Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke FM kan R-naaf inbouwen in nieuw frame voor bredere banden? - Forum Wereldfietser

Welke FM kan R-naaf inbouwen in nieuw frame voor bredere banden?

Hoi,

Ik speel al een tijdje met de gedachte om vaarwel te zeggen tegen mijn Avaghon 26 inch. Waarom? De belangrijkste reden is dat het frame mij beperkt in de bandenbreedte. Ik zou voor de slechte bergwegen die we vaak kiezen bredere banden willen monteren. Bijkomende redenen zijn dat 28/29 inch iets sneller rijdt en dat ik met mijn hakken net wel/niet tegen de achtertassen aan kom. Een niet rationele reden is dat ik de fiets nu twaalf jaar heb en misschien wordt het weer eens tijd voor iets anders.

Maar ik vind het wel zonde om zomaar afstand te doen van de fiets. Eerlijk gezegd rijdt-ie gewoon prima. Ik ben erg tevreden over de rij-eigenschappen, de remmen (Magura), de robuustheid (echt een tank) en de aandrijving (R-naaf met ketting).

Wat is dan globaal het idee:

- 28 inch wielen.
- R-naaf overzetten in nieuw achterwiel. [Ik hou geen km-standen bij, ik denk dat ik er iets van 35.000 km mee heb gefietst. Zonde om weg te doen.]
- Velgremmen (Magura of V-brake). [schijfremmen vind ik kwetsbaar en lastig te repareren.]
- Het frame moet geschikt zijn voor bredere (MTB-)banden (tot 2,5 inch).
- Vaste voorvork.
- Er moeten ook oogjes opzitten voor bidonhouders op voorvork en achterdrager.
- Frame liefst niet superzwaar.

Ik heb al even gekeken naar Surly en die hebben frames geschikt voor R-naaf en velgremmen. Maar er zijn misschien goede alternatieven. [Ik hoef geen ID of Santosfiets waar ik betaal voor innovaties die ik niet nodig heb laat staan marketing.]

Mijn vragen zijn:

1. Hebben jullie tips voor mijn fietsidee? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er websites/forumtopics waar je deze configuratie hebt gezien?
2. Zijn er in Nederland fietsenbouwers die zo'n fiets voor mij kunnen opbouwen? Ik ben zelf niet superhandig en ga liever fietsen dan mijn tijd steken in het uitzoeken van alles specs en opbouwen.

Alternatief voor een nieuwe fiets is mijn MTB gaan gebruiken als pakezel. Daarmee kom ik overal op. Dat wordt dan wel investeren in bikepackingtassen. Ik ben er ook nog niet achter of dit een heel fijn idee is als ik voor 7-10 dagen eten en brandstof in natte en koude omstandigheden wil meenemen. Er zijn er genoeg die het doen, dat weet ik, maar of het voor mij ideaal is... Ik wil bijvoorbeeld niet dat ik hierdoor mijn goede camera niet meer kan meenemen.

Thanks!
beste willem.m,
ik denk/mij schiet te binnen/overwegend:
- bij Vittorio kunnen ze zo'n frame en fiets voor je kunnen bouwen.
- ? andere optie: een framebouwer past je Avaghon aan aan bredere banden. nou.... eh... hmm... gisteren nog een bracketlug in handen gehad bij Bike4Travel... als de liggende achtervorken in een lug gesoldeerd zijn, dan is verbreden van de liggende achtervorken lastig... . ik loop vast :cry: :oops:
succes! hoogframe
Surly Ogre?

Geschikt voor
-Bikepackingtassen
-Traditionele dragers
-Ruig terrein
-Brede banden
-Rohloff
-Derailleurs
-Singlespeed
-Schijfremmen
-Velgremmen

Iedere serieuze FM zou zoiets moeten kunnen opbouwen, maar b.v. Cycleworks in Utrecht of JustPedal in Amersfoort hebben ook echt affiniteit met zulke projecten.

