Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
Fedor schreef:
wo 16 mei, 2018 07:09

Andere optie is de Optimus Vega die wel de omdraaimogelijkheid heeft, maar deze heeft een veel lager vermogen dan de Primus (is wel een stuk lichter). Bij deze zou ik dan een losse CV-ISO-adapter kopen zodat ik wel alle ventielblikken kan gebruiken (Primus heeft al duo-mogelijkheid).
Ik heb een Optimus Polaris en die komt met alle toebehoren voor benzine en een aansluiting voor glasblikjes. Deze kan je dan ondersteboven zetten. (En bij Optimus hoef je de jet niet te verwisselen).
Sonny schreef:
wo 16 mei, 2018 18:08
Ik heb een Optimus Polaris en die komt met alle toebehoren voor benzine en een aansluiting voor glasblikjes. Deze kan je dan ondersteboven zetten. (En bij Optimus hoef je de jet niet te verwisselen).
Ziet er prachtig uit, maar de kop lijkt nogal op mijn oude Primus Multifuel en die klonk (ook met gas) als een opstijgende straaljager ;) Ik zoek iets stillers (en goedkoper en lichter is ook mooi meegenomen) omdat ik verwacht alleen maar gas te gaan gebruiken.
Travelmaster schreef:
wo 16 mei, 2018 11:54
En ditmaal gaat-ie aan de onderbuis, dus geen benzineluchtjes meer in de tas.
Wat gaat er allemaal aan de onderbuis? Fles is logisch, maar de pomp en de brander stinken neem ik aan ook naar brandstof. Hoe wordt dat dan verpakt?
In de fles de pomp - daar zit hij veilig. En de brander gaat bij mij in het bijgeleverde hoesje en gewoon in de tas. Heb nog nooit problemen met lucht uit de brander gehad.
Fedor, precies zoals Inge aangeeft. Om de pomp aan de onderbuis te beschermen zit er bij mij een halve bidon overheen geschoven. De brander zelf geeft eigenlijk geen luchtjes af, maar hij zit bij mij voor de zekerheid ook nog in een plastic zak gerold.
Ik zou ook verwachten dat de pomp het veiligst is in de fles zelf (en geen stank dan) maar ik zie regelmatig mensen met alleen de fles aan de onderbuis. Het idee om de pomp met een halve bidon te beschermen (ook tegen vuil op die plaats) is een goede.

Zit toch weer een beetje te twijfelen over gas of vloeistof. Qua gebruik zou ik voor gas moeten gaan (simpel en goed verkrijgbaar waar ik fiets), maar ik hik een beetje tegen het afval (wegwerptankjes) aan... da's met vloeistof wel minder.... denk ik? Hoe lang kan je bijv. stoken met een liter Coleman Fuel (of bijv. wasbenzine)?

[EDIT]: Bij tests is het gebruik bij multifuelbranders eigenlijk vrijwel gelijk tussen gas en benzine (in grammen). Ik had verwacht dat er qua grammen minder benzine verbruikt zou worden. Dus zo gerekend is één liter Coleman Fuel ongeveer gelijk aan 3,5 keer een 230 grams ventieltank.
Ik heb het eigenlijk nooit gemeten, maar volgens mij doe ik zo’n anderhalve week tot twee weken met een fles van 700ml. En dan zet ik ‘s ochtends ‘s middags en ‘s avonds thee, en ik kook bannock en avondeten.
Fedor schreef:
do 17 mei, 2018 07:34
Ik zou ook verwachten dat de pomp het veiligst is in de fles zelf (en geen stank dan) maar ik zie regelmatig mensen met alleen de fles aan de onderbuis.
Bij mijn brander (whisperlite) steken de kwetstbaarste delen niet in de fles maar er uit, en die wil ik daarom niet onder de onderbuis hebben hangen.
Ik ben inmiddels fan van een lichtgewicht spiritusbrander. Simpel, licht, doet het altijd en de brandstof is overal te verkrijgen.
Voor bescherming om de fles heb ik dit jaar geen plaats ivm plaatsing spatbord - had ik er afgelopen jaar wel om zitten. Qua gebruiksduur - heb de grootste fles - daar kan ik 3 a 31/2 week op koken ('s ochtends thee en avondeten + thee. Afgelopen jaar op Primus fuel gestookt dat brand net wat schoner dan wasbenzine. Benzine heb ik nog niet in de Dragonfly gehad maar wat ik me herinner van de Whisperlite zorgt dat voor erg veel roet.

Aanvulling - mocht het me zonder bescherming aan de bovenkant van de fles niet bevallen dan kan hij altijd nog op de voorvork erbij maar waarschijnlijker is dan in een vakje aan de buitenkant van mijn Arkel tas.
Leon schreef:
do 17 mei, 2018 08:59
Fedor schreef:
do 17 mei, 2018 07:34
Ik zou ook verwachten dat de pomp het veiligst is in de fles zelf (en geen stank dan) maar ik zie regelmatig mensen met alleen de fles aan de onderbuis.
Bij mijn brander (whisperlite) steken de kwetstbaarste delen niet in de fles maar er uit, en die wil ik daarom niet onder de onderbuis hebben hangen.
Voor mij wordt dit de eerste keer aan de onderbuis. En aangezien ik drie bidonhouders op de fiets heb, kan ik met echt slecht wegdek (in NL, whahaha) altijd wisselen met een bidon. Alleen even niet gedachteloos drinken als ik net heb gewisseld :).

