Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vrijbuiter Uitstel van Betaling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vrijbuiter Uitstel van Betaling

Het klopt dat veel mensen voor goedkoop gaan. Ze zijn bovendien veel beter geinformeerd dan vroeger.

Dit wordt in de hand gewerkt door globalisering en wegnemen van handelsbelemmeringen, waardoor bedrijven internationaal beter kunnen opereren en schaalvoordelen kunnen benutten (inkoop enzo). Maar ze zullen daarbij alleen succesvol zijn als ze in staat zijn om te weten wat de consument wil (of zelfs de marktvraag te bepalen), hierop in te spelen (met name via digitale marketing en goed werkende websites) en hun hele logistieke keten efficient te organiseren. Soms schiet dit te ver door en blijven er slechts enkele spelers over die de markt domineren en enorm veel lobby power hebben - dat is echt scary.

Ik vermoed dat een aantal bedrijven die over de kop zijn gegaan - t.o.v. de concurrentie - tekort schoot in de aansluiting bij de consumentenvraag en hun interne organisatie niet goed op orde had.

Ik vind het wel interessant om te zien hoe een bedrijf als Mantel het gaat doen vs Futurumshop. Mantel heeft over het algemeen een beter aanbod, betere prijzen en vooral een veel fijnere website dan die van FS, waar ik vroeger nog wel eens spulletjes kocht. Mantel opent bovendien meer fysieke locaties (de omgekeerde wereld!) zoals de Decathlon-achtige in Den Bosch, waar ze tegen lage tarieven reparaties verrichten en zo de lokale fietsenzaken gaan verdringen. Zijn er over 10 jaar alleen nog Mantel (met een breed aanbod), een uitgedund aantal lokale fietsenzaken (met een mager aanbod en makkelijke reparaties) en een paar specialisten over?
Blanche schreef:
do 02 aug, 2018 11:51
Als je gelooft wat je verteld wordt is dit verbazingwekkend: waarom gaan zulke bedrijven juist nu failliet, terwijl de economie toch aangetrokken is?
Ik vermoed omdat er gewoon heel veel (goedkopere? betere?) alternatieven zijn waarbij je je huis niet uit hoeft.

Mensen met een echt kleine beurs kwamen vermoedelijk toch al niet in dit type zaak - als die wat meer te besteden krijgen, gaat dat hopelijk op aan zaken die écht belangrijk zijn. Opleiding, huis, weetikhet. Maar da's puur gokken zonder me in te lezen.
Het zou fijn zijn als er een makkelijke verklaring zou zijn, ook voor dit. Zoals met alles is het, volgens mij, een combinatie van verschillende zaken; Veel mensen kopen alleen online, zelfs vanuit het buitenland, goedkope imitatie spullen van AliExpress, misschien is buitensporten wel minder populair dan vroeger, en wie weet hoeveel meer redenen (we weten namelijk niet wat er achter de schermen is gebeurd).
Volgens mij doen de Bever en Zwerfkei het wel goed, dus....
Tom vds schreef:
do 02 aug, 2018 12:03
“Men” laat liever goedkope nep via Ali komen dan een eerlijke prijs voor een een eerlijk product betalen.
De internet forums staan vol met dergelijke verhalen.
Vrijbuiter verkocht fietsalarmen voor € 29,95. Precies zo'n zelfde fietsalarm kon ik via Ali Express veel goedkoper bestellen, zonder portokosten. Sterker nog, voor die € 29,95 kon ik er vijf bestellen.
Dit is exemplarisch voor de markt waarin Vrijbuiter opereert.
Maurice schreef:
do 02 aug, 2018 12:41
Volgens mij doen de Bever en Zwerfkei het wel goed, dus....
Ik had enkele maanden geleden nog op de website van Slee gekeken en ik verbaasde me over het "antieke" karakter er van. Nog los van het feit dat Slee geen webshop had. Daarmee mis je op zo'n concurrerende markt als de buitensportmarkt waarschijnlijk wel de boot.

Ook bij Beverwinkels is het qua bezoekers leger dan zeg 10 jaar geleden, maar dat kunnen ze opvangen met de verkoop via de webshop.
En volgens mij is een verschil dat Bever en Zwerfkei nagenoeg alleen maar merkkleding (zelfs speciale merksegmenten in de winkels) verkopen, waar je, als je daar naar op zoek bent, eigenlijk maar weinig prijsverschillen in tegen komt. Ze richten zich op het duurdere segment, tentjes van 150,- ga je er denk ik niet gauw vinden.

