Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is GPS-navigatie iets voor mijn specifieke doel? (meer vragen) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Is GPS-navigatie iets voor mijn specifieke doel? (meer vragen)

Leon schreef:
zo 24 jun, 2018 11:31
* openen in Basecamp en de routenaam veranderen in iets zinnigs, tevens iets korts want in de Etrex zie je geen lange namen. Ook de kleur van de lijn in een betere veranderen.
Je kan ook het .gpx bestand openen met een tekst editor en de velden aanpassen. Waarschijnlijk sneller en echt niet heel moeilijk.
Leon schreef:
Is overigens bekend hoeveel stroom (mA) het lampje van de Etrex nodig heeft? Gisteravond stond de zon nog flink boven de horizon, maar onder bomen kon ik helemaal niets meer op het schermpje zien, en dan had ik nog geen zonnebril op. Dat onderdeel van het ding val me eerlijk gezegd vies tegen.
Moeilijk te meten, het stroomverbruik van de GPS gaat nogal op en neer (en ik heb even geen stroomlogger) maar als ik een schatting moet maken van de waardes die ik zie is het z'n 25 a 30 mA. Het basisgebruik (instellingenscherm, verlichting uit) rond de 110 mA, niet gigantisch maar wel merkbaar.

Je hebt gelijk dat bij minder licht het scherm slecht te lezen is, mij is dat nooit zo opgevallen, ik had al een GPS voor het smartphone tijdperk. Voor situaties met veel licht is een smartphone minder, voor situaties met weinig licht is de GPS minder. Een fiets GPS wordt toch voornamelijk met veel licht gebruikt dus z'n slechte keus vind ik het niet.
Leon schreef:
daulagari schreef:
za 23 jun, 2018 14:00
Maar wat wil je precies kunnen analyseren?
Locatie, snelheid en de door de apparaatbarometer geregistreerde hoogte. Zoals gezegd doet basecamp dat al aardig. Ik wilde ook de actuele meetpunten zien. En eigenlijk helemaal geen tracks uploaden zonder dat ik daarvoor betaald wordt. (!)
Ja, basecamp doet dat al best aardig en als je meer wilt doen loop je tegen de beperkingen aan van de nauwkeurigheid van de GPS en hoogtemeter data. Stel je voor dat je een trackpunt hebt om de 2 seconde en je fiets 18 km/u, dan leg in de 2 seconde 10 meter af. Mijn GPS geeft 4 meter als nauwkeurigheid aan, dus worst-case meet je 2 meter of 18 meter. Ook middelen heeft zo zijn problemen, zie het Nauwkeurigheid van hoogteprofielen topic.