Oh, ik had overigens moeten zeggen dat ik met mijn gebruik kook voor 2-3 personen. Grotere pannen, meer water koken - dan verbruik je wat meer.
Fedor schreef:
wo 16 mei, 2018 19:17
Travelmaster schreef:
wo 16 mei, 2018 11:54
En ditmaal gaat-ie aan de onderbuis, dus geen benzineluchtjes meer in de tas.
Wat gaat er allemaal aan de onderbuis? Fles is logisch, maar de pomp en de brander stinken neem ik aan ook naar brandstof. Hoe wordt dat dan verpakt?
Aan de onderbuis gaat mijn MSR brandstoffles. De brander, het pompje en het onderhoudssetje gaan in een soort van tupperware doosje van de Action, met twee post elastieken er voor de zekerheid omheen. Zo heb ik nog geen last gehad van een evt. verspreidende brandstofgeur. Het doosje past plat op de bodem van mijn ene voortas, waar ook het pannensetje en ander keukengerei in zit.

Mijn ervaring is dat het pompje het meest kwetsbare deel is. Dus op de fles laten zitten (onderaan de buis of in de tas) is voor mij sowieso geen optie. Het doosje biedt de nodige bescherming.
Mijn brandstoffles hangt altijd op de onderbuis. Het pompje doe ik in een plastic zakje en deze berg ik, op samen met de brander en andere branderspullen, in de linkervoortas.

Bijlagen

Waarom niet de brandstoffles aan de zitbuis en de bidon onder de onderbuis (evt met klembandje)?
Pomp in de fles en het geheel in een plastic zakje in mijn tas. Neemt de minste ruinte in. Alles zit in de ‘natte’ tas (tent, brander, waterzak, etc.) Door de plastic zak geen last van benzinelucht. En geen extra ‘dingetjes’ aan mijn fiets hangen. Clean biking :D Doe het al jaren zo.
willem.m schreef:
vr 18 mei, 2018 07:44
Waarom niet de brandstoffles aan de zitbuis en de bidon onder de onderbuis (evt met klembandje)?
Kun je onder het fietsen makkelijk af en toe een teug benzine nemen...

:)

Carl
Carl schreef:
vr 18 mei, 2018 08:26
willem.m schreef:
vr 18 mei, 2018 07:44
Waarom niet de brandstoffles aan de zitbuis en de bidon onder de onderbuis (evt met klembandje)?
Kun je onder het fietsen makkelijk af en toe een teug benzine nemen...

:)

Carl
Lollig. Ha hu ha.

Anyway, die 2e drinkfles daar hoef je niet de hele tijd bij? (1x per dag wissel je of schenk je over.) Dus waarom een kwetsbaarder fles onder de buis?

Ik ben het eens met Marco: in de natte tas. Alleen komt het soms net niet goed uit met de hoeveelheid spullen, en past het allemaal net niet in de tassen. In dat geval gaat ie bij mij op de zadelbuis.
willem.m schreef:
vr 18 mei, 2018 08:31
Carl schreef:
vr 18 mei, 2018 08:26
willem.m schreef:
vr 18 mei, 2018 07:44
Waarom niet de brandstoffles aan de zitbuis en de bidon onder de onderbuis (evt met klembandje)?
Kun je onder het fietsen makkelijk af en toe een teug benzine nemen...
Lollig. Ha hu ha.

Anyway, die 2e drinkfles daar hoef je niet de hele tijd bij? (1x per dag wissel je of schenk je over.) Dus waarom een kwetsbaarder fles onder de buis?
Blij dat je zo om mijn antwoord moet lachen, maar de gedachte erachter was wel degelijk serieus: de bidon aan de zitbuis lijkt mij niet de 2e drinkfles, maar de 1e.

Carl
willem.m schreef:
vr 18 mei, 2018 07:44
Waarom niet de brandstoffles aan de zitbuis en de bidon onder de onderbuis (evt met klembandje)?

en:

.....Dus waarom een kwetsbaarder fles onder de buis?....

In mijn situatie is de bidon met water de kwetsbare, want deze is van plastic, deze gaat dan ook aan de zitbuis. En dan kan ik er ook gemakkelijk bij voor het drinken tijdens het fietsen.

Aan de bovenkant van de onderbuis zit een alleshouder voor een petfles, of een wijnfles voor de avond die we meestal aan het eind van de dag kopen. Alleen bij heel dorstig weer zit er een petfles met water in gedurende de hele dag.

De brandstoffles is van aluminium en daardoor de sterkste van de flessen die ik bij me heb. Dat is dan ook voor mij de reden om 'm onderaan de onderbuis te hebben.

Er komt ook bij dat ik zo'n beetje het pakpaard van ons gezin ben, dus "Clean biking" zit er voor mij voorlopig niet in :wink:
Ik vervoer ook niets aan de onderbuis, en zeker geen bidon. Als ik zie hoeveel vuil er op de onderbuis komt te zitten tijdens een tocht (en op de kuiten :) ) dan zou ik die bidon niet aan m’n mond willen zetten :roll:

Groet,
Tom.