Het klopt dat veel mensen voor goedkoop gaan. Ze zijn bovendien veel beter geinformeerd dan vroeger.
Dit wordt in de hand gewerkt door globalisering en wegnemen van handelsbelemmeringen, waardoor bedrijven internationaal beter kunnen opereren en schaalvoordelen kunnen benutten (inkoop enzo). Maar ze zullen daarbij alleen succesvol zijn als ze in staat zijn om te weten wat de consument wil (of zelfs de marktvraag te bepalen), hierop in te spelen (met name via digitale marketing en goed werkende websites) en hun hele logistieke keten efficient te organiseren. Soms schiet dit te ver door en blijven er slechts enkele spelers over die de markt domineren en enorm veel lobby power hebben - dat is echt scary.
Ik vermoed dat een aantal bedrijven die over de kop zijn gegaan - t.o.v. de concurrentie - tekort schoot in de aansluiting bij de consumentenvraag en hun interne organisatie niet goed op orde had.
Ik vind het wel interessant om te zien hoe een bedrijf als Mantel het gaat doen vs Futurumshop. Mantel heeft over het algemeen een beter aanbod, betere prijzen en vooral een veel fijnere website dan die van FS, waar ik vroeger nog wel eens spulletjes kocht. Mantel opent bovendien meer fysieke locaties (de omgekeerde wereld!) zoals de Decathlon-achtige in Den Bosch, waar ze tegen lage tarieven reparaties verrichten en zo de lokale fietsenzaken gaan verdringen. Zijn er over 10 jaar alleen nog Mantel (met een breed aanbod), een uitgedund aantal lokale fietsenzaken (met een mager aanbod en makkelijke reparaties) en een paar specialisten over?
Dit wordt in de hand gewerkt door globalisering en wegnemen van handelsbelemmeringen, waardoor bedrijven internationaal beter kunnen opereren en schaalvoordelen kunnen benutten (inkoop enzo). Maar ze zullen daarbij alleen succesvol zijn als ze in staat zijn om te weten wat de consument wil (of zelfs de marktvraag te bepalen), hierop in te spelen (met name via digitale marketing en goed werkende websites) en hun hele logistieke keten efficient te organiseren. Soms schiet dit te ver door en blijven er slechts enkele spelers over die de markt domineren en enorm veel lobby power hebben - dat is echt scary.
Ik vermoed dat een aantal bedrijven die over de kop zijn gegaan - t.o.v. de concurrentie - tekort schoot in de aansluiting bij de consumentenvraag en hun interne organisatie niet goed op orde had.
Ik vind het wel interessant om te zien hoe een bedrijf als Mantel het gaat doen vs Futurumshop. Mantel heeft over het algemeen een beter aanbod, betere prijzen en vooral een veel fijnere website dan die van FS, waar ik vroeger nog wel eens spulletjes kocht. Mantel opent bovendien meer fysieke locaties (de omgekeerde wereld!) zoals de Decathlon-achtige in Den Bosch, waar ze tegen lage tarieven reparaties verrichten en zo de lokale fietsenzaken gaan verdringen. Zijn er over 10 jaar alleen nog Mantel (met een breed aanbod), een uitgedund aantal lokale fietsenzaken (met een mager aanbod en makkelijke reparaties) en een paar specialisten over?