Bij de Vrijbuiter had ik altijd een beetje de Vervat-belevenis... kent iemand die caravan- en kampeerzaak in Rotterdam bij De Kuip in de buurt nog? Ik kwam daar vaak met mijn vader voor onze vakanties. Genieten vond ik dat. Maar ja, ook failliet.
Blanche schreef:
do 02 aug, 2018 11:51
waarom gaan zulke bedrijven juist nu failliet, terwijl de economie toch aangetrokken is?
Vorige week vond de "2018 Summer Outdoor Retailer Show" plaats in Colorado, een handelsbeurs op buitensport gebied. Van adventure journal:
Gear sales across the industry were down in the high single digit percentages in May from last year, and the early word on June and July was that they could be down as much as 20 percent in each month from 2017—in the middle of a booming economy. This comes via a top industry exec who, when asked why, simply said, “Millennials.” Younger generations want less stuff, they want more experiences, and they’re more likely to rent or share gear. That’s not new, but maybe this is chickens coming home to roost. With 20,000-plus people at the show, you’ll find lots of counter-perspectives, and there are bright spots in products categories, but overall, crazy for a gear-selling show, the word I heard most was “experience.”
Travelmaster schreef:
do 02 aug, 2018 13:36
Bij de Vrijbuiter had ik altijd een beetje de Vervat-belevenis... kent iemand die caravan- en kampeerzaak in Rotterdam bij De Kuip in de buurt nog? Ik kwam daar vaak met mijn vader voor onze vakanties. Genieten vond ik dat. Maar ja, ook failliet.
Volgens mij bestaat Vervat nog steeds, hun faillissement is alweer een tijdje geleden.
De Wit in Schijndel, Kampeermarkt in Eindhoven, allebei spelers op die markt. geen idee hoe die er financieel voorstaan, maar het is er wel altijd druk als wij er zijn...
Fedor schreef:
do 02 aug, 2018 13:27
Ik had enkele maanden geleden nog op de website van Slee gekeken en ik verbaasde me over het "antieke" karakter er van. Nog los van het feit dat Slee geen webshop had. Daarmee mis je op zo'n concurrerende markt als de buitensportmarkt waarschijnlijk wel de boot.
In 1980 kocht ik bij Slee mijn eerste donzen slaapzak. Dat was echt een prachtig product, toentertijd iets bijzonders. Slee stond bekend als een innovatief bedrijf in de buitensportsector, echt een kwaliteitswinkel. Later kwamen er steeds meer concurrenten zoals Bever, Zwerfkei, en Kathmandu waar ik mijn buitensportspullen kocht. De naam Slee zakte uit mijn herinnering weg. Een paar maanden geleden fietste ik door de Biltstraat te U. en zag tot mijn stomme verbazing dat Slee nog steeds bestond. Ik kan me echt niet heugen de laatste tien jaar (of veel langer) ook maar één reclame-uiting of welk bericht dan ook van Slee te hebben gezien. Hoe heeft deze winkel zo lang nog kunnen doorsudderen?
Blanche schreef:
do 02 aug, 2018 13:42
Travelmaster schreef:
do 02 aug, 2018 13:36
Bij de Vrijbuiter had ik altijd een beetje de Vervat-belevenis... kent iemand die caravan- en kampeerzaak in Rotterdam bij De Kuip in de buurt nog? Ik kwam daar vaak met mijn vader voor onze vakanties. Genieten vond ik dat. Maar ja, ook failliet.
Volgens mij bestaat Vervat nog steeds, hun faillissement is alweer een tijdje geleden.
Hee, wat leuk! Wist ik niet. Kom er waarschijnlijk ook nooit meer want ik woon niet meer in de buurt.
Ik was pas bij het vernieuwde Vervat; ze gooien het nu meer over de "outdoor"-boeg, beetje Bever-achtig maar dan niet helemaal. De jongen bij de kassa wist niets over de (recente) geschiedenis van het bedrijf. Veelzeggend en ik voorspel geen toekomst voor dit bedrijf. Hun klanten, de kamperende en caravannende autochtone Nederlander woont niet meer in Rotterdam maar elders in de ommelanden, waar zich uitstekende concurrenten hebben gevestigd.

Iets dergelijks zal wellicht ook voor Vrijbuiter gelden; er zijn best wat concurrenten op dit gebied en internet is de Grote Gelijkmaker.
Tentkamperen is een 'niche', en de caravanmarkt heeft het ook moeilijk.
Zie ook de enorme opkomst van goedkope alternatieven voor een kampeervakantie; de all-in vliegreizen naar de zon die iedere dag als een niet aflatende file over mijn huis vliegen.

