Op verzoek http://www.wiggle.nl/x-tools-bandenzett ... ve-banden/
plaatje:
Het geeft mij de kracht om de band over de velg te krijgen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Let hier mee op! Bij te veel zeepsop en te lage bandenspanning kan de buitenband bij het remmen verdraaien tov de velg waardoor de binnenband bij het ventiel kapotgetrokken wordt.Door dit forum en wat andere forums gelezen te hebben kwam ik erachter dat een beetje zeepsop op de randen van van banden en flink hard oppompen weleens zou kunnen helpen
Bedankt! Weer wat geleerd.Inge1 schreef: ↑di 29 mei, 2018 07:08Op verzoek http://www.wiggle.nl/x-tools-bandenzett ... ve-banden/
plaatje:
Het geeft mij de kracht om de band over de velg te krijgen.
Georg schreef: ↑di 29 mei, 2018 10:12Ik vind sommige drukken aan de hoge kant, zoals hier gepost.
Met 37mm (622) Panaracer Pasela's, totaalgewicht van fiets + berijder + bagage van tegen de 105kg gebruik ik ruim 3 bar voor en ruim 4 bar achter, en dat rijdt heerlijk, minder gaat ook.
Ergens op het internet is een tabel te zien van J.Heine t.a.v. bandenspanningen, waarbij wordt uitgegaan van 15% "tyre-drop". (zoekterm "Jan Heine tyre pressure chart")
Dat is een heel goede richtlijn, zo blijkt uit mijn ervaring. (ik pompte de banden vroeger harder op)
Ik heb 3 fietsen met Almotion banden. Ik krijg ze er redelijk makkelijk opgelegd door de band goed in het midden van de veld te houden bij het opleggen. Binnenband niet te hard oppompen en rustig de band over de velgrand duwen waarbij ik de overige bandrand in het midden van de velg hou, dus over de spaakuiteinden en midden van het velglint heen. Ze creëer je optimale ruimte binnen je velg om de band over de velgrand te duwen.rockhopper schreef: ↑ma 28 mei, 2018 23:15Ik begrijp dat het een hulpmiddel is, maar hoe ziet het eruit / hoe werkt het? Ik ben altijd nieuwsgierig naar handige dingen tijdens vervelende situaties.
Ik weet het Eric, ik heb het zelf vaak geadviseerd op dit forum. Als je, zoals ik op mijn huidige fiets, echter velgen hebt met een nogal vlak velgbed van binnen (Exal MX19, op zich heel goede) dan gaat het ineens echter heel anders met het opleggen van een band.Eric op de Fiets schreef: ↑wo 30 mei, 2018 09:50Ik heb 3 fietsen met Almotion banden. Ik krijg ze er redelijk makkelijk opgelegd door de band goed in het midden van de velg te houden bij het opleggen.
Ik bedoelde ook niet dat jij of JH onzin schreef, maar dat het wel afhankelijk is van je band en karkas, zoals Leon hierboven ook al schreef.Georg schreef: ↑wo 30 mei, 2018 09:21Heine publiceert over het algemeen geen onzin. Vanzelfsprekend zijn er verschillen in de diverse banden van dezelfde maat, maar in het algemeen komen de bijbehorende drukken erg overeen.
Mijn opmerking is meer als tip bedoeld, vroeger pompte ik alles hard op onder het motto dat rolt lichter, (en strikt genomen is dat ook zo op vlakke weg) maar als je gaat kijken naar de rolweerstand bij verschillende drukken, dan verschillend die binnen bepaalde grenzen (bijvoorbeeld een 37mm band op 4 bar ipv op 5 bar) slechts weinig, dat gaat over 1 of 2 watt. Het comfortverschil tussen die drukken is echter enorm. Dat is ook wat Heine terecht beweert.
Uiteindelijk moet je ermee experimenteren, en dan kom je vanzelf op een bandenspanning die voor jou prettig is. Tussen de verschillende band(breedte)maten zit grofweg ruim een halve bar verschil. Dus van 28 naar 32 naar 37 en verder.
En ik zie vooral mensen die op knetterharde banden fietsen.. Blijkbaar weten forenzen juist te snel de weg naar de fietspomp te vinden?Leon schreef: ↑wo 30 mei, 2018 09:50Ik denk namelijk dat halve volksstammen een nieuwe fiets (e-bike ) kopen omdat hun oude zo zwaar loopt, met als een van de voornaamste reden de stugge banden waar nauwelijks lucht in zit (ik heb meerdere malen geconstateerd dat mensen zeiden hun banden te hebben opgepompt, maar nog geen 2 bar in in 37-622 antilekbanden hadden terwijl hun lichaamsgewicht daar echt niet bij paste ) ,
Ligt er wel aan wat je weegt en welke diktemaat band het is hé?
Marathon plus is er tot 40mm dus dat lijkt me duidelijk en die mogen tot 6 bar...
Die ervaring had ik idd ook met racebandjes (28mm) onder de 6 a 6,5 bar. Minder strak sturen. duidelijk minder strak de trapbeweging naar het asfalt, en trager. Verder heb ik ook meermaals een stootlek gehad door te weinig druk, zal onder de 6 bar zijn geweest. Daarom snap ik niet echt als ik lees dat mensen met maar 5 bar op racefietsbandjes rijden, of ze moeten nog lichter zijn dan ik (68kg)heb ik het ook geprobeerd, vooral op de racefiets (23 en 25 mm banden).
Comfortabeler is het. Sneller? Daar merk ik niets van, en Vittoria Zaffiro's (25 mm) gaven me zelfs een heel duidelijke indruk trager te zijn bij lagere drukken.
Maar mijn vraag gaat hierover: als ik de druk op de achterband te ver onder de 7 bar liet zakken, leek die band minder stabiel. Als ik even wat krachtiger op de pedalen duwde, op een korte steile helling of zo, voelde ik dat ik de band indrukte en kreeg ik een vreemde, wat zwabberige sensatie, alsof de band niet alleen verticaal vervormde, maar ook horizontaal (van links naar rechts etc.). Hetzelfde bij snellere scherpe bochten. En zelfs op rechte stukken was er soms dat pompende effect wanneer ik bij hogere trapfrequenties harder op de pedalen ging (bijna alsof er soort resonantie optrad, heel vervelend).
Ja, dat bedoelde ik.Van wie? of bedoel je dat het een trend is?
Dank je, dan ben ik dus niet de enige.Die ervaring had ik idd ook met racebandjes (28mm) onder de 6 a 6,5 bar. Minder strak sturen. duidelijk minder strak de trapbeweging naar het asfalt, en trager.