Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magnetisch veld rond de stuurpen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 10:21
Als dat klopt, dan zou hetzelfde probleem zich moeten voordoen bij elke fiets met Son naafdynamo icm stekkerloze aansluiting en stalen voorvork.
Ik denk dat het effect zeer onvoorspelbaar is want als ik het goed heb wordt mogelijke remanentie van een materiaal onder andere bepaald door temperatuur waarop het ooit verhit werd. Of om het anders te stellen, als je met deze parameters, zijnde een SON-naafdynamo en een stalen voorvork, een permanente magneet zou willen maken zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden.

Ik verwacht wel dat er zowieso magnetische verstoring is wanneer de dynamo vermogen levert.
bdr schreef:
do 07 jun, 2018 10:40
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 10:21
Als dat klopt, dan zou hetzelfde probleem zich moeten voordoen bij elke fiets met Son naafdynamo icm stekkerloze aansluiting en stalen voorvork.
Ik denk dat het effect zeer onvoorspelbaar is want als ik het goed heb wordt mogelijke remanentie van een materiaal onder andere bepaald door temperatuur waarop het ooit verhit werd. Of om het anders te stellen, als je met deze parameters, zijnde een SON-naafdynamo en een stalen voorvork, een permanente magneet zou willen maken zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden.

Ik verwacht wel dat er zowieso magnetische verstoring is wanneer de dynamo vermogen levert.
Op mijn fiets maakt het geen verschil of de dynamo vermogen levert. Het storende veld is hetzelfde wanneer ik fiets of wanneer de fiets stilstaat.
bdr schreef:
do 07 jun, 2018 10:40
Of om het anders te stellen, als je met deze parameters, zijnde een SON-naafdynamo en een stalen voorvork, een permanente magneet zou willen maken zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden.
En dan heb ik pech dat ik nu met een grote permanente magneet in mijn fiets rondrijd, terwijl ik net altijd op mijn kompas vertrouw om het noorden niet kwijt te raken. Het veld van de fiets verstoort het kompas nu tot op een afstand van meer dan een halve meter van het stuur.
De afwijking wordt waarschijnlijk veroorzaakt door metaal in de buurt van het kompas. Dit metaal hoeft zelf niet magnetisch te zijn. Zodra het metaal is zoals ijzer, wat aangetrokken wordt door magneten, dan veroorzaakt het al een afwijking.

Op metalen schepen wordt daarom een kompas gecorrigeerd, om de invloed van het schip zelf te neutraliseren. Dit doet men met kleine magneetjes dichtbij de kompasroos.

DIt geld dus alleen voor magnetiseerdbare metalen, niet voor bijvoorbeeld kunststof, aluminium of bepaalde soorten roestvrij staal.

Zo las ik net nog in een gebruiksaanwijzing van een kompas dat je op moest passen met welke schroeven je dit monteerde (ging over een scheepskompas).

Een heel grappige fout komt vaak voor bij kajakkers met een kunststof expeditiekajak met een vast ingebouwd kompas op het dek. Nadat het kompas altijd vlekkeloos werkte, ging het opeens fout. Dit bleek te komen doordat er direct onder het kompas bagageruimte zat met een metalen benzinebrander erin.
Mijn verdriet gaan uitfietsen tijdens een testritje met kompas bij de hand, zoekend hoe ver ik het kompas moet houden om de windrichting te kunnen aflezen. Op geen enkele manier lukt dat tijdens het fietsen. Mijn armen zijn te kort om het kompas buiten de invloed van het magnetisch veld van de voorvork te houden.

Daar gaat mijn vrijheid. Of, zal ik dan toch maar weer mijn oude vakantiefiets uit de stal halen voor mijn volgende reis?
Ik zou het iets minder dramatisch omschrijven, maar voor wat het waard is; je kunt een electronisch kompas ( of een biostabiel als je wat spiritueler aangelegd bent) overwegen.
Shadow schreef:
do 07 jun, 2018 17:48
Ik zou het iets minder dramatisch omschrijven, maar voor wat het waard is; je kunt een electronisch kompas ( of een biostabiel als je wat spiritueler aangelegd bent) overwegen.
Dank voor de suggestie.

Ik ben niet bepaald spiritueel aangelegd, maar even opzoeken leert me dat een 'biostabiel' gewoon een magneet is, en die zal dus precies hetzelfde doen als een kompas.

Sorry voor het dramatische element, ik had er dit aan moeten toevoegen: :lol: Feit is wel dat ik zonder kompas verloren ben als ik alleen reis.

