Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator?

Kienke schreef:
di 03 jul, 2018 12:35
Bagage is bij mij meestal 2 Ortliebs Classic.
Voor- of achtertassen? Met voortassen zou een gravelbike wel kunnen, als je achtertassen (groter, meer bagage dus zwaarder) gaat gebruiken heb ik mijn twijfels of dat goed te combineren is met een gravelbike of andere "racefiets". Dan heb je toch al gauw een steviger frame nodig, helemaal als je ook onverhard wil gaan rijden.
Fedor schreef:
wo 04 jul, 2018 09:55
Kienke schreef:
di 03 jul, 2018 12:35
Bagage is bij mij meestal 2 Ortliebs Classic.
Voor- of achtertassen? Met voortassen zou een gravelbike wel kunnen, als je achtertassen (groter, meer bagage dus zwaarder) gaat gebruiken heb ik mijn twijfels of dat goed te combineren is met een gravelbike of andere "racefiets". Dan heb je toch al gauw een steviger frame nodig, helemaal als je ook onverhard wil gaan rijden.
Alle reacties zo'n beetje gelezen hebbend, dacht ik ook meteen aan een gravelbike of cyclocrosser. Zeker met de snelheid die TS rijdt. Met een robuuste achterdrager is het zeker mogelijk om een stabiele reisfiets te maken. Grote voordeel is dat je buiten de vakanties er dan ZO VEEL LOL mee kunt hebben 😀
Kienke schreef:
wo 04 jul, 2018 08:52
Tja het is niet de lichtste band maar ik had een aantal keer na elkaar lek gereden en was het beu. Dus ging ik langs bij de fietsenmaker en vroeg hem een band die 'niet meer stuk kan gaan' en ik kreeg de marathon plus :D Wel een vrij stugge band om op de velg te leggen moet ik zeggen. Trager ben ik er niet van gaan rijden want op het moment dat ik deze band kocht, schakelde ik ook net over op klikpedalen (Shimano Click'r) en daardoor ging ik juist wat sneller! Trouwens ook een echte aanrader deze pedalen, vast genoeg voor normaal gebruik en je kan heel soepel en snel losklikken. Dat het pedaal dan ook nog een andere 'normale' kant heeft, is af en toe mooi meegenomen
klikpedalen zijn zeker fijn. Je hoeft van mij verder niet van band type te wisselen, maar ik denk dat je toch wel winst kan pakken door een iets minder robuust type te nemen. Je bent nu waarschijnlijk van een matige niet zo lekbestendige band (die of snel of langzaam of gemiddeld is) overgestapt naar een band geschikt voor mijnenvelden bij wijze van spreken.
Even als voorbeeld 26" 50mm exemplaren:
marathon plus 1100 gram
marathon almotion 810 gram
marathon supreme 640 gram
zelfs de marathon mondial met 825 gram is al behoorlijk lichter, deze heeft nog als voordeel dat je meer grip hebt dan de plus. Zeker voor onverhard het overwegen waard. Maar goed ze zijn stuk voor stuk iets minder lekbestendig dan de kogelvrije plus. Let wel dat dit per band is, dus allemaal keer 2 voor een gewone fiets.

Ik vraag me alleen af of al dat extra gewicht die ene keer plakken waard is, want ik heb zelf veel ervaring met de almotion en de supreme, ik rij er nagenoeg nooit lek op in tegenstelling tot m'n racefiets ;)
rockhopper schreef:
wo 04 jul, 2018 18:20
Ik vraag me alleen af of al dat extra gewicht die ene keer plakken waard is, want ik heb zelf veel ervaring met de almotion en de supreme, ik rij er nagenoeg nooit lek op in tegenstelling tot m'n racefiets ;)
Op m'n racefiets had ik Conti GP 4-season (28 mm). Prima grip en met 1000-en km's nooit lek gereden. Dus aanrader imho.
Ik rij enkel met achtertassen. Een gravelbike lijkt me heel leuk maar dan zit ik met de bedenking of je zo'n fiets dan wel gebruikt voor wat hij gemaakt is. Het is misschien maar een gevoel, maar een 'echte' trekkingfiets lijkt me zoveel steviger en robuuster, zeker omdat ik zelf niet al te licht ben 8) Als ik fietsreizigers tegenkom met een dikke trekkingfiets heb ik daar altijd veel bewondering voor, veel meer dan voor peperdure racefietsen met iemand erop die verkleed is als een echte renner. Iedereen zijn voorkeur, maar dat is gewoon minder mijn ding.

