Daarom ben ik ook zo blij met de Koga (Elite) bidons met afdekkap. Vond het eerst overdreven maar nu begrijp ik de insteek.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Daarom ben ik ook zo blij met de Koga (Elite) bidons met afdekkap. Vond het eerst overdreven maar nu begrijp ik de insteek.
Mijn vrouw heeft ze ook op haar Koga. Ik vind 't maar ondingen... je kunt er niet eens in knijpen om er een straal water je mond in te laten spuiten. Maar goed, het is maar wat je gewend bent (en ik ben dat gewend van het wielrennen en mountainbiken )
Dan ben je nog niet ver van huis geweest!.In Litouwen ging een pick-nikhut in vlammen op omdat men ons BBQ -ontsteker verkocht. Erg indrukwekkend zo'n vlam van 2 meter maar liever niet weer.... In Nrd-Ierland moesten we naar een farmacy zoeken en ons registreren omdat je er een bom van kunt maken.....Bert van Sprang schreef: ↑do 17 mei, 2018 09:10Ik ben inmiddels fan van een lichtgewicht spiritusbrander. Simpel, licht, doet het altijd en de brandstof is overal te verkrijgen.
Hoe efficient is een goede spiritusbrander? Zelf ooit een paar spiritusbranders gehad, maar het ging zo snel met de brandstof dat je wel een liter mee moest hebben, ging er in een week doorheen. Weg gewichtsvoordeel.piviets schreef: ↑za 19 mei, 2018 22:20Dan ben je nog niet ver van huis geweest!.In Litouwen ging een pick-nikhut in vlammen op omdat men ons BBQ -ontsteker verkocht. Erg indrukwekkend zo'n vlam van 2 meter maar liever niet weer.... In Nrd-Ierland moesten we naar een farmacy zoeken en ons registreren omdat je er een bom van kunt maken.....Bert van Sprang schreef: ↑do 17 mei, 2018 09:10Ik ben inmiddels fan van een lichtgewicht spiritusbrander. Simpel, licht, doet het altijd en de brandstof is overal te verkrijgen.
Buiten dat soort avond-uurtjes ben ik ook weg van de Trangia brander. Groetjes Pier.
Da's ook mijn probleem met een bezinebrander. Het gewichtsvoordeel tov gasbranders is gering. Zijn er landen in Europa waar het wel voordeel biedt voor een solo-rijder en max enkele weken?
Nu ken ik die MSR dus niet maar bij de Optimus Nova brandt je altijd de branderkop schoon, of eigenlijk het teveel aan lucht wat er onder druk in de brandstoffles zit, extra schoonbranden is mij een onbekend verschijnsel. Om ervoor te zorgen dat de branderkop zelf niet verstopt raakt kun je met een magneet de ingebouwde naald laten bewegen waardoor eventuele aanslag mee wordt verwijderd, of in ieder geval een verstopping wordt opgelost.Inge1 schreef: ↑ma 21 mei, 2018 07:40Fedor - ik doe met de Dragonfly (1 persoon) op Coleman/ Primus fuel (fles 0,89l) makkelijk 3 weken koken (avondeten en 's ochtends water voor thee en havermout). Afgelopen jaar er 41/2 week mee gedaan - iets meer uit de deur gegeten dan anders ivm het erg slechte weer. Ik ben ook geen voorzichtige brander want wil hem m.n. als ik water stook erg hoog opstoken om de branderkop weer tussendoor schoon te branden. En kon tot nu toe aan het einde van de vakantie de brander zeker een minuut of 20 vol open zetten i.v.m. schoon branden en had dan nog wat vloeistof over.
Hoe dat in verhouding staat met gas weet ik niet maar vind het fijn dat ik altijd wel iets heb om op te stoken mocht de Coleman fuel op zijn.
Wat ik zo lees op het www zo rond de 60 gram, maar denk wel afhankelijk van welke je koopt (voor welk merk en type brander) er schijnt ook een Zuid-Koreaanse variant te bestaan, die is net zo duur alleen van RVS en niet geprint. Het voordeel van de geprinte lijkt me dan ook dat je die zonder verrassingen kan kopen. Wat functionaliteit betreft ontlopen ze elkaar nauwelijks.
Gas is veel lichter, om die reden overgestapt vanaf benzine. Brandstof (volle fles) + brander weegt bij mij 460 gram, gemiddeld gewicht (halve fles) 360 gram. Daar beginnen de meeste benzinebranders zonder brandstoffles of brandstof.
Hmm toch weer wat extra gewicht... niet veel maar elk klein beetje scheelt. Met de tamer komt de Optimus Polaris dan op 540 gram (met pomp, zonder fles).
Zeker, maar het ging me ook om het gebruik (gedurende enkele weken). Daarbij schijnt volgens tests het gebruik (in grammen) tussen gas en benzine vrijwel gelijk te zijn (ik had verwacht dat benzine "zuiniger" zou zijn). Dus dan scoort de gasbrander (met het veel lagere eigen gewicht) overall ook beter.
Tot een maand zou ik het prima mee kunnen nemen (3 à 4 230 grams-blikken). Daarna zou ik aan moeten vullen. De kans dat dat ooit nodig zal zijn is in mijn geval nogal klein