Tsja, was anders vandaag weer raak (Zondag!)
Krap fietspad langs Amsterdam Noord (Schellingwoude-golfbaan). Zeker drie groepjes oudere heren o de racefiets tegen gekomen die zowel ons (ja wij hadden een kinderkar, ook niet praktisch) als een moeder met kind de berm in joegen.
Hoe dat dan gaat? De eerste speert er langs (zonder bellen...), de rest zit al dik in het rood, maar laten net een gaatje vallen (omdat ze er niet zo snel langs durven) en moeten er wild sprintend achteraan.
Ik snap die groepjes niet... ik heb jaren getraind rond Amsterdam zonder mensen de berm in te jagen. En ja, als het hard moet (bijvoorbeeld interval training) dan pak je een breed fietspad langs een kanaal. Om over een smal fietspad als groepje te jagen ben je echt een beetje mal in je kop.
Overigens, een ander voorval waar ik zelf wel schuldig was: Vorige week Vrijdag.
Nieuw fietspad met een paar nieuwe stoplichten. Ik stop ALTIJD voor stoplichten... en nu rij ik gewoon door. Met mijn gedachten bij de zwemles van mijn zoon, zat echt compleet te pitten... gelukkig geen zijverkeer (ik vermoed dat ik daar ook op had gelet, maar zeker weten doe ik het niet), maar wel een agente die me terecht aanhield. Ze zag aan mijn gelaatsuitdrukking dat ik echt compleet ergens anders was... ik was direct "ja dat is heel stom, bekeur me!", waarop zij me een standje gaf en vooral aangaf dat ik niet moest zitten te dagdromen op de fiets.
Nog een gesprek gehad over hoe gevaarlijk het is om afgeleid te worden... kwam ik dus "goed"mee weg (al had ik zonder morren me laten bekeuren, was gewoon superfout), maar voor hetzelfde geld knal ik een oudere of kind omver omdat ik niet oplet
Ik heb mezelf er ook al op betrapt dat ik wel eens thuis kom van het werk en dat ik eigenlijk hele stukken van de rit niet kan herinneren. Ik ga ervan uit dat ik goed heb opgelet (nog nooit een ongeluk gehad in 40 jaar fietsen, waarvan 30 jaar Amsterdam), maar ik rij het zelfde stuk zo vaak dat het op de auto-pilot gaat.
Botweg: er is een heleboel fout gedrag, al dan niet bewust. De infrastructuur zou dat moeten minimaliseren.