door
loknor » vr 29 jun, 2018 20:54
Allereerst Robbert, bedankt voor je (uitstekende) reactie. Jullie maken mooie fietsen en dit verhaal is ongetwijfeld correct.
Robbert Rutgrink schreef: ↑vr 29 jun, 2018 14:00
Volgens Frank van Rijn, een bekende vakantiefietser die technische natuurkunde heeft gestudeerd, is een van de oplossingen een hele sterke motor gebruiken. Deze wordt berg op minder sterk belast en daardoor wordt de motor minder warm. Klonk mij logisch.
Ja, dat was ook al mijn suggestie. Alleen zit je links of rechtsom dan op nog een nadeel met een middenmotor, die zijn nog steeds veel krachtiger (helemaal door de overbrenging via de versnelling neemt het aantal Newton op de straat enorm toe).
Daarom hebben we sinds begin 2017 bij Santos een andere motor van GoSwiss dan voorheen, namelijk de z.g. P-motor, de Power Motor. Herkenbaar aan de P op de motorsticker en het gebruik van een quick-release ipv asmoeren. Dit is de sterkste motor die GoSwiss momenteel heeft. Deze motor is net zo sterk als de Speed-Motor voor highspeed fietsen, maar dan met een andere interne spoel zodat de motor efficienter is bij lagere toerentallen. Het maximale vermogen dat we er uit zouden kunnen halen is meer dan 800 Watt continue bij voldoende rotatiesnelheid (lees; meer dan 20kmh). Deze motor is eigenlijk bedoeld voor extra zwaar gebruik zoals bij de bakfietsen van de Duitse Post. De motor wordt voor ons terug gekeurd naar 250 Watt nominaal vermogen zodat hij officieel geschikt is voor gebruik in onze elektrische fiets. De P-motor zorgt er voor dat warmlopen duidelijk minder snel optreedt dan met de motor die we voorheen gebruikte.
Aha,
dus dat is de verandering. De motor is dus inderdaad geen nieuwe, maar wel veel zwaarder (vooral qua vermogen, gewicht vast ook iets, maar dat is niet zo spannend).
Ik geloof wel dat dit werkt. Alleen blijft mijn advies precies hetzelfde:
Middenmotor.
Ik begrijp waarom jullie hier niet voor opteren (kleine serie frames is niet echt rendabel), maar de middenmotor blijft superieur voor dit werk. Sterker, efficienter en vooral goedkoper.
En let op! Ik ben iemand die echt wel ziet dat jullie in lijn liggen met merken als Avagnon en dat de prijzen voor kleine fabrikanten zoals jullie gewoon behoorlijk hoger liggen dan voor de Accells van deze wereld. maar als je ebike 8k+ kost terwijl een model met middenmotor van iDworkx een stuk lager ligt is het verschil pijnlijk duidelijk. Dat is niet omdat GG nou zoveel goedkoper is, maar omdat de motor+naaf een stuk minder kosten.
Dus ja, ik snap het verhaal.. maar het blijft een inferieure oplossing voor dit probleem. Ik kan het gewoon niet aanbevelen, sorry.