Avid BB7's zijn trouwens behoorlijk bomb- en idiot proof ;)
willem.m schreef:
zo 16 sep, 2018 16:58

Ik speel al een tijdje met de gedachte om vaarwel te zeggen tegen mijn Avaghon 26 inch. Waarom? De belangrijkste reden is dat het frame mij beperkt in de bandenbreedte.
Begrijpelijk. Daarom staat mijn S26 nu ook onder een laag stof ja...
willem.m schreef:
zo 16 sep, 2018 16:58

Alternatief voor een nieuwe fiets is mijn MTB gaan gebruiken als pakezel. Daarmee kom ik overal op.
Wat is het voor fiets? Geen mogelijkheid om er een achterdrager op kwijt te kunnen? De Rohloff lukt ook met een losse kettingspanner wel.
willem.m schreef:
zo 16 sep, 2018 16:58
Ik speel al een tijdje met de gedachte om vaarwel te zeggen tegen mijn Avaghon 26 inch. Waarom? De belangrijkste reden is dat het frame mij beperkt in de bandenbreedte. Ik zou voor de slechte bergwegen die we vaak kiezen bredere banden willen monteren. [...]

1. Hebben jullie tips voor mijn fietsidee? Zie ik iets over het hoofd?
Ja; je vergeet te vermelden wat voor banden je dan wel zou willen kunnen gebruiken. :) In mijn AvaghonSeries passen in elk geval semislicks in maat 50-559; breder of met exotische noppen heb ik nog nooit geprobeerd. Dus voor gerichte adviezen is het misschien handig om te weten hoevéél breder 'breder' is.

Daarnaast schrijf je dat je met je hakken soms je achtertassen raakt. Is er nog ruimte om met bv. een andere drager dit op te kunnen lossen, of komen je tassen dan zo ongeveer voorbij je achteras te hangen?

Succes met de overwegingen in elk geval,

Carl
Ik dacht ook dat de S26 best een lange achtervork heeft. Als er een tubus cargo op zit: die zijn idd best kort. Een aantal andere tubusdragers hebben de tassen verder naar achteren.
Een echte mtb zal zeker een kortere achtervork hebben.
Al aan een maatframe van Marten Gerritsen gedacht?

Hans
Carl schreef:
zo 16 sep, 2018 21:23
Ja; je vergeet te vermelden wat voor banden je dan wel zou willen kunnen gebruiken. :)
willem.m schreef:
zo 16 sep, 2018 16:58

- Het frame moet geschikt zijn voor bredere (MTB-)banden (tot 2,5 inch).
:-)
Carl schreef:
zo 16 sep, 2018 21:23
In mijn AvaghonSeries passen in elk geval semislicks in maat 50-559; breder of met exotische noppen heb ik nog nooit geprobeerd.
Big Apple in 55mm breed past ook nog achter op een S26, voor past een Big Apple in 60mm. Kun je dan allebei ook nog net de spatborden bij kwijt, maar dat wordt wel aan de krappe kant...

De 60mm met noppen die ik kwijt wilde paste echter niet, nu maar een mountainbike frame met losse kettingspanner gebruikt.
Dank voor jullie reacties!
hoogframe schreef:
zo 16 sep, 2018 18:31
- bij Vittorio kunnen ze zo'n frame en fiets voor je kunnen bouwen.
Neem ik mee!
hoogframe schreef:
zo 16 sep, 2018 18:31
- ? andere optie: een framebouwer past je Avaghon aan aan bredere banden. nou.... eh... hmm... gisteren nog een bracketlug in handen gehad bij Bike4Travel... als de liggende achtervorken in een lug gesoldeerd zijn, dan is verbreden van de liggende achtervorken lastig... . ik loop vast :cry: :oops:
succes! hoogframe
Hmmm... denk het niet.
Shrek schreef:
zo 16 sep, 2018 19:40
Surly Ogre?

