Inge1 schreef: ↑di 22 mei, 2018 07:41
Vraag is nu alleen hoe lang doe je met een gasblikje? En hoe makkelijk kom je daaraan tijdens de vakantie?
Ik doe ongeveer anderhalf tot tweeenhalf week met een blikje, afhankelijk van hoe vaak ik kook en of er zoals in Scandinavie campings met keuken zijn. Ik ben geen uitgebreide keukenprins, ga ook regelmatig uit eten. Ik zet vaak wel 's-ochtends en een keer onderweg een kopje thee of koffie.
Ik gebruik prikblikjes, die zijn overal in Europa wel vrij makkelijk te vinden, grote supermarkten, tankstations, bouwmarkten, etc. Ik hoef ook geen reserve mee te nemen, alleen vlak voor de oude leeg is een nieuwe kopen.
Fedor schreef:
Zeker, maar het ging me ook om het gebruik (gedurende enkele weken). Daarbij schijnt volgens tests het gebruik (in grammen) tussen gas en benzine vrijwel gelijk te zijn (ik had verwacht dat benzine "zuiniger" zou zijn). Dus dan scoort de gasbrander (met het veel lagere eigen gewicht) overall ook beter.
Ik neem zo min mogelijk brandstof mee, ik ga uit van verkrijgbaarheid. Om die reden prikblikjes en mochten die slechter verkrijgbaar worden dan is het voordeel ervan ook gelijk weg. Qua benzine zou ik ook zo min mogelijk meenemen en eerder voor een 0,3l flesje gaan, ws doe ik daar ook al 2 week mee.
Leon schreef:
De meeste benzinebrandes hebben een veel groter vermogen dan de meeste gasbranders. Als je in je eentje bent en vooral dingen opwarmt is dat geen punt; als je met twee of drie bent en een paar keer per dag een flinke pan water of eten aan de kook wilt brengen gaat de tijd die je daarmee bezig bent wel een rol spelen.
De mini gasbrander die ik heb levert ook 3kW en is ruim voldoende om snel een pannetje water aan de kook te brengen. Als je met meerdere mensen op vakantie bent en uitgebreid wil koken kan ik me voorstellen dat je hele andere eisen stelt aan je brander en gewichtvoordelen ook heel anders liggen. Ook kan ik me voorstellen dat je degelijke brander belangrijk vindt als je veel kookt, maar dat is voor mij niet zo belangrijk.
Da's een mooi overzicht idd