Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS zowel trekking als koersfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS zowel trekking als koersfiets

Shadow schreef:
wo 06 jun, 2018 15:11
En bent u daar tevreden over, zowel de camera als de gps trouwens...?
Ja, ik kan zeggen dat ik beide apparaten met veel plezier gebruik. Uiteraard heeft elk apparaat voor- en nadelen.
Heb voor GPSMap gekozen omdat ik deze zo voor op de fiets als tijdens wandeltochten wil gaan gebruiken. Één van mijn eisen bij de keuze van een GPS was dat ik het apparaat ook ’s winters, met de handschoenen aan, moet kunnen bedienen.
Twee AA batterijen worden tijdens het fietsen nauwelijks gebruikt omdat deze door de naafdymano wordt gevoed, via powerbankaccu natuurlijk.
Omdat ik mijn camera (Virb Ulta 30) op diverse plaatsen op de fiets kan monteren (stuur, voordrager, achterdrager, helm) is het handig als ik deze tijdens het fietsen met de GPS aan en uit kan zetten.

Het aanschaffen van een apparaat blijft altijd een kwestie van persoonlijke smaak en ook of een apparaat intensief en frequent wordt gebruikt. Uiteraard is het budget ook belangrijk maar zoals (bijna) altijd … goedkoop is (vaak) duurkoop. :wink:
Mladen schreef:
do 07 jun, 2018 07:30
Twee AA batterijen worden tijdens het fietsen nauwelijks gebruikt omdat deze door de naafdymano wordt gevoed, via powerbankaccu natuurlijk.
Ff voor mijn beeld: Heeft de GPS naast de batterijen dan ook nog een voedingskabel? Meestal heeft een GPS óf alleen batterijen óf een accu (en dus voedingskabel).

De eTrex kan bijv. volgens mij niet via een kabel gevoed worden, ook al kunnen er er oplaadbare batterijen in zitten.

Of laad je de batterijen op buiten het toestel (in een losse batterijenlader)?
Fedor schreef:
do 07 jun, 2018 07:42
Mladen schreef:
do 07 jun, 2018 07:30
Ff voor mijn beeld: Heeft de GPS naast de batterijen dan ook nog een voedingskabel? Meestal heeft een GPS óf alleen batterijen óf een accu (en dus voedingskabel).

De eTrex kan bijv. volgens mij niet via een kabel gevoed worden, ook al kunnen er er oplaadbare batterijen in zitten.

Of laad je de batterijen op buiten het toestel (in een losse batterijenlader)?
GPSMap heeft een mini USB port. Deze kan gebruikt worden als Data-aansluiting om aan computer te hangen of als voeding-aansluiting. Als men geen naafdynamo/powerbank heeft dan wordt GPS tijden het fietsen door twee AA batterijen gevoed. Deze zijn binnen een dag leeg.
Op mijn fiets wordt GPS direct gevoed door de powerbank+naafdynamo en zijn twee AA batterijen als een soort back-up.
GPS kan geen batterijen opladen.
Mladen schreef:
do 07 jun, 2018 07:59
GPSMap heeft een mini USB port. Deze kan gebruikt worden als Data-aansluiting om aan computer te hangen of als voeding-aansluiting.
Da's dan wel een voordeel tov andere GPS'en met batterijen. Daar werkt de kabel alleen voor data-overdracht.
Ah da's ook een mooie afweging om te maken, als je kunt laden met de naafdynamo is de GPSMAP dus handiger.
Shadow schreef:
do 07 jun, 2018 08:32
Ah da's ook een mooie afweging om te maken, als je kunt laden met de naafdynamo is de GPSMAP dus handiger.
Voor alle duidelijkheid, GPSMap 64 is geen "echte" batterijlader. Alleen Garmin batterijpack kan geladen worden via GPS. Garmin adviseert om non-Garmin NiMH batterijen NIET te laden.

Uit de GPSMap 64 habdleiding
NOTICE! Do not attempt to use the device to charge a battery that was not provided by Garmin®. Attempting to charge a battery that was not provided by Garmin can damage the device and void the warranty.

Als power-backup gebruik ik zelf oplaadbare Panasonic eneloop Pro batterijen.
Die waarschuwing staat er vooral om zichzelf in te dekken. De garmin batterijpack zijn gewoon twee standaard AA eneloop batterijen met een plastic onhulsel erbij zodat het gps toestel weet dat het bij deze batterijen wel kan.

Op zich heel goed want je wilt niet gewone niet oplaadbare batterijen gaan opladen, maar je kan in principe wel non-brand (niet-garmin dus) NiMH batterijen opladen. Ook hier is de indekking dat je met je eigen merk in ieder geval voorkomt dat gebruikers de goedkope (en soms slecht geproduceerde) Chinese import batterijen gebruiken. Wat iemand uiteindelijk zelf doet moeten ze natuurlijk zelf bepalen.

Overigens kan de Oregon serie (vanaf de 600 en nieuwer) ook laden tijdens het gebruik via naafdynamo / powerpack. De 450 kan dit nog niet, maar dit is al een zeer oud model (voor gps standaarden)
Ik heb regelmatig mijn batterypack aan de eTrex 30 hangen werkt perfect dus ik denk dat de naafdynamo ook kan.
egopro schreef:
wo 06 jun, 2018 17:47
Inge1 schreef:
wo 06 jun, 2018 16:23
Etrex - stukje voordeliger :wink:
Dat is steeds mijn gedachte ook maar waarom bestaat er dan een duurdere?
Positionering op de markt maakt kennelijk dat fabrikanten steeds met verbeteringen van hun toestellen komen en omdat er een markt is voor "wegwerp apparaten" omdat wij als consumenten er verlekkerd op afkomen.

Ik blijf niettemin een tevreden gebruiker van de eTrex 30 serie.
Zowel als wandelaar als fietser.
En ja, ik heb ook ervaringen met een Oregon 600 touch.