Geschikt voor
-Bikepackingtassen
-Traditionele dragers
-Ruig terrein
-Brede banden
-Rohloff
-Derailleurs
-Singlespeed
-Schijfremmen
-Velgremmen
Ja dat lijkt mij een prima optie!
Shrek schreef:
zo 16 sep, 2018 19:40
Iedere serieuze FM zou zoiets moeten kunnen opbouwen, maar b.v. Cycleworks in Utrecht of JustPedal in Amersfoort hebben ook echt affiniteit met zulke projecten.
Dank voor deze suggesties!
Shrek schreef:
zo 16 sep, 2018 19:40
Avid BB7's zijn trouwens behoorlijk bomb- en idiot proof ;)
Schijfremmen remmen beter en velgen slijten dan niet. Maar ik vind het niet erg om eens per 10 jaar een velg te laten vervangen, en de remkracht van velgremmen is voor vakantiefietsgebruik prima. Een ander dingetje is dat mijn huidige R-naaf niet geschikt is voor schijfremmen; ombouwen kost 350 euro heb ik begrepen.
Jurr schreef:
zo 16 sep, 2018 20:05
Wat is het voor fiets? Geen mogelijkheid om er een achterdrager op kwijt te kunnen? De Rohloff lukt ook met een losse kettingspanner wel.
Een Canyon 29er hardtail zonder nokjes achter of op de voorvork.
Carl schreef:
zo 16 sep, 2018 21:23
je vergeet te vermelden wat voor banden je dan wel zou willen kunnen gebruiken. :) In mijn AvaghonSeries passen in elk geval semislicks in maat 50-559; breder of met exotische noppen heb ik nog nooit geprobeerd. Dus voor gerichte adviezen is het misschien handig om te weten hoevéél breder 'breder' is.
Zie verderop.
Carl schreef:
zo 16 sep, 2018 21:23
Daarnaast schrijf je dat je met je hakken soms je achtertassen raakt. Is er nog ruimte om met bv. een andere drager dit op te kunnen lossen, of komen je tassen dan zo ongeveer voorbij je achteras te hangen?
Leon schreef:
zo 16 sep, 2018 22:01
Ik dacht ook dat de S26 best een lange achtervork heeft. Als er een tubus cargo op zit: die zijn idd best kort. Een aantal andere tubusdragers hebben de tassen verder naar achteren.
Klopt, het is een Cargo. Misschien is dit dus met een andere drager op te lossen. Maar dit is niet het primaire 'probleem'.
javb2812 schreef:
ma 17 sep, 2018 00:24
Al aan een maatframe van Marten Gerritsen gedacht?
Wel even gedacht. Hij maakt mooie fietsen! Maar als ik de horrorverhalen over meer dan een half jaar wachten lees...
Jurr schreef:
ma 17 sep, 2018 05:07
Big Apple in 55mm breed past ook nog achter op een S26, voor past een Big Apple in 60mm. Kun je dan allebei ook nog net de spatborden bij kwijt, maar dat wordt wel aan de krappe kant...

De 60mm met noppen die ik kwijt wilde paste echter niet.
Dat zijn ook mijn ervaringen. Ik heb er nu 50mm even Mondials opgezet. Misschien dat 60mm de max is, en dat is zonder noppen. Vandaar mijn vraagstelling.

Vandaag moet ik een lange dag werken. Vanavond zal ik nog eens goed bedenken wat ik wil en een paar FMs aanschrijven wat de mogelijkheden zijn. Ik ben alleen bang dat dit al snel leidt tot een compleet nieuwe fiets omdat ze niks met bestaande onderdelen doen, of dat het een heel duur grapje gaat worden...
...
Is zo’n surly frame niet een beetje ‘slappe’ hap zeg maar? Echt stijf zijn ze volgens mij niet of vind je dat gewoon niet belangrijk?
Bij de tips over maatframes hoort natuurlijk vermeld dat b4t ook maatframes maakt.

Zelf ben ik weer teruggegaan van 55 naar 37. 55 op onverhard en rot(t/s)ig hard was fijn maar op redelijke weg gaan de smalle banden harder zodra ik harder dan 20 kmh ga.
Ik zal vast ook twee setjes banden gebruiken: een voor voornamelijk asfalt en af en toe gravelwegen, en de ander voor regelmatig jeep tracks en soms wandelpaden of erger (mul zand enzo).

Ik heb voor mijn oktobertocht door Duitsland, met 25% van de weg onverhard, de Travelcontacts vervangen door Mondials 2.0. Dat voelt wel zo veilig.

Ook al zijn die Mondials lastig kapot te krijgen, als je echt van de gravelwegen af gaat zijn bredere banden met nog wat meer grip prettig. Maar goed, ook met Mondials kom je uiteindelijk overal wel op.

Wat betreft de stijfheid van het (Surly-) frame: ik heb daar geen verstand van :shock:
willem.m schreef:
ma 17 sep, 2018 06:50
Carl schreef:
zo 16 sep, 2018 21:23
je vergeet te vermelden wat voor banden je dan wel zou willen kunnen gebruiken. :)
Zie verderop.
Had ik daar nou helemaal overheen gelezen? Sorry! :oops:

