quote=bdr
>In dit topic wil ik mijn ervaringen delen met mijn knutselfiets
Leuk!
>Ik wil(de) deze fiets gebruiken om te experimenteren met nieuwerwetse fietstechniek
> als schijfremmen, dikke banden en een racebocht.
Euh, die dingen zijn er al een tijdje hoor, ik denk zo'n 100 jaar.
>1. Maatvoering: volgens maattabellen van Trek zou ik met m'n 1m67 een 17,5inch nodig hebben.
>voelt toch wel klein. De zadelpen staat op maximum hoogte.
> Het is wel fijn dat je gewoon rustig met beide voeten op de grond kan staan
Ik weet niet precies waarom je de fiets te klein vindt aanvoelen, maar hoe lang de zadelpen er uit ziet en of je er overheen kan staan zijn geen goede raadgevers. Het gaat er uiteindelijk om hoe je er op zit.
> De reach is iets te groot maar de fiets heeft een 90mm pen dus daar zit nog rek op.
Dat geeft dus niet aan dat de fiets te klein is.
>Het stuur is ook wat te breed
Als er nog ruimte is om de remhendels en commandeurs naar binnen te schuiven, zonder enig geweld, dan kun je gerust de uiteinden afzagen. Ik vindt de sturen die nu in zwang zijn vaak belachelijk breed.
>2. Versnellingen: De fiets heeft ... achteraan een 8-speed 11-32 cassette.
Dat zijn inderdaad geen ideale cassettes in een vlak gebied omdat er stappen van drie tandjes zitten op plaatsen waar je maar stappen van 2 wilt. Aan de 11 hebt je niet veel, zeker ook omdat je cranckstel wel een (grote) 48 heeft.
Misschien kun je nog wel ergens een cassette vinden met minder bereik maar meer keuze.
> 3. Rolweerstand: De naven van de Trek wielen staan ook heel vast, ik zet ze losser
>volgens de m-engineering methode (naaf afregelen met aangespannen Quick Release)
> maar veel helpt het niet; de naaf draait redelijk zonder de afdichtingsrubbers
> maar slecht met de rubbers.
Met de m-gineeringmethode is uiteraard niks mis, als is de exacte afstelling al weg als je het wiel een keer uitneemt. Maar bij elkaar maakt een naaf nauwelijks uit voor de totale weerstand. 'Vanwege kracht maal arm' is het effect op de hele fiets namelijk erg klein. Ook: zonder de rubbers mag een naaf van een wuel buiten de fiets absoluut niet blijven draaien want dan is het vet geheel verdwenen. Als je daar een tijd mee fietst zijn de kogelbanen snel kapot.
>Allemaal minpunten dus? Nee. Ten eerste heb ik deze fiets gekocht als platform om dingen
> uit te proberen,
Benieuwd naar wat je gaat doen.
Ed kettingvet schreef: ↑vr 05 okt, 2018 08:49
hoogframe schreef: ↑vr 05 okt, 2018 08:13
leuk! als vakantiefiets zijn de FX-en wat aan de lichte kant,...
Dit word dikwijls gezegd over zo'n soort fietsen ... moet men mij toch eens uitleggen, plooien die fietsen dan? Ik heb een paar fietsvakanties gedaan met een Koga Terra Liner Alloy, ook een "lichte" fiets, echter zeker stevig genoeg om met voor en achterzakken erop op pad te gaan, nooit geen probleem mee gehad.
Dat iemand er geen problemen mee heeft wilt niet zeggen dat anderen er ook geen problemen mee zouden hebben.
Als je een verkeerde combi hebt van frame, maat, afstelling, dragers, tassen en exacte plaats afstelling daarvan kan dat inderdaad het gevoel geven dat het achterwiel continu een andere kant op wil dan het voorwiel, en dat is onprettig. De kans dat je dat overkomt bij een licht gebouwde fiets is groter dan bij een zwaar gebouwde fiets, al zijn er altijd uitzonderingen doordat bijna elke fiets weer anders is.