NB: een opvallende ontwikkeling van de laatste jaren is op vrijwel alle Europese campings te zien; de bouw van reeds kant-en-klare tenten en complete huisjes voor families, eat zodanige omvang heeft aangenomen dat grote delen van wat vroeger kampeerterrein was erdoor wordt ingenomen. Degelijke vakantiegangers hebben ook weinig meer te zoeken bij de aloude kampeerzaken.
Blanche schreef:
do 02 aug, 2018 11:51
Als je gelooft wat je verteld wordt is dit verbazingwekkend: waarom gaan zulke bedrijven juist nu failliet, terwijl de economie toch aangetrokken is?
Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn. Bijvoorbeeld slechte bedrijfsvoering of het niet met je tijd meegaan. Of het verkeerde product verkopen, of niet goed kunnen concurreren. En zo kan ik er nog wel wat opnoemen. Volgens de curatoren ging het bedrijf ten onder aan te ambitieuze groeidoelstellingen, langjarige verplichtingen en tegenwind voor de detailhandel.

Maar een complottheorietje op zijn tijd is altijd leuk natuurlijk. Vrijbuiter is failliet doordat de mensen in Nederland zo weinig te besteden hebben en dat is de schuld van de overheid. Nog nooit zo gelachen de laatste tijd.
Maurice schreef:
do 02 aug, 2018 12:41
Volgens mij doen de Bever en Zwerfkei het wel goed, dus....
Met name Bever heb ik een hard hoofd in. Die locatie in A'Dam is knalduur en de spullen die ze verkopen kan je makkelijker online krijgen. Carl Denig heeft ook al stappen terug moeten nemen.

Dat gaat nog een paar jaar goed en dan gaat een van de twee kapoet. Brick and Mortar is gewoon niet te doen t.o.v. het internet, ook al omdat de klant het nu vaak echt zelf wel kan uitpuzzelen op het internet. Het is ook gewoon niet handig dat je iets wil en ze het niet allemaal op voorraad hebben. Dat is heel logisch, maar tegenwoordig kan je je zelf een trip naar de winkel besparen en het gewoon aanklikken in een webshop.
Op 7 juli heeft Slee zijn deuren gesloten en het pand is nu leeg. Ik ben opgegroeid in een Slee tent en ook over de donzen slaapzak werd lyrisch gedaan. Zelf ben ik nooit vaste klant geworden (op wat incidentele aankopen na), omdat de keuze beperkt was. Vooral high-end en de kleur leek bijzaak. Pas recent speelt gewicht voor mij een grotere rol, omdat ik nu op fietsvakantie ga.
oude schulden hebben de Vrijbuiter de das omgedaan.
Het trieste is dat De Waard ,sinds 2000 in de holding ook het faillissement mee in is getrokken.
Terwijl dit bedrijf heel goed draait.
Al zijn dat niet echt tenten voor een fietsvakantie 8)
Fedor schreef:
do 02 aug, 2018 06:19
Jammer dat Slee ook dicht is (wist ik nog niet). Kwam er in mijn studententijd erg graag.
Mijn vader kocht z'n fietstassen al in de jaren '40 bij Slee en later kwam onze gezinstent er ook vandaan.
Hij zwoor bij dit merk; van o.a. Carl Denig wilde hij niets weten.
Heb zojuist vernomen dat de tentenbouwer De Waard ook failliet is gegaan, in de val van de Vrijbuiter meegetrokken. Naar ik de krant heb gelezen, was De Waard de Mercedes onder de tenten.
Hoe triest!

Afbeelding

Hier een tent van Slee (type „Wervelwind") op het Deense eiland Thurø in 1958.
De hurkende man met zwarte korte broek is mijn vader.
58 jaar later, in 2016, bezocht ik dezelfde plek waar de tent heeft gestaan.


Afbeelding
https://nos.nl/l/2244282

Yup. De Waard ook... :( Neerlands Glorie...
groverr schreef:
do 02 aug, 2018 20:07
Op 7 juli heeft Slee zijn deuren gesloten en het pand is nu leeg. Ik ben opgegroeid in een Slee tent en ook over de donzen slaapzak werd lyrisch gedaan.
Hier ook vele jaren de vakanties in een heerlijke Slee-slaapzak doorgebracht. Werden (dacht ik) overigens gemaakt door Birdland (is dat nu Lowland geworden?)
Ik hoop en verwacht dat zo'n topproduct en sterk merk/naam als De Waard verder kan.
dat is nou echt een product van: "het kost en het weegt wat, maar dan heb je ook wat!!"
groet, hoogframe