Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator?

Ik zou niet zeggen dat de meeste nieuwe reisfietsen schijfremmen hebben, ik denk dat een ruime meerderheid (ligt een beetje hoe je telt) toch nog velgremmen heeft, V-brakes of Magura velgremmen.

Over blokkeren zou ik me geen zorgen maken, schijfremmen zijn goed te doseren, als dat echt een probleem zou zijn dan zou men in de mountainbikewereld er niet grootschalig op over zijn gestapt.
Kienke schreef:
za 30 jun, 2018 13:46
Nog een vraagje ivm de remmen. Ik heb nu gewone v brakes die eerder slap zijn in een steile afdaling. Tegenwoordig hebben de meeste reisfietsen schijfremmen die veel harder remmen. Wat mij een beetje zorgen baart, zijn deze remmen ook niet veel gevaarlijker om te blokkeren op het onverhard of in de regen?
Nee. Ze remmen wel hard maar zijn ook goed doseerbaar. Ook komt er minder troep bij dan bij velgremmen zodat het allemaal wat cleaner blijft en remt.
De remkracht is inderdaad veel beter en afhankelijk van het type (mechanisch of hydralisch) matig of goed te doseren. Mechanisch is matig geschikt en zou ik niet adviseren, hydralisch is prachtig spul. En of het makkelijk te repareren is of niet hangt veel af of je zelf handig bent. Er komt wel iets meer bij kijken, hogere kosten, meer gewicht, meer techniek. Maar daar krijg je dan betere remkracht die gelijk is onder alle omstandigheden en geen slijtage aan de velg voor terug. En voor alle type remmen geld natuurlijk als je te plots en te lomp remt waardoor de boel blokkeert kan het misgaan.
Ik zou nooit meer terug willen naar velgremmen, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Ik hou dan ook rekening met mijn grote gewicht en bepakking, samen al gauw 130kg inclusief fiets. Ik maak zelf gebruik van de hope remmen (idworx) en deze gebruikt op 22% afdaling vorige week, perfect te doseren. Mijn racefiets daarentegen heeft mechanische remmen, daar ben ik wel matig tevreden over, ze werken beter dan velg in mijn opinie, maar de dosering laat te wensen over. Dan vind ik het beter bij hydraulische velgremmen gaan.

Overigens had ik je eerder geadviseerd naar surly te kijken, maar ik bedoelde eigenlijk het merk salsa (my bad) https://salsacycles.com/
Bedankt, dit merk kende ik nog niet maar er staan heel wat interessante modellen tussen, van lichte touring fietsen tot modellen voor het zwaardere werk.

Die schijfremmen moet ik dan zeker toch eens proberen, want met mijn gewicht + lichte bepakking zit ik toch ook direct over de 100kg.

Tijd om vanaf volgende week eens wat dealers op te zoeken. Makkelijk gaat de keuze niet zijn, het aanbod is bijna zo groot als bij de racefietsen!
Kienke schreef:
za 30 jun, 2018 20:23
Die schijfremmen moet ik dan zeker toch eens proberen, want met mijn gewicht + lichte bepakking zit ik toch ook direct over de 100kg.
Onderhoud doet wel eens wondertjes. Ik heb aliviovbrakes en bepakt 135 kg totaal.
Bedenk dat nieuwere remsystemen na een tijdje ook niet meer onderhoudsloos zijn.
Ja je denkt soms, och ik rijd niet zoveel kilometers als ik hier op het forum eens rond kijk maar dan blijken de remblokken toch weer een paar duizend km oud te zijn... het is ook niet altijd makkelijk om in te schatten. Mijn toerritten gingen vroeger per motorfiets en dat is toch wel wat anders :-) Het gevoel van vrijheid op de fiets is nogthans nog groter en er is veel minder stress dan vroeger. Ik krijg dat moeilijk uitgelegd aan vroegere motorvrienden maar de voldoening om ergens per fiets te geraken is veel groter en het is nog eens gezond ook!
Ik heb velgremmen op mijn vakantiefiets en racefiets, en schijfremmen op mijn mtb. Prima keuze wat mij betreft. Met de mtb gingen we onlangs twee weken fietsen, en ik kreeg het voor elkaar om 1 schijf iets te verbuigen. Waarschijnlijk verkeerd neergelegd ofzo. De rem liep merkbaar aan, dacht er al over om de remplaatjes er bij beklimmingen uit te halen... Mazzel dat we toen een goede fietsenmaker met een goede 'rechtbuigtool' tegenkwamen, die mij snel en goed kon helpen (in plaats van zelf te gaan prutsen). Ik heb ervan geleerd dat ik tijdens mijn normale fietsvakanties (dwz met de vakantiefiets, niet mtb) heel blij ben met de velgremmen (Magura), omdat die prima remmen en ik die veel minder kwetsbaar vind. Daarbij moet gezegd dat ik niet voorzichtig met vakantiefiets en mtb omga. Geen standaard, gewoon op de grond leggen, krassen geen probleem etc. Wij fietsen tijdens fietsvakanties altijd in de bergen en remmen en in het bijzonder doseren met velgremmen was nooit een probleem.
P.S. Ook op de racefiets remmen mijn velgremmen gewoon prima. En ja, ik ga ook op die fiets graag in heuvels en bergen.