Carl
Storm schreef:
ma 17 sep, 2018 07:06
Is zo’n surly frame niet een beetje ‘slappe’ hap zeg maar? Echt stijf zijn ze volgens mij niet of vind je dat gewoon niet belangrijk?
Verschilt per type, en is uiteraard ook afhankelijk van de hoeveelheid bagage.
Jurr schreef:
ma 17 sep, 2018 09:44
Storm schreef:
ma 17 sep, 2018 07:06
Is zo’n surly frame niet een beetje ‘slappe’ hap zeg maar? Echt stijf zijn ze volgens mij niet of vind je dat gewoon niet belangrijk?
Verschilt per type, en is uiteraard ook afhankelijk van de hoeveelheid bagage.
En de maat. Een lange bezemsteel buigt gemakkelijker dan een korte van dezelfde dikte.
willem.m schreef:
ma 17 sep, 2018 06:50

Een ander dingetje is dat mijn huidige R-naaf niet geschikt is voor schijfremmen; ombouwen kost 350 euro heb ik begrepen.
Als je een externe schakeling hebt is het alleen de naafdeksel, kosten 80 euro toen ik het een paar jaar geleden bij de mijne deed. Bij interne schakeling wordt het krap, maar kan het wel. Zie bijvoorbeeld 11Ants titanium fietsen, met interne schakeling en toch schijfrem op de Rohloff.
willem.m schreef:
ma 17 sep, 2018 06:50

Een Canyon 29er hardtail zonder nokjes achter of op de voorvork.
Wordt dan de bagagedrager op de achteras erbij onderop en bovenop op de zadelpen klem erbij of om de achtervork klemmen. Verkopen om extra budget te genereren voor een do-it-all fiets kan natuurlijk ook nog ;-)
willem.m schreef:
ma 17 sep, 2018 06:50

Ik ben alleen bang dat dit al snel leidt tot een compleet nieuwe fiets omdat ze niks met bestaande onderdelen doen, of dat het een heel duur grapje gaat worden...
Ach, de Rohloff is natuurlijk al aardig prijzig, als je die al hebt scheelt het al. Bike4Travel is bij mij altijd erg coöperatief bij m’n samengestelde zelfbouwcreaties. Komt daar wel goed denk ik.

Maar misschien loont het zelfs wel om zowel de Avaghon als de Canyon te verkopen en er dan wat anders voor terug te kopen. Proberen kost alleen maar twee marktplaats advertenties ;-)
Jurr schreef:
ma 17 sep, 2018 10:39
Maar misschien loont het zelfs wel om zowel de Avaghon als de Canyon te verkopen en er dan wat anders voor terug te kopen. Proberen kost alleen maar twee marktplaats advertenties ;-)
Helaas liggen 559-fietsen* op dit moment dramatisch in de tweedehandsmarkt. Iedereen moet kennelijk naar 29.

*: ik neem mij voor de verwarrende maataanduidingen niet meer te vermelden, ook niet voor uitleg. Op een gegeven moment, naar een aantal decennia, moet je namelijk gewoon stoppen met uitleggen.
dubbel, kan weg. :evil:
Jurr schreef:
ma 17 sep, 2018 10:39
Als je een externe schakeling hebt is het alleen de naafdeksel, kosten 80 euro toen ik het een paar jaar geleden bij de mijne deed. Bij interne schakeling wordt het krap, maar kan het wel. Zie bijvoorbeeld 11Ants titanium fietsen, met interne schakeling en toch schijfrem op de Rohloff.
Ik heb een interne schakeling.
Jurr schreef:
ma 17 sep, 2018 10:39
Wordt dan de bagagedrager op de achteras erbij onderop en bovenop op de zadelpen klem erbij of om de achtervork klemmen. Verkopen om extra budget te genereren voor een do-it-all fiets kan natuurlijk ook nog ;-)
...
Maar misschien loont het zelfs wel om zowel de Avaghon als de Canyon te verkopen en er dan wat anders voor terug te kopen. Proberen kost alleen maar twee marktplaats advertenties ;-)
Ja doei! Ik heb de MTB vorig jaar gekocht. Ik had dat veel eerder moeten doen! Directe aanleiding was een MTB-stuiterertocht op mijn Avaghon waarna ik letterlijk een halfjaar last heb gehad van mijn handen (wit, gevoelloos etc). Met betere vering kan ik nu de hele winter in de bossen fietsen. Met veel meer plezier want ik kan nu dingen die ik op de Avaghon niet fatsoenlijk kon. Het is veel intensiever dan wat ik normaal op een reis/racefiets doe, dus voegt voor mij veel toe. Overigens wil ik mij wel distantiëren van die Strava-idioten die je overal op mtb- en racefietsen ziet.

Mijn vraag gaat niet over de vervanging van de MTB, maar over de vervanging van de reisfiets voor onverharde fietsvakanties.