Stel dat ik binnen 2 jaar tijd krijg om toch grotere tochten te gaan maken met meer bagage, biedt een trekkingfiets toch meer mogelijkheden lijkt me.

Wat die banden betreft is het dan wel jammer dat de fietsenmaker waar ik ze kocht me toen dit advies niet gegeven heeft. Ik had er zelf geen idee van op dat moment dat het verschil zo groot was in gewicht. Het is ook daarom dat ik hier nu informatie kom verzamelen, een fietsenmaker is en blijft een verkoper, je weet nooit of ze echt eerlijk zijn...
@kienke Hij (je FM) heeft in mijn ogen de juiste band gegeven op jouw vraag. Het is echt de beste anti lek band. Maar er komt meer bij kijken dan alleen anti lek en dat wil je als je net de zoveelste lekke band hebt gehad wel eens vergeten. Ik merk zelf niet heel veel verschil tussen de supremes en de almotions, maar wel heel veel tussen de plus en de supremes/almotions. Maar goed een deel is ook persoonlijke smaak en je moet in je achterhoofd houden op welk terrein je veel tijd gaat doorbrengen. De supremes zijn perfect voor in Nederland, maar daarbuiten geef ik de lichte voorkeur aan de almotion. Als ik zelf op safari/wereldreis buiten Europa zou gaan denk ik dat ik de mondial erop zou zetten, maar dat roep ik nu zonder ze getest te hebben. Dus in de praktijk kan ik daar terug van komen :)

@fedor, leuk dat je dat zegt die conti 4 seasons, die gebruik ik dus op mijn racefiets. Die zijn een stuk beter dan de Lugano's die ik ervoor had, zowel qua rijcomfort als anti-lek, maar ik rij er toch nog wel lek op. Meestal tijdens vies weer (regen).

Enne wat betreft je nieuwe fiets, zowel met een trekkingfiets als een gravel/racer kan je prima vakanties doen. Een goed frame is voor beide versies beschikbaar die uitbouwbaar moet zijn zodat er tassen op kunnen. Tuurlijk neig je bij een racer variant wat meer naar het lichtere bikepacking en tassen die meer op het frame/stuur zitten maar dat wil niet zeggen dat ze niet omgevormd kunnen worden tot pakezel. Wederom het advies om naar een goede reisfietsenhandel te gaan en hen je de verschillende mogelijkheden goed laten uitleggen. Helaas ken ik er geen in Belgie maar ik heb al wat tips voor Nederland genoemd.

En net zo belangrijk ga voor jezelf na of je de fiets alleen voor vakantie gebruikt of dat je er naast je paar weken vakantie nog meer op gaat fietsen, zo ja wat dan? waar dan? hoe vaak dan? Je kan beter 15 km per dag minder fietsen op vakantie en dat je een betere fiets koopt die je ook daarbuiten fijn vind en veel plezier van hebt dan dat je de perfecte vakantie/trekking fiets hebt die de andere 50 weken van het jaar staat stof te happen.

Ik ben inmiddels wel benieuwd welke je gaat proberen / aanschaffen, dus hou ons op de hoogte
Kienke schreef:
wo 04 jul, 2018 22:45
Als ik fietsreizigers tegenkom met een dikke trekkingfiets heb ik daar altijd veel bewondering voor, veel meer dan voor peperdure racefietsen met iemand erop die verkleed is als een echte renner. Iedereen zijn voorkeur, maar dat is gewoon minder mijn ding.
En mensen in wielrenkleding (minus de schoenen) op een echte trekkingfiets (ik denk er over om de mijne "Panzerfahrrad" te noemen)? ;)
De fiets moet voor alles gebruikt worden, zowel vakantie als woon-werk als eens een snellere toerrit. Betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn dus erg belangrijk. Ik ben niet vies om regelmatig een onderhoud te doen aan de fiets, maar ik wil niet elk weekend liggen sleutelen en afstellen :wink:

@Fedor: ik wil er geen discussie over beginnen, maar ik zie mensen op een trekkingfiets vaak als 'echte' fietsers, terwijl bij de racers het poser-gehalte veel hoger ligt. Ik had vroeger ook een tijdje een racefiets maar werd daar allesbehalve gelukkig van. Ik hou er niet van dat ik voor elke put/steentje moet uitwijken en dan sta je vaak aan de kant. Ik kan ook niet zeggen dat ik daarmee zoveel sneller reed dan nu met mijn goedkoop toerfietsje... conditie is veel belangrijker dan carbon en speciale gelletjes eten onderweg :D En ik hou me ook aan de verkeersregels, maar dat potje zullen we maar dicht laten zeker :lol:

Maar zoals dus al gezegd, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. De racers die ik tegenkom onderweg kijken vaak naar mij als een koe die de eerste keer gras gezien heeft maar daar trek ik me ook niks van aan
Een fiets geschikt voor alles, nummer 1 op ieders wensenlijst, maar in de praktijk niet haalbaar omdat je tegenstrijdige belangen krijgt. Een snelle fiets is minder geschikt voor zware bepakking en daardoor minder geschikt als vakantiefiets, een onderhoudsarme fiets is meestal duurder in aanschaf en daardoor soms minder geschikt voor woon/werk (diefstal gevoelig). Al bekijk ik dit laatste vanuit mijn "stadsblik" in een stad waar er iedere minuut fietsen gestolen worden, dus dit kan natuurlijk voor iedereen verschillen.

Het devies onderhoudsarm is in ieder geval duidelijk, als je dan een alleskunner neemt doe je dus bepaalde consessies of je neemt een fiets die zich met een beetje sleutelen makkelijk laat ombouwen. Ik denk dat je gewoon een paar fietsen moet gaan testen, of aan den lijve ervaren en dan feedback geven wat je wel en niet bevalt en dan kunnen we daarna misschien beter advies geven. Het is voor mij allemaal nog een beetje "te breed" om een duidelijk beeld te krijgen wat je nu echt zoekt.
rockhopper schreef:
do 05 jul, 2018 13:10
Een fiets geschikt voor alles, nummer 1 op ieders wensenlijst, maar in de praktijk niet haalbaar omdat je tegenstrijdige belangen krijgt.
Precies. Je kunt het ook zo zeggen: elke nieuw soort gebruik dat je wilt vergt weer nieuwe onderdelen:
* moet in de winter onderhoudsarm zijn: versnellingsnaaf
* moet op vakantiereis met veel bagage in het buitenland, (dwz ten zuiden van Sittard :D ): veel versnellingen noodzakelijk, samen met punt 1: Roloffnaaf op Pinion
* remmen moeten beter zijn dan v-brakes: duurdere remmen
* moet vaak in donker: dynamonaaf + de betere verlichting
* mag nooit lek: Marathon Plus banden
* moet op ruige wegen kunnen: dikke banden
etc.
Het resultaat is een duurdere, zwaardere en wat logge fiets waar je nog een flink zwaar slot bij nodig hebt als je heb ergens neer wilt zetten ook.
Zelf heb ik voor de wat ruige (ik kom net terug van tochtje door onkruid dat boven het stuur uit kwam...) tochten in de zomer en voor vakanties/weekends een niet te dure derailleurfiets met dikke banden en eenvouduige v-brakes. Die durf ik met slot ook wel eens ergens neer te zetten.
Voor in de winter heb ik een opknapsel waarvan ik de basis voor een habbekrats bij de fietsenmaker heb gekocht. Die heeft in tegenstelling tot de zomerfiets wél spatborden en lampjes.
Het is allemaal niet bepaald onderhoudsvrij, maar omdat ik alle onderhoud en bijna alle reparaties zelf kan doen is dat een concessie die ik me kan veroorloven.
Als ik zeg dat ik niet constant wel sleutelen moet het niet persé een dure Rohloff of Pinion fiets zijn hoor. Ik wil best wel eens een ketting reinigen en smeren, alleen moet het materiaal degelijk genoeg zijn om ook eens even verder te kunnen zonder onderhoud. Met mijn huidige Alivio versnellingen is dat bijvoorbeeld minder, als je die niet regelmatig afstelt, schakelt hij gewoon minder goed. Na wat ik hier al allemaal gelezen heb over de Rohloff lijkt dat niets voor mij te zijn, veel lawaai en met nogal grote stappen, terwijl ik net vaak schakel tussen een paar versnellingen die vlak bij elkaar liggen. Dan lijken zo'n grote stappen niks voor mij. De Pinion zou beter zijn op dat vlak maar als relatieve nieuweling in deze zaken lijkt het me toch niet aangewezen zo'n ingewikkeld apparaat in huis te halen.