Maar goed, ieder zijn voorkeuren.
Ieder mag gelukkig zijn voorkeuren hebben. De discussie wel/geen schijfrem is een emotionele discussie waar ik me niet aan wil wagen. Er is veel controverse hier rondom, maar het zegt in mijn ogen wel wat dat nu zelfs de UCI de schijfrem toe gaat laten.
Veel hangt af van het gewicht en hoe hard je wilt rijden en of je veel / weinig lange afdalingen hebt waarbij je zelf weet of je wel of niet veel remt. (dit in verband met oplopende temperatuur)
Bij veel onverhard of bij vieze / natte omstandigheden is er veel voordeel bij de schijfrem, daarbuiten zijn ze nagenoeg gelijk. De prijzen en gewicht en onderhoud zijn in alle omstandigheden hetzelfde, maar deze zijn niet gelijk aan elkaar. Afhankelijk van je kennis en portemonnee is hier een duidelijk voordeel voor de velgrem.

Maar goed ik verwacht dat de velgrem op langere termijn de weg van de terugtrap rem op gaat. Het is verouderde techniek en ziet momenteel al de verschuiving naar schijfremmen. In mijn ogen een goede gang van zaken, want remmen zijn wel het laatste onderdeel van een fiets waar je op zou moeten bezuinigen. Echter zijn er geen dringende redenen om per se voor het één of het ander te kiezen. Je bepaalt lekker zelf hoe je fietst en wat je nodig vind. Mijn keuze met mijn rijstijl en mijn gewicht heeft me voor mezelf duidelijk gemaakt dat ik graag met de schijf fiets en zoals gezegd hoef ik niet meer terug. Maar met de juiste afweging kan je prima voor velg kiezen. Doe het alleen bewust en laat je niet iets aanpraten door een opdringerige verkoper die snel geld aan je wilt verdienen.
Puntje van aandacht: m.n. bij brede velgen wordt de keuze voor velgen voor velgremmen steeds kleiner tov van de velgen zonder remrand. Maar aangezien de TS voor een race-opzet wil gaan zal het in die sector wel meevallen.
Heb vandaag toevallig een kort stukje gereden met goedkopere schijfremmen, dus vergelijkbaar met mijn basic velgremmen. Ze waren inderdaad goed dosseerbaar maar niet echt voelbaar sterker. Het is in ieder geval iets waar ik rekening mee ga houden want goeie remmen kunnen je vel redden als het erop aan komt, zo leerde een slapende zondagsrijder in zijn mercedes me vanmorgen weeral...
Ik ben hier op dit forum geen fervent aanhanger van schijfremmen, maar het is natuurlijk niet representatief als je zomaar één soort - goedkope - schijfrem probeert.
Je hebt goede en je hebt slechte schijfremmen.
Je hebt goede en je hebt slechte V-brakes. (En magura's)
Je hebt goed onderhouden en je hebt slecht onderhouden schijfremmen.
Je hebt goed onderhouden en je hebt slecht onderhouden V-brakes. (Slecht onderhouden V-brakes zijn er heel veel...)
Je kunt goede en je kunt slechte remblokjes op je V-brakes zetten.
(Of het bij schijfremmen ook zoveel uitmaakt weet ik niet)

