Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets opbouwen met Giant Sierra frame uit 87 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets opbouwen met Giant Sierra frame uit 87

Mijn achterwiel komt bij bike4travel weg en die is, op 1 gebroken spaak na 100km na (netjes opgestuurd door Marco), probleemloos. Gewoon Deore Lx naafje met sputnik velg.
quote=MaartenL

>De fiets moet bruikbaar zijn onder alle omstandigheden
Dat kost 8000 euro. Nee, grapje. Maar wees reeël. Je kunt niet tegelijk een fiets hebben om met zware bepakking door Turkmenistan te fietsen die tegelijk ook lekker fietst als je een rondje Veluwe met één bidonnetje doet. Die fiets van 8000 euro is ook niet fijn om een dgaje bij het station neer te zetten.

> het hoofdgebruik zal bestaan uit meerdaagse toertochten en recreatief gebruik met de vrouw.
Over dat laatste moet ik even nadenken. :?

>De fiets is ook een test voor mij of ik het ook echt leuk vindt
Dat is duidelijk.

> het zou zeker fijn zijn als ze een paar jaartjes mee kan.
Dat kan al heel snel.
Ze.... woon je in België.

>HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
> Eigenlijk houdt ik van beide en zou het dan ook fijn
> zijn als de fiets voor beide doelen geschikt is.
Dat kan ook niet zomaar tegelijk. Als je een fiets met een heel diepe zit hebt om heel hard te gaan zal die fiets niet meer lekker zitten als je urelang met maar 15 km/u moet laveren.
Lees dit eens, bij Rijstijl: https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf

>Ik zoek de beste houding voor lange afstands toertochten van 1 tot 3 weken in het zadel.

>De fiets moet ook in het donker bruikbaar zijn.
Standaardaardantwoord is dan een dynamonaaf te gebruiken. Nadeeltjes zijn overkomelijk: wat geld en wat gewicht. De meeste vakantiefietsers fietsen overigens in het buitenland zelden of helemaal nooit in het donker.

> 187 cm
> 92 Kg
> Mijn lichaams bouw is normaal
Alles net iets meer dan ik...
Neem een stevig achterwiel.

>Dus ga ik even voor het gemakt uit van 30 - 40Kg
Het kan, ik heb het veel gedaan. Maar dan heb je dus een goed achterwiel nodig. En een goede bagagedrager. Bij een totaalbagagegewicht van 40 kilo ben je bijna veroordeeld tot dragers van Tubus. Voordeel daarvan is wel dat ze ofwel tweedehands prijsvast zijn ofwel je ze gerust mee kunt nemen naar je volgende fiets.

>Ik heb geen vastgesteld budget
Je moet toch wel iets aan kunnen geven?
Is 1000 euro veel voor je of is dat weekendgeld?
Kun je een bepaald bedrag noemen waar je onder wilt blijven? Mensen verschillen echt extreem in budget.
Ik heb zelf een bij de fietsenmaker gekochte fiets die qua onderhoud volledig genegeerd was maar er wel erg goed uitzag opgeknapt voor alles bij elkaar 250 euro, maar ik had wel erge mazzel vindt ik achteraf. Ook heb ik echt wel wat concessies gedaan zoals het feit dat het maar een 21-speed fiets is, en echt de goedkopere onderdelen gekozen en dingen gebruikt die ik had van andere fietsen. Ander mensen willen eens op fietsvakantie en kopen een fiets van 4500 euro met een uitrusting van 3000 euro en ook een setje voor de partner.
Als je op een budget zit is het misschien realistischer om te beginnen met een tweedehands fiets waar je 350 euro aan uitgeeft en vervolgens nog 200 euro aan noodzakelijke onderdelen.

> WELKE FIETSERVARING HEB JE?
> De fietservaring die ik heb ....
Komt wel goed 8)

>Een cursus fietsonderhoud
Die van deze vereniging staan erg goed bekend maar zijn snel volgeboekt.