Ik heb ook al wel gedacht om mijn huidige fiets te houden voor gewone gezinsuitstappen en woon-werk verkeer en daarnaast een betere fiets te kopen voor de grotere tochten. Of 2 sets wielen met verschillende banden, dat kan ook al veel verschil maken en die zijn telkens snel verwisseld.
Om de frustraties nog verder aan te wakkeren :wink: : het kan zomaar zijn dat je fietswensen sneller veranderen dan een fraaie fiets verslijt. Vaak is dat op dit forum aanleiding voor een fraai aanbod van een mooie tweedehands fiets, dus ik wil je zeker niet weerhouden. :D
Alles bij elkaar: life sucks!
Precies. Met fietsen is het net als met relaties: een Zwitsers zakmes is zelden te vinden.
Omdat jullie het zo zwaar hebben:
https://www.victorinox.com/ch/de/Produk ... .8200.NES3

Er is weinig ingewikkelds aan een pinion, je koopt 'm en je bent de eerste twee jaar klaar. Als er iets ingewikkelds is, is het de prijs die hoog is. Maar je hoeft geen gevorderde fietser te zijn om er op te fietsen, een oma kan het net zoals een 5 jarige, het helpt wel als je een goed inkomen hebt. Hetzelfde overigens over de rohloff, niets moeilijks aan alleen deze zijn ook aan de prijs.

Ik heb gekozen om m'n oude vakantiefiets nu als woon/werk (nee dus afstand te groot), en stadsfiets / boodschappen fiets te gebruiken. Redelijk luxe, kan nog steeds wat hebben, ik hoef geen nieuwe fiets aan te schaffen. Alle andere tochten worden met de vakantie/toerfiets gemaakt tenzij ik met anderen/vrienden ga fietsen, dan is het weer de racefiets.
Zet jij eens een Pinion fiets om naar Rohloff :D
Die hoek in je bracket waar geen trapas in past... :idea:
Een Pinion mét Rohloff, oh dat was al eens gedaan...
Natuurlijk een leuke opmerking Shadow, maar dan ben je zelf gewoon aan het klussen met de fiets. Niet helemaal de discussie die we aan het voeren waren, immers als je een fiets aanschaft met alle benodigde onderdelen er al op heb je de eerste tijd er weinig omkijken naar. Ik denk verder dat iemand die een fiets zelf zou opbouwen vanuit "niks" hier niet zoveel vragen zou stellen.

Maar je opmerking over een pinion fiets met rohloff is wel intrigerend, hoe komt die vooruit? Was het een tandem met dubbele aandrijving? Heb je plaatjes? En welke gek heeft daar geld in gestoken? :)
Kan er maar 1 zijn natuurlijk:
https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... gssysteem/
Onderaan de pagina.
Kienke schreef: Als ik zeg dat ik niet constant wel sleutelen moet het niet persé een dure Rohloff of Pinion fiets zijn hoor. Ik wil best wel eens een ketting reinigen en smeren, alleen moet het materiaal degelijk genoeg zijn om ook eens even verder te kunnen zonder onderhoud. Met mijn huidige Alivio versnellingen is dat bijvoorbeeld minder, als je die niet regelmatig afstelt, schakelt hij gewoon minder goed. Na wat ik hier al allemaal gelezen heb over de Rohloff lijkt dat niets voor mij te zijn, veel lawaai en met nogal grote stappen, terwijl ik net vaak schakel tussen een paar versnellingen die vlak bij elkaar liggen. Dan lijken zo'n grote stappen niks voor mij. De Pinion zou beter zijn op dat vlak maar als relatieve nieuweling in deze zaken lijkt het me toch niet aangewezen zo'n ingewikkeld apparaat in huis te halen.