Als het nieuw is remt het allemaal lekker, maag ik hopen!
Dat maag jij, maar ‘goedkoop’ is niet per se minder, want Avid BB7’s zijn behoorlijke mechanische schijfremmen en niet gek duur. (Goedkoper als HS33’s zg maar)
Mij lijkt dat remmen vrij laat in het besluitvormingsproces horen te komen. Het begint met het soort tochten dat je wilt maken, en het soort fiets dat je daarvoor wilt. Ik begrijp dat het hier gaat om een vrij klassieke randonneur met racestuur, en voor iets snellere tochten met niet al te veel bagage. Als dat klopt zijn velgremmen een prima idee. Ik ben het er helemaal mee eens dat schijfremmen heel fijn zijn, en vooral bij echt mtb gebruik grote voordelen hebben. Op zo'n randonneur zijn die voordelen veel minder evident, terwijl er ook nadelen zijn. Schijfremmen zijn wat kwetsbaarder, en de voorvork moet heel stijf zijn. Dat laatste is nu net iets wat je bij zo'n randonneur niet wilt.
In feite heb je op zulke fietsen een reeks oplossingen, van remmen voor zwaardere lasten tot wat lichtere.
a) Hydraulische velgremmen, dus de Magura HS 66. Ze pasen op gewone cantilever nokken. Dat remt heel goed en goed doseerbaar. Helaas worden ze niet meer gemaakt maar als je zoekt kun je ze wel vinden op ebay etc. Schakelen van de derailleurs doe je dan met cross commandeurs of nog ouderwetser met shifters op de onderbuis.
b) v brakes. Die remmen bijna net zo goed, maar zijn niet combineerbaar met gewone racegrepen (incl sti voor racestuur). Dus moet je de speciale Tektro raceremgrepen voor v brakes gebruiken. Dat gaat prima. Schakelen dus ook weer met cross commandeurs.
c) cantilevers. Die zijn wel combineerbaar met racegrepen en dus ook sti. Ze remmen wat minder fel, maar zijn goed doseerbaar. Dit is de meest gekozen optie voor snellere fietsen met niet heel veel bagage.
d) middenoptrek remmen of zijoptrekremmen met wat grotere hoeven. Dit zijn allemaal remmen voor banden tot maximaal 37-42 mm breed, en dus voor nog weer wat snellere fietsen met weinig bagage (en wat lichtere berijders).

Kortom, het is horses for courses, en het begint met een afweging van het soort tochten dat je wilt maken en het type fiets dat daarbij hoort.
+1 goed opgeschreven! :wink:
Misschien inderdaad beter eerst maar een geschikt model vinden. Ik blijf voorlopig Koga het meest interessant vinden. De VSF randonneur en dergelijke zijn goedkoper maar dat zijn kant en klare fietsen, misschien is het toch beter zelf de onderdelen te kunnen kiezen. Veel zal ook afhangen van het frame, ik ben 1.88m en ik val vaak tussen bepaalde maten in. Ondertussen blijf ik wel gewoon op mijn goedkope fiets doorrijden en ik moet toch vaak denken dat de prijs niet in gelijke mate op gaat met de kwaliteit. Waarmee ik wil zeggen, is de fiets die 5 keer zo duur is dan mijn huidige dan ook 5 keer beter? Ik zou zeggen van niet. Ik lees hier vaak ook technische mankementen aan dure fietsen die ik nog nooit heb gehad en dan zou ik me redelijk bekocht voelen om eerlijk te zijn :wink:
Kienke schreef:
di 03 jul, 2018 10:28
...ik moet toch vaak denken dat de prijs niet in gelijke mate op gaat met de kwaliteit. Waarmee ik wil zeggen, is de fiets die 5 keer zo duur is dan mijn huidige dan ook 5 keer beter? Ik zou zeggen van niet.
Klopt. Maar het rijdt - en onderhoudt - vaak wel nèt wat lekkerder ;)

Vraag is dan wat "nèt" waard is. Voor mij relatief veel omdat ik ondanks goed onderhoud kransjes, bladen en kettingen versleet bij de vleet (en daarnaast het schakelen op een zware helling (zoals bij mtb'en) gewoon ruk vond).
En een goed - en goed zittend- frame is goud waard.
Ik lees hier vaak ook technische mankementen aan dure fietsen die ik nog nooit heb gehad en dan zou ik me redelijk bekocht voelen om eerlijk te zijn :wink:
Feit is dat veel nieuwe technologie vaak eerst op de duurdere modellen wordt beproefd... met mogelijk kans op kinderziektes. Maar uiteindelijk was (tot nu toe...) bij mij het enige mankement een niet goed passend kransje van een aantal tientjes (met dank aan Gates) ;)
Cruciaal is mijns inziens de keus voor een goed frame, dat je past, en net de eigenschappen heeft die passen bij jou en wat jij ermee wilt doen. Is het frame stijf genoeg maar niet te stijf voor jouw gewicht en jouw bagage, passen er bredere banden op, heeft het de juiste geometrie waar jij blij van wordt, en nog zo wat. Zelf heb ik daarom gekozen voor een (stalen) maatframe, want zo kon ik het ook echt precies krijgen zoals ik het hebben wilde. De afmontage is daarna een ander verhaal. Mag dat luxe en duur, of wil je hier op bezuinigen (zou ik eerder doen dan op het frame). En ook nu weer de vraag wat wil je ermee doen?
Als je budget krap is moet je je keus maken uit kant en klare fietsen. Omdat je een racebocht wilt is je keus hierbij niet heel groot, en in het niet al te extreem dure segment beperkt tot merken als Surly. Kona, Salsa, Thorn. Kies dan een fiets met het frame dat je het beste past en het lekkerste fietsgevoel geeft (ook met wat bagage). De afmontage is dan secundair en neem je op de koop toe.
Wel ik weet eigenlijk wel heel goed wat ik wil en wat ik niet meer wil...

