Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
Tom vds schreef:
vr 18 mei, 2018 11:11
Ik vervoer ook niets aan de onderbuis, en zeker geen bidon. Als ik zie hoeveel vuil er op de onderbuis komt te zitten tijdens een tocht (en op de kuiten :) ) dan zou ik die bidon niet aan m’n mond willen zetten :roll:

Groet,
Tom.
Daarom ben ik ook zo blij met de Koga (Elite) bidons met afdekkap. Vond het eerst overdreven maar nu begrijp ik de insteek.
Fedor schreef:
vr 18 mei, 2018 21:45
Tom vds schreef:
vr 18 mei, 2018 11:11
Ik vervoer ook niets aan de onderbuis, en zeker geen bidon. Als ik zie hoeveel vuil er op de onderbuis komt te zitten tijdens een tocht (en op de kuiten :) ) dan zou ik die bidon niet aan m’n mond willen zetten :roll:

Groet,
Tom.
Daarom ben ik ook zo blij met de Koga (Elite) bidons met afdekkap. Vond het eerst overdreven maar nu begrijp ik de insteek.
Mijn vrouw heeft ze ook op haar Koga. Ik vind 't maar ondingen... je kunt er niet eens in knijpen om er een straal water je mond in te laten spuiten. Maar goed, het is maar wat je gewend bent (en ik ben dat gewend van het wielrennen en mountainbiken :wink: )

Even weer on topic:

Wij gebruiken voornamelijk een multifuel brander van MSR, de Dragonfly, lekker stabiel en laag op de grond.

Maar we hebben ook altijd ons Markill gasbrandertje bij ons, want daar past onze percolator voor een heerlijk geurende verse kop koffie weer op. De Markill gasbrander dient ook als backup en gebruiken we als we 2 kookpunten tegelijkertijd willen benutten.
Bert van Sprang schreef:
do 17 mei, 2018 09:10
Ik ben inmiddels fan van een lichtgewicht spiritusbrander. Simpel, licht, doet het altijd en de brandstof is overal te verkrijgen.
Dan ben je nog niet ver van huis geweest!.In Litouwen ging een pick-nikhut in vlammen op omdat men ons BBQ -ontsteker verkocht. Erg indrukwekkend zo'n vlam van 2 meter maar liever niet weer.... In Nrd-Ierland moesten we naar een farmacy zoeken en ons registreren omdat je er een bom van kunt maken.....
Buiten dat soort avond-uurtjes ben ik ook weg van de Trangia brander. Groetjes Pier.
piviets schreef:
za 19 mei, 2018 22:20
Bert van Sprang schreef:
do 17 mei, 2018 09:10
Ik ben inmiddels fan van een lichtgewicht spiritusbrander. Simpel, licht, doet het altijd en de brandstof is overal te verkrijgen.
Dan ben je nog niet ver van huis geweest!.In Litouwen ging een pick-nikhut in vlammen op omdat men ons BBQ -ontsteker verkocht. Erg indrukwekkend zo'n vlam van 2 meter maar liever niet weer.... In Nrd-Ierland moesten we naar een farmacy zoeken en ons registreren omdat je er een bom van kunt maken.....
Buiten dat soort avond-uurtjes ben ik ook weg van de Trangia brander. Groetjes Pier.
Hoe efficient is een goede spiritusbrander? Zelf ooit een paar spiritusbranders gehad, maar het ging zo snel met de brandstof dat je wel een liter mee moest hebben, ging er in een week doorheen. Weg gewichtsvoordeel.
bast1aan schreef:
za 19 mei, 2018 22:28
Hoe efficient is een goede spiritusbrander? Zelf ooit een paar spiritusbranders gehad, maar het ging zo snel met de brandstof dat je wel een liter mee moest hebben, ging er in een week doorheen. Weg gewichtsvoordeel.
Da's ook mijn probleem met een bezinebrander. Het gewichtsvoordeel tov gasbranders is gering. Zijn er landen in Europa waar het wel voordeel biedt voor een solo-rijder en max enkele weken?
Fedor - ik doe met de Dragonfly (1 persoon) op Coleman/ Primus fuel (fles 0,89l) makkelijk 3 weken koken (avondeten en 's ochtends water voor thee en havermout). Afgelopen jaar er 41/2 week mee gedaan - iets meer uit de deur gegeten dan anders ivm het erg slechte weer. Ik ben ook geen voorzichtige brander want wil hem m.n. als ik water stook erg hoog opstoken om de branderkop weer tussendoor schoon te branden. En kon tot nu toe aan het einde van de vakantie de brander zeker een minuut of 20 vol open zetten i.v.m. schoon branden en had dan nog wat vloeistof over.

