door
loknor » vr 18 mei, 2018 17:28
Allereerst, ik vind het elke keer weer een leuke discussie. Ieder moet vooral zelf bepalen wat hij prettig vindt
bast1aan schreef: ↑vr 18 mei, 2018 11:18
Als je vooral ruw wegdek rijdt kan ik me voorstellen dat 5-6 bar beter loopt dan 7-8 bar, maar dat zal op glad asfalt of een wielerbaan echt niet zo zijn.
Het gekke is dat in de praktijk testen een iets ander beeld geeft, ik ben zeker niet de uitzondering.
Fiets heeft getest met een vermogensmeter op een houten wielerbaan en die kwamen tot de conclusie dat niet alleen bredere tubes beter rolt, harder pompen had marginaal effect.
Als ik het me goed herrinner (kan nu niet de kast gaan uitruimen om het nummer te vinden. 25mm tubes voor onze rolden niet beter na 7 bar en rolden slechter boven de 8 bar. Dat zijn hele smalle banden, het is daarom wel degelijk af te ragen of bij een tour band dat soort banden spanning opeens wel effectiever gaat worden. Het is mogelijk, want het systeemgewicht natuurlijk wel veel hoger, maar deze aanname is niet zo duidelijk als je denkt.
@Bastiaan. Ik weet dat rol weerstand metingen altijd aangeven dat hoe harder hoe beter is, maar testen met een vermogensmeter geeft dus echt andere resultaten, niet alleen bij mij...
https://drive.google.com/file/d/0B3HUmj ... ZjTDg/view
Ook de eigenaar van Silca (jawel, de klassieke pompjes en ex mdw van Zipp) lijkt te stellen dat dit niet zo eenduidig ligt (disclaimer, als hij alleen in Arenberg heeft getest is het natuurlijk weinig zeggend^^).
https://cyclingtips.com/2017/05/what-is ... ressure-2/
Blijkbaar lijkt er toch dat er enig verlies optreedt in "de motor" vanwege het trillen.
In ieder geval lijkt me de conclusie dat je hoog in je bandendruk moet zitten voor maximale efficiency niet zo duidelijk als dat sommige mensen stellen, zeker bij kwalitatief hoogwaardige banden. Het is ook duidelijk dat de efficiëntie van een band niet zomaar af te leiden is uit de rolweerstand, er zit ook een stukje vering/demping die effect heeft op de totale efficiëntie.