Als de deuken van een ander hinderlijk in de weg zitten, zijn er wel manieren om het zadel weer helemaal strak te krijgen.Niels1975 schreef: ↑vr 12 sep, 2008 08:50Een ander vraagje over een Brooks zadel. Ik heb laatst bij de kringloopwinkel een zo goed als nieuw Brooks zadel op de kop getikt (nadat ik een paar weken eerder een nieuwe Brooks gekocht had, welliswaar een ander model maar toch). Dit zadel is ingefietst en dus gevormd naar een ander set billen. Is er een manier om het zadel weer strak te krijgen?
Voordeel van een Brooks met veren is dan bovendien dat je het frame kunt los halen.
Vorig jaar heb ik een ingedeukte en bijna versteende Brooks Conquest gereanimeerd, door het frame daaronder los te schroeven, het leer even te laten weken in lauw water -- lang genoeg tot de putten met de vingers terug te duwen waren -- en het zadel vervolgens van onderen te vullen met lappen en daarop in de gewenste vorm te klemmen, onder meer met strategisch gewonden tape.
Drogen aan de lucht schijnt dan het beste te zijn, duurt alleen even.
Daarop was het bij mijn zadel nodig om er ladingen leervet in the föhnen, om er leven in te krijgen. Maar de deuken waren weg, en zijn ook nog niet weer zo extreem terug gekomen.