door
Niall » do 19 jul, 2018 02:00
Blanche schreef: ↑wo 18 jul, 2018 11:24
De
regels van IATA worden op grond van hun ervaring steeds strenger.
IATA schreef:As of 15 January 2018, baggage equipped with a lithium battery, where the lithium battery is designed to charge other devices and cannot be removed from the luggage, is forbidden for carriage.
Dat je niet gepakt bent in het verleden betekent niet dat in de toekomst ook zo zal zijn. Vergelijk het met sneller rijden dan toegestaan met je auto: als ze je snappen ben je nat.
Ik denk dat hier verkeerde conclusies worden getrokken; het hierboven gegeven citaat / de link gaat specifiek over baggage met geïntegreerde lithium accu’s zoals
rolkoffertjes met allerlei ingebouwde “smart” functies zoals een tracker en de mogelijkheid om je telefoon op te laden etc. Deze accu’s moeten inderdaad verwijderd kunnen worden (indien de koffer in het ruim terechtkomt) en kunnen vervolgens zonodig los mee in de handbaggage.
Verder klopt het inderdaad dat losse reserve accu’s voor persoonlijke electronica (bvb voor je fototoestel) en powerbanks niet mee in de ruimbaggage mogen
echter indien de accu in een apparaat (“geklikt”) zit én goed beschermd is tegen beschadiging weer wel! De redenering hierachter is dat er dan wordt aangenomen dat er een veel minder grote kans is op kortsluiting.
Hieruit zou je kunnen opmaken dat accu’s geïntegreerd in de stuurpen zoals bij de forumslader ed gewoon kunnen blijven zitten? Alleen bij een capaciteit hoger dan 100Wh wordt het weer ingewikkelder maar daar komt de forumslader niet eens bij in de buurt (capaciteit +/- 6Wh). Zie ook
dit overzicht op de KLM website.
Bij twijfel kan je het natuurlijk het beste even (schriftelijk) navragen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij...