Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
Fedor schreef:
di 22 mei, 2018 08:22
Veel tankstations verkopen trouwens niet eens kleine hoeveelheden benzine (minimaal enkele liters),
Nu ben ik 25 jaar op rij op fietsvakantie gegaan maar dat probleem heb ik in het echt toch niet gehad. Mijn tactiek is wel die van eerst tanken dan vragen. Nooit een probleem.
Op de pomp staat/stond vaak 'minimale levering 5 liter', maar dat is een mededeling van het ijkinstituut dat de nauwkeurigheid van het telwerk zou moeten waarborgen, niet een van de pomphouder.
Fedor schreef:
di 22 mei, 2018 07:28
Maar omdat ik regelmatig toch benzinebranders zie bij lui die nog niet buiten (West-)Europa gereden hebben zat ik toch te twijfelen... er moet dan toch een reden zijn dat ze benzine gebruiken (behalve dat het er heel cool uitziet natuurlijk ;) ;) ;) ).
De meeste benzinebrandes hebben een veel groter vermogen dan de meeste gasbranders. Als je in je eentje bent en vooral dingen opwarmt is dat geen punt; als je met twee of drie bent en een paar keer per dag een flinke pan water of eten aan de kook wilt brengen gaat de tijd die je daarmee bezig bent wel een rol spelen.
Ik heb een tijd geleden nog wat voor en nadelen bij elkaar gezet: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Kookgerief
Afgelopen dagen voor 4 tot 5 personen de benzinebrander gebruikt voor het maken van bannock en het bakken van hamburgers, uitjes, paprika en alles wat je lekker vind. Ging weer prima. Ook veel onverharde wegen gereden (veel meer dan ik had gedacht, dus de 50mm banden deden hun werk weer goed in het mulle zand), en de benzinefles met pomp bleef, met het halve bidonstuk eroverheen geschoven, prima op zijn plek in de bidonhouder. Wel besloten om een houder ín het frame te gebruiken, niet eronder. En dat ging prima. Het vele stof maakte de halve bidon best wel een goede bescherming, zo komt het stof niet in de pomp.

Topweekend gehad!
Travelmaster schreef:
di 22 mei, 2018 09:36
Afgelopen dagen voor 4 tot 5 personen de benzinebrander gebruikt voor het maken van bannock en het bakken van hamburgers, uitjes, paprika en alles wat je lekker vind. Ging weer prima. Ook veel onverharde wegen gereden (veel meer dan ik had gedacht, dus de 50mm banden deden hun werk weer goed in het mulle zand), en de benzinefles met pomp bleef, met het halve bidonstuk eroverheen geschoven, prima op zijn plek in de bidonhouder. Wel besloten om een houder ín het frame te gebruiken, niet eronder. En dat ging prima. Het vele stof maakte de halve bidon best wel een goede bescherming, zo komt het stof niet in de pomp.

Topweekend gehad!
Lekker weekend zo te horen :D

Zou je een foto willen plaatsen van je contructie? Ben benieuwd hoe de boel wordt vastgeklemd en beschermd.
Ik moet de foto's nog op de pc zetten, daar zit vast wel een plaatje tussen, dus dat zal ik vanavond eens gaan bekijken.

Maar heel ingewikkeld is het niet. Men neme een bidon en hale de top eraf. Het onderste gedeelte schuive men over de fles waar de pomp nog in zit. Dat gaat maar net en dat is de bedoeling. Het geheel plaatse men in de bidonhouder zoals men een regulier bidon zou plaatsen.
Travelmaster schreef:
di 22 mei, 2018 09:57
Maar heel ingewikkeld is het niet. Men neme een bidon en hale de top eraf. Het onderste gedeelte schuive men over de fles waar de pomp nog in zit. Dat gaat maar net en dat is de bedoeling. Het geheel plaatse men in de bidonhouder zoals men een regulier bidon zou plaatsen.
Waar "klemt" de houder het geheel dan? Een normale bidon heeft een ronding (of inkeping bij grotere maten) waar deze wordt vastgeklemd. Ondersteboven lijkt me dat lastiger.

Wel mooi dat de bidon mooi passend over de benzinefles past.
Maar hij zit niet ondersteboven. Hij zit gewoon rechtop in de houder, pomp naar boven gericht. De bidonhouder klemt ook zonder de inkeping prima. Zal best een beetje houder-afhankelijk zijn, maar mijn kunststof exemplaar werkt goed. Een alu exemplaar zal nog wel wat beter werken.

Ik plaats die foto wel snel ;)
Inge1 schreef:
di 22 mei, 2018 07:41
Vraag is nu alleen hoe lang doe je met een gasblikje? En hoe makkelijk kom je daaraan tijdens de vakantie?
Ik doe ongeveer anderhalf tot tweeenhalf week met een blikje, afhankelijk van hoe vaak ik kook en of er zoals in Scandinavie campings met keuken zijn. Ik ben geen uitgebreide keukenprins, ga ook regelmatig uit eten. Ik zet vaak wel 's-ochtends en een keer onderweg een kopje thee of koffie.

Ik gebruik prikblikjes, die zijn overal in Europa wel vrij makkelijk te vinden, grote supermarkten, tankstations, bouwmarkten, etc. Ik hoef ook geen reserve mee te nemen, alleen vlak voor de oude leeg is een nieuwe kopen.

Fedor schreef: Zeker, maar het ging me ook om het gebruik (gedurende enkele weken). Daarbij schijnt volgens tests het gebruik (in grammen) tussen gas en benzine vrijwel gelijk te zijn (ik had verwacht dat benzine "zuiniger" zou zijn). Dus dan scoort de gasbrander (met het veel lagere eigen gewicht) overall ook beter.
Ik neem zo min mogelijk brandstof mee, ik ga uit van verkrijgbaarheid. Om die reden prikblikjes en mochten die slechter verkrijgbaar worden dan is het voordeel ervan ook gelijk weg. Qua benzine zou ik ook zo min mogelijk meenemen en eerder voor een 0,3l flesje gaan, ws doe ik daar ook al 2 week mee.
Leon schreef: De meeste benzinebrandes hebben een veel groter vermogen dan de meeste gasbranders. Als je in je eentje bent en vooral dingen opwarmt is dat geen punt; als je met twee of drie bent en een paar keer per dag een flinke pan water of eten aan de kook wilt brengen gaat de tijd die je daarmee bezig bent wel een rol spelen.
De mini gasbrander die ik heb levert ook 3kW en is ruim voldoende om snel een pannetje water aan de kook te brengen. Als je met meerdere mensen op vakantie bent en uitgebreid wil koken kan ik me voorstellen dat je hele andere eisen stelt aan je brander en gewichtvoordelen ook heel anders liggen. Ook kan ik me voorstellen dat je degelijke brander belangrijk vindt als je veel kookt, maar dat is voor mij niet zo belangrijk.
Leon schreef: Ik heb een tijd geleden nog wat voor en nadelen bij elkaar gezet: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Kookgerief
Da's een mooi overzicht idd
Ik heb een Primus benzinebrander gehad, en heb nog altijd een Optimus SVEA.
Een nadeel dat ik niet zo vaak vermeld zie, is dit.
Je kookt water voor een café au lait bij het ontbijt, en warmt wat op voor de muesli.
Naderhand wil je nog een espresso drinken, de perfecte manier om een ontbijt in de bergen af te ronden.
Helaas - dat worden steekvlammen.
Die brander heb je natuurlijk niet laten opstaan terwijl je ontbijt.
Maar hij is wel nog heet.
Doorgaans is hij evenwel niet heet genoeg meer om meteen te doen branden.
Je moet dus voorverwarmen.
Maar dat doe je normaal met de benzine in de tank en die verandert door de hitte meteen in een mooi, explosief benzinewolkje.
Als je geen grote hoeveelheden water moet koken, dan is het een heel gedoe. Te veel gedoe voor mij, leve de blikjesbrander of de Trangia.
Die fout maak je dan ook maar één keer. In mijn ervaring gaat de hitte van de brander er gauw genoeg af. En dan doe je hem gewoon aan op de manier die je gewend bent.

Je kunt natuurlijk ook van de koffieverslaving af komen :wink:
Mijn ervaring is dat in zo'n situatie de brander er wat "dikke nevel" uit sputtert. Deze kun je prima laten ontbranden zonder steekvlam (het blijft natuurlijk altijd een beetje oppassen geblazen).

Vervolgens draai ik de brandstoftoevoer naar minimaal. Het hele zaakje wordt dan snel weer dusdanig verhit dat er weer een fatsoenlijke vlam geproduceerd wordt. En dan hup, de brander weer hoger op draaien :D .
bast1aan schreef:
di 22 mei, 2018 11:15
Ik gebruik prikblikjes, die zijn overal in Europa wel vrij makkelijk te vinden, grote supermarkten, tankstations, bouwmarkten, etc. Ik hoef ook geen reserve mee te nemen, alleen vlak voor de oude leeg is een nieuwe kopen.
Ik gebruik ook prikblikjes. Een nadeel daarvan waar ik, zover ik me kan herinneren, hier nog nooit iets over gelezen heb, is dat het - althans voor mij - moeilijk in te schatten is hoe lang je nog vooruit kunt met je blikje. Ik heb dan ook graag ruim tevoren een nieuw blik op voorraad. Een daarmee samenhangend probleem dat ik tegenkom, is dat het blikje altijd leeg is als de pasta twee minuten aan de kook is. Ik moet dan de brander eerst laten afkoelen voor ik de kop van de tankhouder kan schroeven en het gas kan vervangen om weer verder te koken. Dit zal afhankelijk zijn van de constructie van de brander.

Wat ook jammer is van prikblikjes, is dat je een blik waar nog gas inzit niet weg kunt geven aan een andere kampeerder bv. als je na je vakantie het vliegtuig neemt, je moet het dan leegbranden. Desondanks vind ik deze ongemakken te klein om een andere brander te overwegen.

Groetjes,

Carl
Yep, dat is weer een voordeel van de benzine brander :wink: kun je af entoe in de fles kijken.
@fedor, ben nog geen geschikte foto tegengekomen - ik zoek nog verder voor je (best veel foto’s gemaakt)!
Travelmaster schreef:
wo 23 mei, 2018 07:27
@fedor, ben nog geen geschikte foto tegengekomen - ik zoek nog verder voor je (best veel foto’s gemaakt)!
Uitleg mag ook ;)

De brandstoffles (incl. pomp) zit dus op de normale wijze in de bidonhouder, en daaroverheen (dus over de pompkant) een halve bidon geschoven?

Ik vroeg me vooral af hoe dat allemaal vast bleef zitten, maar dat zal dan wel van de bidonhouder afhangen (ging een beetje uit van een standaard houder met een nokje):
Afbeelding
Jij snapt het! Hij klemt 'm gewoon vast. Een zgn bikebuddy zal nog wel beter werken, waarbij de framebevestiging om de fles wordt geschroefd.
Ik heb een aantal standaard bidonhouders gehad, maar het aantal houders dat de benzinefles succesvol omklemde bleef beperkt tot een. Ze verschillen dus.
Voor het meenemen van de brandstoffles gebruik ik een Monkii Cage.
Afbeelding
Afbeelding

Je klemt je fles in de Monkii Cage en die valt er niet uit. Ik gebruik 'm op m'n onderbuis van m'n bikepack fiets, die al aardig wat ruige paadjes heeft gehad.
De Monkii Cage komt met 2 'dopjes' die je op je frame vast zet en waar je de cage op kunt schuiven. Makkelijk in het gebruik ook, als je de fles nodig hebt haal je die met cage en al van je fiets.
Afbeelding

Ook dat blijft goed zitten. Wat mij betreft een aanrader voor het vervoer van je brandstoffles.
Monkii Cage
Ha kijk, da's een mooie! De bikebuddy doet iets soortgelijks.

Overigens heb ik ook een Santos flessenhouder, die zou ik er ook prima voor kunnen gebruiken. Maar die gebruik ik liever voor een fles wijn of een 3L pak appelsap :)

Ik zie dat jij de pomp eruit haalt - waar laat jij die?
Travelmaster schreef:
wo 23 mei, 2018 10:10
Ik zie dat jij de pomp eruit haalt - waar laat jij die?
Die foto is niet van mijn eigen fiets, maar ik vervoer 'm wel op dezelfde manier. Inderdaad met de pomp er uit. Nu vervoer ik deze in het zakje van de brander, maar dat is geen ideale oplossing. Het pompje wordt toch wat vies.
De pomp op de fles laten zitten vind ik ook geen ideale oplossing, dus ik zit nog te broeden over een oplossing. Iets van een stuk pet-fles over de top van de brandstoffles, of iets anders.
Ik denk dat daar de opmerking van Fedor ook vandaan kwam op jouw constructie.
Ah - nou, dan kan ik de halve bidon aanbevelen. Eigenlijk wel jammer dat de fabrikanten zelf niet inspelen op een dop die over de pomp heen geschoven wordt.