>zou ik zeker voor openstaan of een dagje sparren met een fietsgek is ook zeker een optie.
Op het nazomerweekend ben je als introducee zeker welkom.
https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... ennen-2018

>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
>Nou die vraag is wel beantwoord lijkt mij.
Overweeg je ook een andere tweedehands te kopen dan het frame dat je al hebt?
De route die je gekozen hebt is namelijk niet de voordeligste omdat de kans bestaat dat je niet zomaar één donorfiets vindt voor de noodzakelijke onderdelen.

>Ik hoor graag jullie mening, tips, tricks, do's & dont's of andere aanvulingen.
Nog een vraagje: wanner wil je op pad, ofwel wanneer wil je echt dat de fiets klaar is?
Ik verbaas me er vaak over dat dertigers op dit forum meestal hetzelfde advies krijgen als, zeg, vijftigers en zestigers. Er zijn veel redenen waarom dat een verschil maakt:
- 30-ers : krap budget, vaak eerste reisfiets, niet bang van kleine risico's, bulkend van kracht ;
- 50-ers : royaal budget, dromend over de laatste high-end reisfiets, krap vakantieplan, risicomijdend, last van allerlei pijntjes en vooral verlies aan duurvermogen .

Als je doel een mooie fiets voor de Santiago-route is, raad ik je aan om dat frame zo zuinig mogelijk op te bouwen. Géén kostbare onderdelen, want dat is dit frame niet waard. Wél een eerste-klas zadel, want dat merk je elke kilometer. Wél goede velgremmen (Magura's, via Marktplaats?), want dat merk je op elke afdaling. Wél een goed schakelende Deore-groep. Géén kostbare handgebouwde wielen van een gerenommeerde wielbouwer, want dat is duur en ook niet objectief sterker dan met robots gebouwde wielen van Rose of van Taylor Wheels. De kans dat je volgende reisfiets wielen voor schijfremmen heeft, is heel groot.
Wim schreef:
ma 02 jul, 2018 11:08
Fietsen met bagage is flink zwaarder dan met de racefiets, zeker als er geklommen moet worden. Ik zou mede daarom proberen dat bagagegewicht toch echt onder de 15 kg te houden. Dat scheelt in het gewicht van de voortassen en de voordrager die je dan niet nodig hebt, en in de kosten daarvan. Je bent zelf ook geen vedergewicht dus de combinatie met veel bagage is ook nog eens een zware extra belasting voor de fiets.
De natuurkunde hierover is heel eenvoudig: het vermogen bij een klim, bij gelijke snelheid, is rechtevenredig met het gewicht van fietser + fiets + last. Als je zelf ongeveer 100 kg weegt en je racefiets 8 kg, je reisfiets met drager 13 kg en je bagage 20 kg, dan moet je dus 25% meer vermogen trappen op die reisfiets met bagage. Dat is gevoelsmatig hetzelfde als het verschil tussen een 6% helling en een 8% helling. Ik denk dat elke fitte dertiger een lange 8% helling met gemak trapt (de Ventoux is lang 9%). Op de route naar Santiago, zelfs als je niet de kustweg neemt maar de veel mooiere route door het Massif Central, kom je zulke lange steile hellingen niet tegen.
Nou die wielen van B4T zijn toch handgemaakt en niet gek duur volgens mij...
math schreef:
ma 02 jul, 2018 23:17
Ik verbaas me er vaak over dat dertigers op dit forum meestal hetzelfde advies krijgen als, zeg, vijftigers en zestigers. Er zijn veel redenen waarom dat een verschil maakt:
- 30-ers : krap budget, vaak eerste reisfiets, niet bang van kleine risico's, bulkend van kracht ;
- 50-ers : royaal budget, dromend over de laatste high-end reisfiets, krap vakantieplan, risicomijdend, last van allerlei pijntjes en vooral verlies aan duurvermogen .
Er zal statistisch wel iets van kloppen maar sinds ik bij deze vereniging zit en er veel mensen in levende lijve gezien heb heb ik wel afgeleerd om me van hun uiterlijkheden iets aan te trekken bij het aangaan van een gesprekje.