Het is ook een beetje de vraag wat je met de detailinformatie doet in de lange termijn. Het enige waar ik detailinformatie voor gebruik is om openstreetmap bij te werken.
daulagari schreef:
zo 24 jun, 2018 12:56
Het is ook een beetje de vraag wat je met de detailinformatie doet in de lange termijn.
Niks, maar ik zou het zonde vinden als later blijkt dat ik jaren naar onnauwkeurige ruisende data heb zitten kijken terwijl het apparaat het gewoon wel beter kon.
Net als dat ik het - techneutafwijking - eigenlijk leuker vindt om een technisch mooie foto te maken met een heel eenvoudige camera dan een technisch veel betere met een dure joekel van een spiegelreflex.
daulagari schreef:
zo 24 jun, 2018 12:56
Leon schreef:
Is overigens bekend hoeveel stroom (mA) het lampje van de Etrex nodig heeft?
Moeilijk te meten, het stroomverbruik van de GPS gaat nogal op en neer (en ik heb even geen stroomlogger) maar als ik een schatting moet maken van de waardes die ik zie is het z'n 25 a 30 mA. Het basisgebruik (instellingenscherm, verlichting uit) rond de 110 mA, niet gigantisch maar wel merkbaar.
Dus het is niet zo dat met het lampje aan het stroomverbruik ineens verdubbelt of verviervoudigd, maar hooguit met dertig of van mijn part vijftig procent toeneemt.
Duidelijk. Ik ga dus niet onderweg met knopjes zitten friemelen als het wat schaduwrijk is.
Bedankt voor het meten.
Om in te gaan op je opmerking over routering in een ander draadje, ja dat hangt helemaal af van de kwaliteit van de informatie in de kaart. Ik maak er eigenlijk nooit gebruikt van want ik rij langs tracks.
Ik heb deze week voor het eerst de wahoo elemnt bolt als navi gebruikt, meer een sport computer met een kleiner scherm en een interne accu (geen batterij wissel mogelijk). Daarnaast m'n trouwe Garmin Oregon 600 en Oregon 750t (jawel ik ben een beetje een gps freak)
Het was de eerste trip met zowel de 750t als de bolt. Dus bij deze een beknopte review.
Wat het handig maakte voor mij:
Zowel de bolt als de 750t gingen makkelijk om met komoot.com dat is mijn favoriete app om routes mee te maken. Er zitten eenmalige kosten aan, maar voor mij op vakantie is het ideaal. Je maakt snel een route op je tablet/telefoon en het wordt meteen gesynced naar de toestellen. (de 600 krijgt 'm via draadloos delen vanaf de 750)
Qua leesbaarheid was het kleurenscherm van de oregon fijner voor oriëntatie, deze heb je alleen nodig als je de weg kwijt bent / de route aangepast moet worden. Het touchscreen helpt dan voor makkelijk in en uitzoomen en de kleur voor makkelijker oriënteren. De bolt is op alle fronten verder veel beter leesbaar, maar zwart wit.
De batterijduur van de 750t viel me tegen, max 5 uur voordat er gemekkerd werd over accu bijna leeg. Dit is voor mij niet een groot probleem omdat ik een forumlader op de fiets heb, maar het is minder dan de 600 en veel minder dan de bolt. De bolt houdt het denk ik 14 tot 16 uur uit. Na 10 uur fietsen zat ik nog op 37%, dus zeer tevreden, alleen je moet 'm dus wel opladen na gebruik.
Qua gewicht en montage wint de bolt het met gemak van de oregon, die groot en lomp is. Misschien dat ik ooit eens een etrex moet huren/lenen/aanschaffen om eens te kijken hoe die bevalt.

Wat betreft waypoint, erg goede winkel waar ik ook al lang klant ben. Goede uitleg en goede service, wat wil je nog meer?
Begrijp ik goed dat de kleur van de track bij de 30x aanpasbaar is? Dat vind ik een belangrijke verbetering t.o.v. de 20/30. Ik vind bij slechte lichtomstandigheden het paars van de track en het rood van sommige wegen te dicht bij elkaar liggen.
Het is wat overdreven om er een nieuw apparaat voor te kopen, maar als mijn 20 ooit de geest geeft vind ik dit wel handig om te weten.
PeterVanRijn schreef:
ma 25 jun, 2018 17:29
Begrijp ik goed dat de kleur van de track bij de 30x aanpasbaar is?
Inderdaad. Er zitten hele lichte, fluo en donkere kleuren bij. De breedte is niet aanpasbaar.
Misschien wat late reactie en ter overvloede: naast de genoemde route bronnen ben ik erg te spreken over Google Maps in loop-modus. Afgelopen weekend een driehoekje Utrecht-Sluis-Antwerpen-Utrecht gefietst, grotendeels met door Google Maps gegenereerde routes. Totaal 400km. Ik was er best tevreden mee. Alleen de route Antwerpen-Utrecht had ik geen track laten maken en deed ik grotendeels uit mijn hoofd omdat ik dat al zo vaak gereden heb.

Werkwijze: open Google Maps op je laptop/desktop en voer vertrekpunt en bestemming in, zet 'm op "Lopen". Check je route. Zitten er rare dingen in zoals trappen, pontjes die 2x per dag varen of wegen die duidelijk alleen maar toegankelijk zijn voor voetgangers, versleep de route dan op strategisch punt. Streetview kan handig zijn. Ben je tevreden, kopieer de URL uit de adresbalk dan naar een tekstbestand en sla deze op voor toekomst. Voer de URL vervolgens ook in op https://mapstogpx.com/ en voila, je hebt je GPX track, die je vervolgens op je Garmin of OSMAnd oid kan importeren.