De fiets waarmee ik nu rijd, is in de basis misschien niet slecht maar er zijn een aantal factoren die me storen en die volgens mij veel beter kunnen. Neem nu die goedkope voorvering, eigenlijk compleet overbodig, zwaar en de fiets stuurt als een dweil :D Het vlinderstuur dat er nu op staat is al niet het originele en is al een hele verbetering maar het mag van mij toch nog iets sportiever. De verende zadelpen biedt misschien wat meer comfort maar ik heb vaak het gevoel dat het zadel hoger moet staan omdat het telkens inveert en eigenlijk staat het dan weer te hoog als ik het aanpas.

Op zich zijn die zaken wel allemaal te verhelpen maar dat kost ook geld en de geometrie van het frame is niet voorzien voor een racestuur dus wie weet wat voor een vreemde zithouding dat geeft :shock:

Ik wil dus gewoon een iets sportievere en lichtere fiets die sterk genoeg is om ook onverharde paden (geen mtb routes natuurlijk) mee te kunnen rijden. Bagage is bij mij meestal 2 Ortliebs Classic. Ik rijd nu met Schwalbe Marathon Plus banden en ben daar heel tevreden van. De rolweerstand is ondanks de anti-leklaag gewoon goed en je krijgt deze banden ook echt bijna niet stuk. Dus de wielen moeten hiervoor geschikt zijn, geen wielen voor racebanden dus. Ik probeer op vlakke wegen rond de 25km/uur te fietsen en in afdalingen gaat het vaak niet harder dan 50km/u.
Kienke schreef:
di 03 jul, 2018 12:35
Wel ik weet eigenlijk wel heel goed wat ik wil en wat ik niet meer wil...

Ik wil dus gewoon een iets sportievere en lichtere fiets die sterk genoeg is om ook onverharde paden (geen mtb routes natuurlijk) mee te kunnen rijden. Bagage is bij mij meestal 2 Ortliebs Classic. Ik rijd nu met Schwalbe Marathon Plus banden en ben daar heel tevreden van. De rolweerstand is ondanks de anti-leklaag gewoon goed en je krijgt deze banden ook echt bijna niet stuk. Dus de wielen moeten hiervoor geschikt zijn, geen wielen voor racebanden dus. Ik probeer op vlakke wegen rond de 25km/uur te fietsen en in afdalingen gaat het vaak niet harder dan 50km/u.
Ik zou zeker de marathon supreme overwegen, veel lichter, rolt iets soepeler en is een fractie minder lekbestendig. Voor jouw doeleind waarschijnlijk beter. Die plus zijn erg zwaar en daarnaast bijna onverwoestbaar. Leuk als je echt off grid gaat, maar als ik lees wat je van plan bent kan je wellicht beter met iets lichtere uit de voeten. Overigens ook hier veel discussie geweest over welke band nu het beste is, dus lees de meningen op dit forum vooral rustig door. Het grootste probleem zal waarschijnlijk zijn dat je nog wel een jaar of 10 moet wachten voordat de marathon plus die je nu hebt versleten is ;)

Het puntje vering ben ik met je eens, overbodig zowel frame vering als zadelvering is eigenlijk alleen een extra onderdeel dat kapot kan gaan en extra gewicht met zich meeneemt.
Tja het is niet de lichtste band maar ik had een aantal keer na elkaar lek gereden en was het beu. Dus ging ik langs bij de fietsenmaker en vroeg hem een band die 'niet meer stuk kan gaan' en ik kreeg de marathon plus :D Wel een vrij stugge band om op de velg te leggen moet ik zeggen. Trager ben ik er niet van gaan rijden want op het moment dat ik deze band kocht, schakelde ik ook net over op klikpedalen (Shimano Click'r) en daardoor ging ik juist wat sneller! Trouwens ook een echte aanrader deze pedalen, vast genoeg voor normaal gebruik en je kan heel soepel en snel losklikken. Dat het pedaal dan ook nog een andere 'normale' kant heeft, is af en toe mooi meegenomen