Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magnetisch veld rond de stuurpen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
ErikB81 schreef:
do 07 jun, 2018 00:28
Dat is om het probleem heen werken. Zij horen niet te bepalen wat voor kompas je wil. Jouw fiets heeft een probleem waardoor jouw kompas (laat staan een telefoon of GPS, die soms ook met magnetisme werken) niet functioneert. Voor een nieuwe vakantiefiets is dat simpelweg een probleem.
Dat heb ik ook geschreven.
Dus als jouw auto gemagnetiseerd raakt, en je geen kompas kunt gebruiken, is het de verantwoordelijkheid van de fabrikant om dat op te lossen? :lol:
Ik denk dat als je de kosten van het demagnetiseren bekijkt, en het feit dat het zo weer ongedaan kan worden gemaakt door invloeden van buitenaf, je gewoon je kompas aan een polsbandje hebt oid. Da’s praktischer en ja je werkt om het probleem heen...
Blijft de vraag naar de oorzaak: hoe komt het dat zo'n voorvork gemagnetiseerd is op die plek. Als het een terugkomend verschijnsel is, bvb het gevolg van de naafdynamo, dan heeft het weinig zin om iets aan de vork te doen. Als het komt door fabricage van het onderdeel zelf, zoals bvb in het geval van de magnetische vijsjes, dan is het op te lossen door het onderdeel te vervangen of demagnetiseren.
Ik heb mijn oorzaak gevonden en nooit hieraan gedacht tot dat dit topic verscheen.
https://youtu.be/q3cu6_UBrZU
Wouter Duijndam schreef:
do 07 jun, 2018 08:32
Ik heb mijn oorzaak gevonden en nooit hieraan gedacht tot dat dit topic verscheen.
https://youtu.be/q3cu6_UBrZU
Blij dat het topic al iemand geholpen heeft. :)
Wouter Duijndam schreef:
do 07 jun, 2018 08:32
Ik heb mijn oorzaak gevonden en nooit hieraan gedacht tot dat dit topic verscheen.
https://youtu.be/q3cu6_UBrZU
Aan de manier van draaien van dit kompasje is goed te zien dat er ook na verwijdering van de tas iets niet klopt. Het stoppen van de rotatie is te abrubt. Dus ofwel is ook hier iets anders nog magnetisch of er zit wrijving in het kompas. Overigens gingen bij mij goedkope stuurkompasjes altijd snel, binnen een halve zomer, kapot door het getril van het stuur.
Het is ook een indicatie, geen exact instrument. Ik heb nog een vliegtuigkompas liggen met stelmagneten om de deviatie af te regelen, dat is toch ff wat anders als een kompasbel zeg maar...
Kan die ook op een stuur van een gemagnetiseerde fiets :) ?
Een suggestie, zomaar, want ik ken niets van werktuigkunde:
ik merk dat de vork het sterkst gemagnetiseerd is aan de bovenkant. Dat is waar de buis afgesneden is. Gefreesd, waarschijnlijk. Zou het kunnen dat zo'n toestel om te frezen gebruik maakt van magneten en dat hierdoor de bovenkant van de buis gemagnetiseerd is?
Elke magneet werkt het sterkste op de uiteinden.

Het is theoretisch overigens nog steeds mogelijk dat het niet de vork is maar de stermoer die een magneet is, want elk stuk ferromagnetisch materiaal dat je in de buurt van een magneet houdt gaat immers een rolletje meespelen. (Demo: onder een magneet kun je een hele rij paperclips hangen.)
Leon schreef:
do 07 jun, 2018 09:23
Elke magneet werkt het sterkste op de uiteinden.

Het is theoretisch overigens nog steeds mogelijk dat het niet de vork is maar de stermoer die een magneet is, want elk stuk ferromagnetisch materiaal dat je in de buurt van een magneet houdt gaat immers een rolletje meespelen. (Demo: onder een magneet kun je een hele rij paperclips hangen.)
De paperclips werd aangetrokken naar de wanden van de vork, niet naar het midden waar de stermoer ligt. Toch zou het kunnen wat je schrijft, want alle onderdelen zitten daar heel dicht op elkaar. Ik hoop eigenlijk dat het dat is, want dan is het makkelijk op te lossen.

Hoe zou ik dat kunnen nagaan? Kan die stermoer verwijderd worden?
@leon: het is toch de voorvork denk ik. Je hebt helemaal gelijk dat het veld het sterkst is aan de buitenkant van de magneet. Wanneer ik met mijn kompas langs de vork naar beneden ga, klapt het veld om ongeveer in het midden van de afstand tussen de boven- en de onderkant van de vork. Dat is typisch het patroon van een staafmagneet. Het veld is wel het sterkst bovenaan, maar dat zou kunnen zijn doordat de stalen buis daar uitsteekt uit het frame.

Wat ook door mijn hoofd gaat is de aansluiting met de son naafdynamo: het is een 'stekkerloze' aansluiting. Dat werkt als ik het goed begrepen heb met een magneet ter hoogte van de wielas. Maar ik heb geen verdere informatie over hoe dat verder met de bedrading gaat.
De stermoer krijg je er niet uit, alleen met uitboren helaas. Heb zelf ook dat dure S-merk en snap niet dat er dit soort inferieure onderdelen gebruikt worden.