Als ik op een fietsbeurs rondloop en de gesprekjes links en rechts hoor krijg ik overigens niet het idee dat de 50+-doelgroep een krap vakantieplan heeft :-)
Zo, dat was lekker stigmatiserend :lol:

Wat is een krap vaklantieplan eigenlijk?
Travelmaster schreef:
di 03 jul, 2018 09:51
Wat is een krap vakantieplan eigenlijk?
Weinig vrije tijd neem ik aan. Op je 50e heb je daar last van, na je 60e vaak een stuk minder. De "oude" groep moet dus gesplitst worden ;)
Shadow schreef:
ma 02 jul, 2018 23:38
Nou die wielen van B4T zijn toch handgemaakt en niet gek duur volgens mij...
Maar is een handgemaakt wiel dan per definitie beter? Heb een filmpje gezien van fabrieksmatige opbouw van wielen (voor de Koga WT-S) en dat zag er verder heel goed uit.
Nee, niet per definitie beter. Ik heb met geen enkel wiel ooit iets van spaakbreuk ervaren, handgebouwd of machinaal gespaakt. Santos claimt dat mijn wielen handgebouwd zijn, maar ik denk dat de stevigheid vooral komt uit het vele aantal spaken icm het 26" wiel. Voor mijn 29er MTB heb ik wel een setje laten bouwen vanwege wat speciale eisen die ik eraan had. En daarvan merk ik wel dat dat z'n effect heeft.

Enne, weinig vrije tijd? Heb ik ook. Ik denk dat veel dertigers daar ook best een chronisch tekort aan zullen ervaren.
Ik denk dat de term handgebouwd, gezien de ontwikkelingen in de robotisering de afgelopen 30 jaar, inmiddels net zo zinvol is als de klassieke aanduiding van framematen middels de hoogte van het frame.

Dus: vroeger was handgebouwd een aanduiding van goede kwaliteit. Inmiddels zijn er robots die soms net zo goed zijn en misschien wel beter. Er zijn vast ook nog heel slechte robots, net zoals er zeker ook nog heel slechte wielen met de hand gebouwd kunnen worden.
Helemaal mee eens.
Beste allemaal hartelijk dank voor de nu al overvloed aan top reacties, tips, adviezen en hulp.
Helaas ben ik door mijn werk nu even niet in staat om te reageren dit zal aankomen weekend of het weekend er op worden. Mijn excuus hiervoor.
image-2018-07-04.jpg
Salisbury plaines
Groeten,
Maarten
Om even je verhaal over het frame kort samen te vatten betekent het feit dat ik wel een lang balhoofdbuis heb dat me dat meer comfort gaat opleveren?
Allereerst dient het frame binnen bepaalde grenzen (min of meer) voor jou te passen. Het hangt van persoonlijke voorkeuren af of je graag diep en sportief fietst/raced/toerd of meer ontspannen en rechtop fietst/raced/toerd. Simpel gezegd; een langere balhoofdbuis doet je (meestal iets) meer rechtop zitten, of jij dat prettig vind/nodig hebt is een andere vraag... Kijk bijvoorbeeld eens naar wat nieuwere reisfietsen zoals Specialized AWOL of Marin Four Corners (erg) lange balhoofdbuizen...

Mocht achteraf bij jouw fiets blijken dat je toch iets meer rechtop wilt zitten, dan kan je bijvoorbeeld de eerder vermelde "riserbar" (= MTB downhillstuur) monteren, kiezen om in het voorwiel een dikkere/bredere band te monteren als achter, of kortere/steilere stuurpen er in zetten. Je ziet het; met zo een veelzijdig mountainbike frame kun je alle kanten uit!

Verder omdat het gestraalde frame de juiste is kan het jaartal 87 dan wel kloppen?
Ik vermoed sterk dat het gestraalde frame uit 1997 is. Ik twijfel of Giant toen al (1987) dat soort achterpadden gebruikte, en die bovenbuis is duidelijk "oversized" (dikker) aan de uiteinden en dat visuele "grapje" haalde Giant ergens midden/eind negentiger jaren graag uit.
Ik weet niet beter dan dat de Sierra in die kleur groen met paarse letters alleen in 94 geleverd is.