeite? Eén woord: ja. Vergeleken met de Trek wielen blijven deze tenminste draaien (de Trek wielen stoppen na 3 a 4 omwentelingen) en de wielen zijn alles tesamen (met 42mm band, binnenband, remschijf) 100 tot 200 gr lichter per wiel dan de oude wielen (met 28mm band, binnenband, remschijf) en dat voel je wel, nu wil die fiets tenminste vooruit en vooral blijven lopen.

Omdat deze naven centerlock zijn heb ik ook nieuwe remschijven moeten kopen, Shimano SM RT54, 9€ per stuk, wat ik een heel schappelijke prijs vind voor een slijtageonderdeel. Prettige bijkomstigheid is dat de remmen nu niet meer piepen, met de oude tektro 160mm schijven leek ik op een vrachtwagen die tot stilstand kwam.
bdr schreef:
za 06 okt, 2018 16:22
dat past maar juist...
IMG_1665.jpg
Wat gebeurt er als je kracht zet?
Bij mij zou dit niet lang goed gaan.