Als je met een snelheid van 25 km/h een stijle berg op wil kunnen rijden dan klopt dat inderdaad. Dus als 25 km/h "brommer" valt ie op dat moment af.Fiets-avontuur schreef: ↑di 28 aug, 2018 21:40Voor een fiets tot 25km is een middenmotor altijd beter hoor.rooss schreef: ↑di 28 aug, 2018 21:06Nee, dat kan je dus niet zomaar stellen, dat hangt van het soort gebruik en het soort voertuig af.Fiets-avontuur schreef: ↑di 28 aug, 2018 20:39Precies, dus is een midden motor beter dan een achterwiel motor. Goedkoper en je kunt elke berg ermee op.
Je zegt zelf dat een Santos met achterwielmotor te duur is en ongeschikt voor bergop.
Aan de andere kant, als een berg stijl genoeg is, kom je met een middenmotor ook niet aan de 25 km/h omdat je toch terug moet in versnelling om de motor het niet te zwaar te maken door te weinig toeren..
Maar als je uitgaat van de snelheid waarmee de gemiddelde wereldfietser een berg beklimt, dan kan ik wel begrijpen waarom Santos deze keuze maakt. Vooral ook vanwege het regeneratie-remmen, dat komt bergaf natuurlijk goed uit. Spaart je remmen en laadt je accu. Een middenmotor kan dat niet.
Het levert wel een fiets op die van fietser verlangt dat de fietser een wat groter deel van het werk doet dan bij een middenmotor.
Geen probleem voor een vakantiefietser of wereldfietser die dat waarschijnlijk juist wil, maar wellicht minder voor iemand die deze fiets puur als vervoermiddel ziet en zo soepel mogelijk door de bergen wil zoeven maar niet een auto wil nemen.
Wellicht kan Santos eens kijken naar deze motor https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... -cookies=1
Op het vlakke land denk ik dat beide power modellen van Santos het prima doen naast mijn fiets, met een prachtige pinionversnelling en riemaandrijving als 'voordeel', ik had het graag op mijn fiets gezien, maar ja dat prijskaartje, 5000 euro hoger dan mijn fiets, daar kan je heel veel andere leuke dingen van doen.