Hoe dat in verhouding staat met gas weet ik niet maar vind het fijn dat ik altijd wel iets heb om op te stoken mocht de Coleman fuel op zijn.
Inge1, hier kan ik me helemaal in herkennen. Voor mij vrijwel exact dezelfde (positieve) ervaring met de Dragonfly.

Sinds we een percolatortje hebben voor de koffie gaat er ook een mini gasbrandertje mee van Markill, dus kan ik nog langer met de brandstof, Coleman fuel. De percalotor is namelijk te klein voor op de Dragonfly. Ik moet daar nog iets op verzinnen, een geperforeerd plaatje metaal of stevig stukje gaas of zo. Dan kan het gasbrandertje thuis blijven.
Inge1 schreef:
ma 21 mei, 2018 07:40
Fedor - ik doe met de Dragonfly (1 persoon) op Coleman/ Primus fuel (fles 0,89l) makkelijk 3 weken koken (avondeten en 's ochtends water voor thee en havermout). Afgelopen jaar er 41/2 week mee gedaan - iets meer uit de deur gegeten dan anders ivm het erg slechte weer. Ik ben ook geen voorzichtige brander want wil hem m.n. als ik water stook erg hoog opstoken om de branderkop weer tussendoor schoon te branden. En kon tot nu toe aan het einde van de vakantie de brander zeker een minuut of 20 vol open zetten i.v.m. schoon branden en had dan nog wat vloeistof over.

Hoe dat in verhouding staat met gas weet ik niet maar vind het fijn dat ik altijd wel iets heb om op te stoken mocht de Coleman fuel op zijn.
Nu ken ik die MSR dus niet maar bij de Optimus Nova brandt je altijd de branderkop schoon, of eigenlijk het teveel aan lucht wat er onder druk in de brandstoffles zit, extra schoonbranden is mij een onbekend verschijnsel. Om ervoor te zorgen dat de branderkop zelf niet verstopt raakt kun je met een magneet de ingebouwde naald laten bewegen waardoor eventuele aanslag mee wordt verwijderd, of in ieder geval een verstopping wordt opgelost.
Peter - dat is een tip die ik in een lang verleden ooit heb gekregen en die recentelijk door een Zwerfkei medewerker werd herhaald. Het langer extra warm laten zijn zorgt ervoor dat alle troep (roet) die in en aan de branderkop zit ook weggebrand wordt en met een Dragon Tamer erop is dat wel extra handig. Dat van het schudden van de naald wist ik maar om ook de vele gaatjes van de Dragon Tamer schoon te krijgen is het goed heet opstoken voor zeker een minuut of 15 erg goed.
Ik zie dat die Dragon Tamer er niet alleen is voor MSR branders, Bernie maakt ze ook voor andere (waaronder mijn Optimus)
https://www.shapeways.com/shops/berniedawgshop

O ja, Bernie laat een 3D-printer het werk doen, het ontwerp is natuurlijk wel van zijn hand.

Vraagje wat Inge misschien kan beantwoorden, wordt het uit de VS verstuurd of uit Eindhoven? Dat scheelt namelijk een verrassing achteraf in verband met Douanekosten (omdat je over een maximum bedrag heengaat)
Klopt is er ook voor de Optimus.

En wordt ik dacht vanuit belgie ipv Eindhoven verstuurd. Dus geen evrassing achteraf.
_Peter_ schreef:
ma 21 mei, 2018 11:52
Ik zie dat die Dragon Tamer er niet alleen is voor MSR branders, Bernie maakt ze ook voor andere (waaronder mijn Optimus)
Wat weegt zo'n dop? Ziet er op zich zwaar uit... Geeft wel mooie vlam (en vooral veel minder herrie).
Fedor schreef:
ma 21 mei, 2018 16:10
_Peter_ schreef:
ma 21 mei, 2018 11:52
Ik zie dat die Dragon Tamer er niet alleen is voor MSR branders, Bernie maakt ze ook voor andere (waaronder mijn Optimus)
Wat weegt zo'n dop? Ziet er op zich zwaar uit... Geeft wel mooie vlam (en vooral veel minder herrie).
Wat ik zo lees op het www zo rond de 60 gram, maar denk wel afhankelijk van welke je koopt (voor welk merk en type brander) er schijnt ook een Zuid-Koreaanse variant te bestaan, die is net zo duur alleen van RVS en niet geprint. Het voordeel van de geprinte lijkt me dan ook dat je die zonder verrassingen kan kopen. Wat functionaliteit betreft ontlopen ze elkaar nauwelijks.
Fedor schreef:
zo 20 mei, 2018 21:52
Da's ook mijn probleem met een bezinebrander. Het gewichtsvoordeel tov gasbranders is gering. Zijn er landen in Europa waar het wel voordeel biedt voor een solo-rijder en max enkele weken?
Gas is veel lichter, om die reden overgestapt vanaf benzine. Brandstof (volle fles) + brander weegt bij mij 460 gram, gemiddeld gewicht (halve fles) 360 gram. Daar beginnen de meeste benzinebranders zonder brandstoffles of brandstof.
Net even gecheckt de dragon tamer weegt 64 gram - is de koperen uitvoering.