Ik heb ook al wel gedacht om mijn huidige fiets te houden voor gewone gezinsuitstappen en woon-werk verkeer en daarnaast een betere fiets te kopen voor de grotere tochten. Of 2 sets wielen met verschillende banden, dat kan ook al veel verschil maken en die zijn telkens snel verwisseld.
Nou dát dus, ga gewoon naar een goeie zaak, leg je budget en wensen op tafel en zij kunnen je verder helpen.
Even een update: ben al wat winkels gaan bezoeken maar het resultaat is tot nu toe teleurstellend, er zit nooit echt iets geschikt tussen, zonder serieuze compromissen te doen. Ik ben misschien ook een te moeilijke klant :oops:

Vermits het ondertussen al juli is en ik geen overhaaste beslissing wil nemen, heb ik dan besloten om enkele aanpassingen te doen aan de huidige fiets. Alles begint natuurlijk bij een deftig onderhoud, dus ketting, cassette en remblokken zijn inmiddels vervangen. De volgende stap is die zware zwabberende verende voorvork vervangen door een vaste vork. Ik lees wel eens iets over speciale vorken om een verende te vervangen qua hoogte, maar de fiets staat momenteel zo hoog vooraan en stuurt echt niet scherp genoeg. Misschien door de fiets wat meer 'op z'n neus' te zetten, dat hij ook een stuk scherper zal gaan sturen. Het huidige vlinderstuur zal hoogstwaarschijnlijk vervangen worden door iets anders. Een recht stuur lijkt me wel leuk, met barends op de hoeken, maar ik rijd nu meestal met mijn handen op de bovenkant van het vlinderstuur en dat stuur staat ongeveer horizontaal. Ik zal dus een oplossing moeten vinden om iets op dat rechte stuur te monteren om ook die zithouding te kunnen aannemen.

Een racestuur zou ook wel leuk zijn, maar met de versnellingsgroep die erop zit wordt dat moeilijk. Alivio en v-brakes gaan niet goed samen met zo'n stuur. Ik weet dat daar oplossingen voor bestaan, maar dat lijkt me net iets te ver te gaan en dan kan je je de vraag stellen of het je niet beter gewoon een andere groepset aanschaft, wat sowieso niet de bedoeling is
Kienke schreef:
ma 16 jul, 2018 09:48
De volgende stap is die zware zwabberende verende voorvork vervangen door een vaste vork. Ik lees wel eens iets over speciale vorken om een verende te vervangen qua hoogte, maar de fiets staat momenteel zo hoog vooraan en stuurt echt niet scherp genoeg. Misschien door de fiets wat meer 'op z'n neus' te zetten, dat hij ook een stuk scherper zal gaan sturen.
Als je de "inbouwhoogte" van je voorvork verandert, verandert ook de hoek van de stuurbuis, bij een wielbasis van 110 cm levert een centimeter verschil al z'n 0.5° verandering in de hoek van de stuurbuis en bij als je geen speciale vork kiest dan zal er snel 6 cm hoogteverschil, dus 3° zijn, dat is aanzienlijk.
daulagari schreef:
ma 16 jul, 2018 12:02
Kienke schreef:
ma 16 jul, 2018 09:48
De volgende stap is die zware zwabberende verende voorvork vervangen door een vaste vork. Ik lees wel eens iets over speciale vorken om een verende te vervangen qua hoogte, maar de fiets staat momenteel zo hoog vooraan en stuurt echt niet scherp genoeg. Misschien door de fiets wat meer 'op z'n neus' te zetten, dat hij ook een stuk scherper zal gaan sturen.
Als je de "inbouwhoogte" van je voorvork verandert, verandert ook de hoek van de stuurbuis, bij een wielbasis van 110 cm levert een centimeter verschil al z'n 0.5° verandering in de hoek van de stuurbuis en bij als je geen speciale vork kiest dan zal er snel 6 cm hoogteverschil, dus 3° zijn, dat is aanzienlijk.
Advies is dus niet aan beginnen!