Hoi,
Ik speel al een tijdje met de gedachte om vaarwel te zeggen tegen mijn Avaghon 26 inch. Waarom? De belangrijkste reden is dat het frame mij beperkt in de bandenbreedte. Ik zou voor de slechte bergwegen die we vaak kiezen bredere banden willen monteren. Bijkomende redenen zijn dat 28/29 inch iets sneller rijdt en dat ik met mijn hakken net wel/niet tegen de achtertassen aan kom. Een niet rationele reden is dat ik de fiets nu twaalf jaar heb en misschien wordt het weer eens tijd voor iets anders.
Maar ik vind het wel zonde om zomaar afstand te doen van de fiets. Eerlijk gezegd rijdt-ie gewoon prima. Ik ben erg tevreden over de rij-eigenschappen, de remmen (Magura), de robuustheid (echt een tank) en de aandrijving (R-naaf met ketting).
Wat is dan globaal het idee:
- 28 inch wielen.
- R-naaf overzetten in nieuw achterwiel. [Ik hou geen km-standen bij, ik denk dat ik er iets van 35.000 km mee heb gefietst. Zonde om weg te doen.]
- Velgremmen (Magura of V-brake). [schijfremmen vind ik kwetsbaar en lastig te repareren.]
- Het frame moet geschikt zijn voor bredere (MTB-)banden (tot 2,5 inch).
- Vaste voorvork.
- Er moeten ook oogjes opzitten voor bidonhouders op voorvork en achterdrager.
- Frame liefst niet superzwaar.
Ik heb al even gekeken naar Surly en die hebben frames geschikt voor R-naaf en velgremmen. Maar er zijn misschien goede alternatieven. [Ik hoef geen ID of Santosfiets waar ik betaal voor innovaties die ik niet nodig heb laat staan marketing.]
Mijn vragen zijn:
1. Hebben jullie tips voor mijn fietsidee? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er websites/forumtopics waar je deze configuratie hebt gezien?
2. Zijn er in Nederland fietsenbouwers die zo'n fiets voor mij kunnen opbouwen? Ik ben zelf niet superhandig en ga liever fietsen dan mijn tijd steken in het uitzoeken van alles specs en opbouwen.
Alternatief voor een nieuwe fiets is mijn MTB gaan gebruiken als pakezel. Daarmee kom ik overal op. Dat wordt dan wel investeren in bikepackingtassen. Ik ben er ook nog niet achter of dit een heel fijn idee is als ik voor 7-10 dagen eten en brandstof in natte en koude omstandigheden wil meenemen. Er zijn er genoeg die het doen, dat weet ik, maar of het voor mij ideaal is... Ik wil bijvoorbeeld niet dat ik hierdoor mijn goede camera niet meer kan meenemen.
Thanks!
Ik speel al een tijdje met de gedachte om vaarwel te zeggen tegen mijn Avaghon 26 inch. Waarom? De belangrijkste reden is dat het frame mij beperkt in de bandenbreedte. Ik zou voor de slechte bergwegen die we vaak kiezen bredere banden willen monteren. Bijkomende redenen zijn dat 28/29 inch iets sneller rijdt en dat ik met mijn hakken net wel/niet tegen de achtertassen aan kom. Een niet rationele reden is dat ik de fiets nu twaalf jaar heb en misschien wordt het weer eens tijd voor iets anders.
Maar ik vind het wel zonde om zomaar afstand te doen van de fiets. Eerlijk gezegd rijdt-ie gewoon prima. Ik ben erg tevreden over de rij-eigenschappen, de remmen (Magura), de robuustheid (echt een tank) en de aandrijving (R-naaf met ketting).
Wat is dan globaal het idee:
- 28 inch wielen.
- R-naaf overzetten in nieuw achterwiel. [Ik hou geen km-standen bij, ik denk dat ik er iets van 35.000 km mee heb gefietst. Zonde om weg te doen.]
- Velgremmen (Magura of V-brake). [schijfremmen vind ik kwetsbaar en lastig te repareren.]
- Het frame moet geschikt zijn voor bredere (MTB-)banden (tot 2,5 inch).
- Vaste voorvork.
- Er moeten ook oogjes opzitten voor bidonhouders op voorvork en achterdrager.
- Frame liefst niet superzwaar.
Ik heb al even gekeken naar Surly en die hebben frames geschikt voor R-naaf en velgremmen. Maar er zijn misschien goede alternatieven. [Ik hoef geen ID of Santosfiets waar ik betaal voor innovaties die ik niet nodig heb laat staan marketing.]
Mijn vragen zijn:
1. Hebben jullie tips voor mijn fietsidee? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er websites/forumtopics waar je deze configuratie hebt gezien?
2. Zijn er in Nederland fietsenbouwers die zo'n fiets voor mij kunnen opbouwen? Ik ben zelf niet superhandig en ga liever fietsen dan mijn tijd steken in het uitzoeken van alles specs en opbouwen.
Alternatief voor een nieuwe fiets is mijn MTB gaan gebruiken als pakezel. Daarmee kom ik overal op. Dat wordt dan wel investeren in bikepackingtassen. Ik ben er ook nog niet achter of dit een heel fijn idee is als ik voor 7-10 dagen eten en brandstof in natte en koude omstandigheden wil meenemen. Er zijn er genoeg die het doen, dat weet ik, maar of het voor mij ideaal is... Ik wil bijvoorbeeld niet dat ik hierdoor mijn goede camera niet meer kan meenemen.
Thanks!