Aanvulling - Bast1aan - hoe lang doe je dan met een gasflesje?
De dragonfly weegt 396 gr.
Inge1 schreef:
di 22 mei, 2018 06:55
Net even gecheckt de dragon tamer weegt 64 gram - is de koperen uitvoering.
Hmm toch weer wat extra gewicht... niet veel maar elk klein beetje scheelt. Met de tamer komt de Optimus Polaris dan op 540 gram (met pomp, zonder fles).

bast1aan schreef:
ma 21 mei, 2018 21:39
Fedor schreef:
zo 20 mei, 2018 21:52
Da's ook mijn probleem met een benzinebrander. Het gewichtsvoordeel tov gasbranders is gering. Zijn er landen in Europa waar het wel voordeel biedt voor een solo-rijder en max enkele weken?
Gas is veel lichter, om die reden overgestapt vanaf benzine. Brandstof (volle fles) + brander weegt bij mij 460 gram, gemiddeld gewicht (halve fles) 360 gram. Daar beginnen de meeste benzinebranders zonder brandstoffles of brandstof.
Zeker, maar het ging me ook om het gebruik (gedurende enkele weken). Daarbij schijnt volgens tests het gebruik (in grammen) tussen gas en benzine vrijwel gelijk te zijn (ik had verwacht dat benzine "zuiniger" zou zijn). Dus dan scoort de gasbrander (met het veel lagere eigen gewicht) overall ook beter.

Maar omdat ik regelmatig toch benzinebranders zie bij lui die nog niet buiten (West-)Europa gereden hebben zat ik toch te twijfelen... er moet dan toch een reden zijn dat ze benzine gebruiken (behalve dat het er heel cool uitziet natuurlijk ;) ;) ;) ).
Vraag is nu alleen hoe lang doe je met een gasblikje? En hoe makkelijk kom je daaraan tijdens de vakantie?
Inge1 schreef:
di 22 mei, 2018 07:41
Vraag is nu alleen hoe lang doe je met een gasblikje? En hoe makkelijk kom je daaraan tijdens de vakantie?
Tot een maand zou ik het prima mee kunnen nemen (3 à 4 230 grams-blikken). Daarna zou ik aan moeten vullen. De kans dat dat ooit nodig zal zijn is in mijn geval nogal klein ;)

Anders zou ik ook een liter benzine mee moeten nemen voor dezelfde periode. Veel tankstations verkopen trouwens niet eens kleine hoeveelheden benzine (minimaal enkele liters), of wordt (als bijv. de Coleman Fuel op is) dan over gegaan op wasbenzine?
Voordelen benzine:
Overal verkrijgbaar. Je hoeft je route niet aan te passen om ergens gasblikjes te kopen.
Geen problemen met verschillen in (gas)aansluitingen.
Altijd hetzelfde volume in je tassen.

Voordelen gas:
Licht kwa gewicht.
Makkelijk regelbaar.
Klein (zolang het om de brander en een gasblikje gaat)

@Fedor, nooit een probleem gehad om een klein beetje benzine te krijgen. Vaak van iemand gekregen die toch al aan het tanken was.

Wij gebruiken gas als het echt licht moet zijn en als we zeker weten dat de verkrijgbaarheid gewaarborgd is.
In alle andere gevallen benzine.
Simpel gesteld: weekje Frankrijk, gas. Twee weken Georgië, benzine.
Tijdens andere vakanties heb ik met veel plezier gekookt mijn Coleman 424 fornuis. Bijvoorbeeld aan de de kust met veel wind of in de kou in de bergen. Genoeg hitte om snel water te koken of voor meerdere mensen pannenkoeken te bakken na een lange wandeling. Ik gebruik 3/4 van de tijd Euro 95.

Bij mijn solotochtjes gebruik ik een Coleman 550B eenpitsbrandertje in een perfect passend groen plastic potje. Die hoef je niet voor te warmen. Ik neem daarnaast nog een klein brandstofflesje mee met Coleman fuel. Als het op is begint het geklieder bij de pomp met mijn trechtertje.