Voorbeeld routes van afgelopen weekend: https://goo.gl/maps/B4ybRXtdqZK2 https://goo.gl/maps/Rb4DpxqFY4G2

Volgende item op mijn te-ontdekken lijstje: https://www.gpsies.com/
PeterVanRijn schreef:
ma 25 jun, 2018 17:29
Begrijp ik goed dat de kleur van de track bij de 30x aanpasbaar is? Dat vind ik een belangrijke verbetering t.o.v. de 20/30. Ik vind bij slechte lichtomstandigheden het paars van de track en het rood van sommige wegen te dicht bij elkaar liggen.
Het is wat overdreven om er een nieuw apparaat voor te kopen, maar als mijn 20 ooit de geest geeft vind ik dit wel handig om te weten.
Bij de 20/30 kan je dat ook doen. PAS OP: alleen bij TRACKS, niet bij routering... Die is paars en niet aanpasbaar.
Polling schreef:
di 10 jul, 2018 13:56
Bij de 20/30 kan je dat ook doen. PAS OP: alleen bij TRACKS, niet bij routering... Die is paars en niet aanpasbaar.
Routering gebruik ik vrijwel niet, dus daar zit ik niet mee.
Maar waar zit dat aanpassen van die trackkleur dan? Ik heb echt wel mijn best gedaan om dat te vinden.
Of moet er gehackt worden? (Ook niet erg ;-) )
PeterVanRijn schreef:
do 12 jul, 2018 08:56
Maar waar zit dat aanpassen van die trackkleur dan? Ik heb echt wel mijn best gedaan om dat te vinden.
https://www.navigation-professionell.de ... -settings/
En dan onder de kop Garmin eTrex 20(x)/30(x) Settings: Tracks
Ik vrees dat dat alleen voor de 20x/30x geldt, maar ik zal vanmiddag toch nog even kijken.
Op mijn stuur schroef ik dit apparaat. Lomp maar het voordeel is dat ik mijn Mio om het stuur kan draaien en de zichtbaarheid van het scherm al fietsend kan verbeteren.
PeterVanRijn schreef:
do 12 jul, 2018 09:22
Ik vrees dat dat alleen voor de 20x/30x geldt, maar ik zal vanmiddag toch nog even kijken.
Ik heb de 20, dus het kan. Ik maak ze allemaal zwart. Volgens mij gewoon via de track, menu, en dan kleur, maar heb het apparaat hier niet en moet dat altijd even nakijken.
Leon schreef:
do 12 jul, 2018 09:14
PeterVanRijn schreef:
do 12 jul, 2018 08:56
https://www.navigation-professionell.de ... -settings/
En dan onder de kop Garmin eTrex 20(x)/30(x) Settings: Tracks
Bij mijn 30x (en overleden 30) kan (kon) ik de kleur van de logtrack aanpassen, maar niet van de te volgen track. Wel jammer, want ik denk dat een geel lijntje duidelijker is. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
willem.m schreef:
do 12 jul, 2018 15:21
Bij mijn 30x (en overleden 30) kan (kon) ik de kleur van de logtrack aanpassen, maar niet van de te volgen track. Wel jammer, want ik denk dat een geel lijntje duidelijker is. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Precies, dat is bij mij ook zo. Als je er op googlet zie je meer dat mensen er over klagen.
Ik vind, zeker bij zonnige omstandigheden, het onderscheid tussen het cyaan van de track en het rood van sommige paden soms erg onduidelijk.
Je zou van een gpx track ook een kaartje kunnen maken met http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html
Niet alleen de kleur maar ook de dikte van de track kan je daarmee aanpassen. En je bent niet gebonden aan een maiximale hoeveelheid trackpoints.
Dat lijkt me leuk om eens te proberen!
Etrex 20:
- hoofdmenu, tegel sporenbeheer.
E5E3D94C-1F63-4E5B-92A0-AC0ADF0C7CD7.jpeg
- Kies daar dan de track die je wilt aanpassen
D6EA4FBA-53BF-4B64-928F-6965B8B190D0.jpeg
- scroll naar Kleur instellen
DFC7105E-7CF8-45C5-A58C-0BB08AC00EAD.jpeg
- dan kan je de gewenste kleur kiezen.
9C046CA0-372F-4FA5-A6B6-A964FC1E3A36.jpeg
bedankt!
Graag gedaan!