quote=MaartenL
>De fiets moet bruikbaar zijn onder alle omstandigheden
Dat kost 8000 euro. Nee, grapje. Maar wees reeël. Je kunt niet tegelijk een fiets hebben om met zware bepakking door Turkmenistan te fietsen die tegelijk ook lekker fietst als je een rondje Veluwe met één bidonnetje doet. Die fiets van 8000 euro is ook niet fijn om een dgaje bij het station neer te zetten.
> het hoofdgebruik zal bestaan uit meerdaagse toertochten en recreatief gebruik met de vrouw.
Over dat laatste moet ik even nadenken.
>De fiets is ook een test voor mij of ik het ook echt leuk vindt
Dat is duidelijk.
> het zou zeker fijn zijn als ze een paar jaartjes mee kan.
Dat kan al heel snel.
Ze.... woon je in België.
>HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
> Eigenlijk houdt ik van beide en zou het dan ook fijn
> zijn als de fiets voor beide doelen geschikt is.
Dat kan ook niet zomaar tegelijk. Als je een fiets met een heel diepe zit hebt om heel hard te gaan zal die fiets niet meer lekker zitten als je urelang met maar 15 km/u moet laveren.
Lees dit eens, bij Rijstijl: https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
>Ik zoek de beste houding voor lange afstands toertochten van 1 tot 3 weken in het zadel.
>De fiets moet ook in het donker bruikbaar zijn.
Standaardaardantwoord is dan een dynamonaaf te gebruiken. Nadeeltjes zijn overkomelijk: wat geld en wat gewicht. De meeste vakantiefietsers fietsen overigens in het buitenland zelden of helemaal nooit in het donker.
> 187 cm
> 92 Kg
> Mijn lichaams bouw is normaal
Alles net iets meer dan ik...
Neem een stevig achterwiel.
>Dus ga ik even voor het gemakt uit van 30 - 40Kg
Het kan, ik heb het veel gedaan. Maar dan heb je dus een goed achterwiel nodig. En een goede bagagedrager. Bij een totaalbagagegewicht van 40 kilo ben je bijna veroordeeld tot dragers van Tubus. Voordeel daarvan is wel dat ze ofwel tweedehands prijsvast zijn ofwel je ze gerust mee kunt nemen naar je volgende fiets.
>Ik heb geen vastgesteld budget
Je moet toch wel iets aan kunnen geven?
Is 1000 euro veel voor je of is dat weekendgeld?
Kun je een bepaald bedrag noemen waar je onder wilt blijven? Mensen verschillen echt extreem in budget.
Ik heb zelf een bij de fietsenmaker gekochte fiets die qua onderhoud volledig genegeerd was maar er wel erg goed uitzag opgeknapt voor alles bij elkaar 250 euro, maar ik had wel erge mazzel vindt ik achteraf. Ook heb ik echt wel wat concessies gedaan zoals het feit dat het maar een 21-speed fiets is, en echt de goedkopere onderdelen gekozen en dingen gebruikt die ik had van andere fietsen. Ander mensen willen eens op fietsvakantie en kopen een fiets van 4500 euro met een uitrusting van 3000 euro en ook een setje voor de partner.
Als je op een budget zit is het misschien realistischer om te beginnen met een tweedehands fiets waar je 350 euro aan uitgeeft en vervolgens nog 200 euro aan noodzakelijke onderdelen.
> WELKE FIETSERVARING HEB JE?
> De fietservaring die ik heb ....
Komt wel goed
>Een cursus fietsonderhoud
Die van deze vereniging staan erg goed bekend maar zijn snel volgeboekt.
>zou ik zeker voor openstaan of een dagje sparren met een fietsgek is ook zeker een optie.
Op het nazomerweekend ben je als introducee zeker welkom.
https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... ennen-2018
>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
>Nou die vraag is wel beantwoord lijkt mij.
Overweeg je ook een andere tweedehands te kopen dan het frame dat je al hebt?
De route die je gekozen hebt is namelijk niet de voordeligste omdat de kans bestaat dat je niet zomaar één donorfiets vindt voor de noodzakelijke onderdelen.
>Ik hoor graag jullie mening, tips, tricks, do's & dont's of andere aanvulingen.
Nog een vraagje: wanner wil je op pad, ofwel wanneer wil je echt dat de fiets klaar is?