Als ik dit vooraf geweten had, zou ik wellicht niet voor een fiets met stalen voorvork gekozen hebben. Maar door de meegeleverde kompasbel werd ik wel eenbeetje op een verkeerd spoor gezet...
Shadow schreef:
do 07 jun, 2018 18:07
Handheld?

http://silva.se/products/compasses/
Dat is het nu juist wat ik altijd bij me heb: niet van het merk Silva, maar wel van Suunto. En zoals daarnet getest, moet ik nu van mijn fiets stappen en me verwijderen van de fiets opdat het kompas de windrichting kan aangeven, zoniet overweegt het veld van de voorvork, hoe ver ik de 'handheld' ook van me af houd.
Ik weet dat dit een belachelijke discussie is om een kleinigheid, maar ik vind dit zelf ook wel een klucht hoor. Ga je op reis met een fiets, een van de meest ingenieuze vervoermiddelen juist omdat je geen externe energiebron nodig hebt. Door het een of ander nieuw snufje dat aan de fiets is toegevoegd, hier dus de stekkerloze dynamo-aansluiting, moet je dan elektronische apparatuur extra meenemen om de windrichting te kunnen bepalen, en dus ook weer opladers en dergelijke meer. Terwijl er een ander al even ingenieus en eenvoudig meetinstrument voor bestaat, het kompas, maar dat helaas niet compatibel is met het nieuwe snufje. Dat snufje, die stekkerloze dynamo aansluiting, wordt geadverteerd als een gadget die hoofdzakelijk dient om 'gemakkelijker het voorwiel eruit te nemen'. Hoe vaak is dat nu nodig? Om dan nog niet te spreken van het andere snufje, de kompasbel die op de fiets gemonteerd is en die helemaal niet kàn functioneren in combinatie met het eerste snufje, zo blijkt toch uit deze discussie. Wie bedenkt nu zoiets?
Ja ik snap hem wel, probeer mee te denken...
Je kunt lang speculeren over wat het probleem veroorzaakt heeft. Ik geloof zelf niet aan de veronderstelling dat een stroom door de vork de oorzaak is.

Oplossing.
Ik verwacht dat het professioneel demagnetiseren van de voorvork een lastige en dure klus wordt, alleen al het gedoe met het uitnemen van de vork en het transport. Maar het zelf demagnetiseren zou ik niet zo snel opzij schuiven. Wat je nodig hebt is een spoel die je om het bovenste deel van de vorkbuis kunt schuiven en een variabele wisselstroombron. Voor dat laatste is een audio-versterker geschikt. Het provisorisch wikkelen van een spoel is niet zo moeilijk, maar je kunt ook eens op een rommelmarkt gaan kijken of je een oude luidspreker (woofer) kunt vinden met een spoel waarvan de inwendige diameter groot genoeg is (28,7 mm?).
Gaan jullie nog even door, dan pak ik even chips en cola :lol:

Is een GPS met noordpijl niet genoeg?
Maar dat je zonder (ouderwets) kompas niet alleen op reis kan per fiets.... :oops:
en dat in het tijdperk van (ouderwetse) kaarten, electronische navigatieapparatuur en smartphones met navigatieapps en daarbovenop ingebouwd noorden richting-wijzers in die apps en navigatie-apparatuur... :oops:
Kan me maar moeilijk voorstellen dat je voorvork zo sterk magnetisch is dat-ie je kompas op het stuur beinvloedt.
Alle magnetiseerbare metalen op of echt vlakbij je kompas kan ik me voorstellen dat ze beinvloeden, maar verder dan 10 cm afstand?
Rickie (van de 'paperclip') :D
rickie schreef:
do 07 jun, 2018 19:33

Kan me maar moeilijk voorstellen dat je voorvork zo sterk magnetisch is dat-ie je kompas op het stuur beinvloedt.
Alle magnetiseerbare metalen op of echt vlakbij je kompas kan ik me voorstellen dat ze beinvloeden, maar verder dan 10 cm afstand?
Rickie (van de 'paperclip') :D
Tot ongeveer 55cm afstand. Ik heb het gemeten, en niet één keer, maar vele keren opnieuw. Wat je je kan voorstellen komt niet altijd overeen met de werkelijkheid. :)

En ja, ik ben wat ouderwets: ik houd van schoonheid en eenvoud. Eigenschappen die ik minder vaak terugvind in elektronische gadgets dan in analoge toestellen. En ik wil op reis zeker niet continu afhangen van elektronische apparatuur. Enkele jaren geleden heb ik een jaar lang gereisd, alleen. Wat me het meeste stresseerde voor aanvang van de reis was mijn gebrek aan oriënteringsvermogen. Ik word er soms wanhopig van. Toen kreeg ik de beste tip ooit: nl om altijd een kompasje mee te hebben. Ik ben in dat jaar geen enkele keer hopeloos verdwaald, en dat was voor mij een hele overwinning. Op een dag toen ik in Leh (India) was, was mijn kompasje losgekomen van mijn broeksriem. Ik vond het niet meer. En onmiddellijk was ik weer helemaal het noorden kwijt. Gelukkig verkochten ze daar Decathlon spullen (echt waar!) en had ik de volgende dag meteen weer een nieuw klein kompasje om mee verder te reizen.

Voor degenen die aan hun Chips en Cola zitten: smakelijk!
math schreef:
do 07 jun, 2018 19:20
Je kunt lang speculeren over wat het probleem veroorzaakt heeft. Ik geloof zelf niet aan de veronderstelling dat een stroom door de vork de oorzaak is.