Dit is een goede vervanging die wel te demonteren is.Afbeelding
ericplan schreef:
do 07 jun, 2018 09:43
De stermoer krijg je er niet uit, alleen met uitboren helaas. Heb zelf ook dat dure S-merk en snap niet dat er dit soort inferieure onderdelen gebruikt worden.

Dit is een goede vervanging die wel te demonteren is.
Bedoel je dat deze te monteren is zonder stermoer? Maar dan moet de stermoer er eerst uitgeboord worden en we weten niet of die de oorzaak is...
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 09:41
Wat ook door mijn hoofd gaat is de aansluiting met de son naafdynamo: het is een 'stekkerloze' aansluiting. Dat werkt als ik het goed begrepen heb met een magneet ter hoogte van de wielas.
Voila, nu zijn we er.

De stekkerloze naafdynamo-aansluiting werkt met aansluiting aan massa aan één kant van de vork en één geïsoleerd contact aan de andere vorkpoot. Met andere woorden, er loopt wisselspanning over de voorvork die het magnetisme veroorzaakt.

Als je dit niet wil moet je een ander wiel met andere naafdynamo hebben, met stekker, en waarschijnlijk een andere voorvork (of de huidige gedemagnetiseerd). Dit is mijns inziens nogal duur om een niet zo heel degelijk kompas te laten werken.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 09:47
ericplan schreef:
do 07 jun, 2018 09:43
De stermoer krijg je er niet uit, alleen met uitboren helaas. Heb zelf ook dat dure S-merk en snap niet dat er dit soort inferieure onderdelen gebruikt worden.

Dit is een goede vervanging die wel te demonteren is.
Bedoel je dat deze te monteren is zonder stermoer? Maar dan moet de stermoer er eerst uitgeboord worden en we weten niet of die de oorzaak is...
Ja, precies. Het is een vervanger voor de stermoer. De enige manier om een stermoer te verwijderen is uitboren.
bdr schreef:
do 07 jun, 2018 09:56
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 09:41
Wat ook door mijn hoofd gaat is de aansluiting met de son naafdynamo: het is een 'stekkerloze' aansluiting. Dat werkt als ik het goed begrepen heb met een magneet ter hoogte van de wielas.
Voila, nu zijn we er.

De stekkerloze naafdynamo-aansluiting werkt met aansluiting aan massa aan één kant van de vork en één geïsoleerd contact aan de andere vorkpoot. Met andere woorden, er loopt wisselspanning over de voorvork die het magnetisme veroorzaakt.

Als je dit niet wil moet je een ander wiel met andere naafdynamo hebben, met stekker, en waarschijnlijk een andere voorvork (of de huidige gedemagnetiseerd). Dit is mijns inziens nogal duur om een niet zo heel degelijk kompas te laten werken.
En toch: wisselspanning zou een wisselend magnetisch veld opleveren, wat hier niet het geval is.

Wat betreft het kompas zelf: de degelijkheid is niet zo'n issue voor mij, als ik het maar kan gebruiken om mijn gebrek aan richtingsgevoel te compenseren. Ik was blij met die kompasbel omdat die permanent op mijn stuur staat, anders gebruik ik een los kompas aan de stuurtas of andere houder vastgemaakt.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 10:05
En toch: wisselspanning zou een wisselend magnetisch veld opleveren, wat hier niet het geval is.
Uit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme schreef:Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de beweging van elektrische ladingen.
Het magnetisch veld waar jij last van hebt wordt veroorzaakt door remanentie van de stalen vork, maar het oorspronkelijk magnetische veld wordt opgewekt door de wisselstroom die de naafdynamo door de voorvork stuurt.
bdr schreef:
do 07 jun, 2018 10:17
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 10:05
En toch: wisselspanning zou een wisselend magnetisch veld opleveren, wat hier niet het geval is.
Uit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme schreef:Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de beweging van elektrische ladingen.
Het magnetisch veld waar jij last van hebt wordt veroorzaakt door remanentie van de stalen vork, maar het oorspronkelijk magnetische veld wordt opgewekt door de wisselstroom die de naafdynamo door de voorvork stuurt.
Aha, daar had ik nog niet aan gedacht. Klinkt erg plausibel.

Als dat klopt, dan zou hetzelfde probleem zich moeten voordoen bij elke fiets met Son naafdynamo icm stekkerloze aansluiting en stalen voorvork.

In dat geval blijft het wel vreemd dat dit model verkocht wordt met de kompasbel op het stuur.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 10:21
bdr schreef:
do 07 jun, 2018 10:17
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 10:05
En toch: wisselspanning zou een wisselend magnetisch veld opleveren, wat hier niet het geval is.
Uit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme schreef:Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de beweging van elektrische ladingen.
Het magnetisch veld waar jij last van hebt wordt veroorzaakt door remanentie van de stalen vork, maar het oorspronkelijk magnetische veld wordt opgewekt door de wisselstroom die de naafdynamo door de voorvork stuurt.
Aha, daar had ik nog niet aan gedacht. Klinkt erg plausibel.

Als dat klopt, dan zou hetzelfde probleem zich moeten voordoen bij elke fiets met Son naafdynamo icm stekkerloze aansluiting en stalen voorvork.

In dat geval blijft het wel vreemd dat dit model verkocht wordt met de kompasbel op het stuur.
Ik wilde al naar m’n berging rennen met een kompas, maar bedacht op tijd dat m’n fiets al onderweg is met Soetens naar Frankrijk. Zal het na de vakantie eens testen. Wel Son, wel Santos, maar die stermoer is er al uit.