door
Niall » di 24 jul, 2018 10:59
Jurjan schreef:Zij geven allemaal aan dat het NIET mag, accu's mogen niet in het vrachtruim, dus uitnemen.
Ik weet niet precies waar het hier aan ligt maar mijn vermoedden is dat sommige mensen hier de mist ingaan met de vertaling van de Engelse tekst? Dit komt waarschijnlijk mede omdat de link van Blanche verwijst naar informatie voor professionals en daarom minder makkelijk te interpreteren is...
Het meenemen van lithium accu’s mag dus expliciet
WEL zolang er maar aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan (geïnstalleerd in apparaat, beschermd tegen beschadiging en capaciteit <100Wh).
Sinds begin 2018 is er dus een uitzondering gemaakt voor “smart luggage” wat ik wel kan begrijpen omdat de accu bij de meeste merken tegen de buitenzijde van de koffer geplaatst is en wrs snel beschadigd raakt als er niet voorzichtig mee wordt omgegaan (
en dat schijnt nog weleens te gebeuren )
Een fiets is natuurlijk geen “smart luggage” rolkoffertje en aangezien de accu’s zijn ingebouwd, zeer goed beschermd zijn tegen beschadiging in de stalen buis van de voorvork en met zo’n 6Wh niet in de buurt komen van de grens van 100Wh zie ik geen probleem?
Zie ook
dit document op de IATA website bedoeld voor passagiers / consumenten wat overeenkomt met het document op de KLM website waar ik eerder naar verwees (vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen zullen deze regels hanteren).
De forumslader is natuurlijk een beetje een niche product maar racefietsen met Di2 zijn inmiddels wat gangbaarder aan het worden en ik ben op internet nog geen verhaal tegengekomen dat zo’n fiets niet mee mocht...
En ja natuurlijk kan je blijven zeggen “ik neem toch het zekere voor het onzekere en haal m’n forumslader eruit” maar mijn inschatting is dat je eerder vragen krijgt van het luchthavenpersoneel over dat amateuristische uitziende hoopje accu’s / elektronica in je handbaggage dan een netjes geïnstalleerd expemplaar in je stuurpen
Mijn punt is vooral dat ik hier steeds de bewering zie terugkomen dat lithium accu’s onder geen enkele voorwaarde het vrachtruim in mogen
Dit klopt gewoon aantoonbaar niet!
Jurjan schreef: ↑di 24 jul, 2018 09:54
Overigens mijn welgemeende excuses aan Marco voor het zo compleet kapen van zijn post.
+1 sorry Marco!