Oplossing.
Ik verwacht dat het professioneel demagnetiseren van de voorvork een lastige en dure klus wordt, alleen al het gedoe met het uitnemen van de vork en het transport. Maar het zelf demagnetiseren zou ik niet zo snel opzij schuiven. Wat je nodig hebt is een spoel die je om het bovenste deel van de vorkbuis kunt schuiven en een variabele wisselstroombron. Voor dat laatste is een audio-versterker geschikt. Het provisorisch wikkelen van een spoel is niet zo moeilijk, maar je kunt ook eens op een rommelmarkt gaan kijken of je een oude luidspreker (woofer) kunt vinden met een spoel waarvan de inwendige diameter groot genoeg is (28,7 mm?).
Ah: de stem van de wetenschap :)

Ik wil het wel proberen: een spoel en wisselstroombron zijn geen probleem. Als ik het stuur eraf haal, zou ik de spoel over de eerste 10 cm van de vork kunnen schuiven, maar verder zal niet gaan. Wel zou ik dit liever doen in aanwezigheid van iemand die kan helpen mijn fiets terug in elkaar te zetten naderhand....
Mag ik uit het belang dat je aan een kompas hecht afleiden dat je geen andere vorm van navigatie gebruikt? Ik rijd grotere afstanden meestal met mijn eenvoudige eTrex 20 GPS apparaat. Zolang je in beweging bent geeft die betrekkelijk nauwkeurig het Noorden aan, voor mij nauwkeurig genoeg in elk geval. Dat vind je geen optie?
Maar rij je dan echt puur op het kompas? Dus bijv. altijd richting noord gedurende een bepaalde tijd?

Zodra je een (papieren) kaart ter hand neemt moet je toch ff afstappen... al fietsend een kaart openvouwen is meestal niet zo'n succes ;)
PeterVanRijn schreef:
do 07 jun, 2018 20:02
Mag ik uit het belang dat je aan een kompas hecht afleiden dat je geen andere vorm van navigatie gebruikt? Ik rijd grotere afstanden meestal met mijn eenvoudige eTrex 20 GPS apparaat. Zolang je in beweging bent geeft die betrekkelijk nauwkeurig het Noorden aan, voor mij nauwkeurig genoeg in elk geval. Dat vind je geen optie?
Ik heb sinds vorig jaar een etrex, die gebruik ik als ik 'blindelings' een bestaande route volg, wat ik niet altijd zo interessant vind. En het toestel geeft regelmatig problemen: soms zijn de batterijen onverwacht snel leeg, dan blokkeert het weer en kan ik er een uur of twee niets mee, dan kan ik het niet lezen omdat het te klein is, dan vind ik nergens een computer om er onderweg een route in te downloaden, want ik leg mijn route zelden vooraf vast. Kortom, dat maakt deel uit van de categorie gadgets die leuk en nuttig zijn, maar waar ik niet van wil afhangen op reis. Met een overzichtskaart en kompas voel ik me geruster. Het is vechten tegen de bierkaai in de wereld van elektronische gadgets, maar op de ene of andere manier blijf ik graag rekenen op duurzame en eenvoudige dingen.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 19:54
math schreef:
do 07 jun, 2018 19:20
Je kunt lang speculeren over wat het probleem veroorzaakt heeft. Ik geloof zelf niet aan de veronderstelling dat een stroom door de vork de oorzaak is.

Oplossing.
Ik verwacht dat het professioneel demagnetiseren van de voorvork een lastige en dure klus wordt, alleen al het gedoe met het uitnemen van de vork en het transport. Maar het zelf demagnetiseren zou ik niet zo snel opzij schuiven. Wat je nodig hebt is een spoel die je om het bovenste deel van de vorkbuis kunt schuiven en een variabele wisselstroombron. Voor dat laatste is een audio-versterker geschikt. Het provisorisch wikkelen van een spoel is niet zo moeilijk, maar je kunt ook eens op een rommelmarkt gaan kijken of je een oude luidspreker (woofer) kunt vinden met een spoel waarvan de inwendige diameter groot genoeg is (28,7 mm?).
Ah: de stem van de wetenschap :)

Ik wil het wel proberen: een spoel en wisselstroombron zijn geen probleem. Als ik het stuur eraf haal, zou ik de spoel over de eerste 10 cm van de vork kunnen schuiven, maar verder zal niet gaan. Wel zou ik dit liever doen in aanwezigheid van iemand die kan helpen mijn fiets terug in elkaar te zetten naderhand....
Demagnetiseren heeft geen enkele zin. Elk stuk ijzer, magnetisch of niet, heeft invloed. Dit komt doordat de kompasnaald zelf een klein magneetje is, die zich probeert te richten naar het noorden. Omdat deze kompasnaald zelf een magneet is trekt hij ijzer aan, ook niet-magnetisch ijzer. 2e klas HAVO natuurkunde.