Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Etrex probleem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin Etrex probleem

Mijn ervaring met het routeren door de eTrex is niet best, volgens mij vooral een kwestie van gebrek aan rekenkracht. Bestemmingen binnen pak-em-beet 25 km gaan nog wel, daarboven duurt het gewoon veel te lang voor hij een route heeft bedacht. En bega dan niet, zoals bdr hierboven ook beschreef, de onhandigheid een verkeerde zijstraat te nemen want dan word je gestraft met een herberekening die ook weer een eeuwigheid duurt.
Maar dat kun je misschien ook verwachten bij een apparaat dat onderaan de ladder staat. Wil je meer, dan betaal je ook meer.
Ik gebruik hem, net al Wim en vele anderen, eigenlijk alleen om tracks te volgen, en dat gaat vrijwel altijd probleemloos. Mijn Eneloop-batterijen houden het overigens niet meer dan 3 dagen vol, maar daar ben ik ook al tevreden mee.
Eneloop doen het bij mij ook niet langer dan 3 dagen. Ansmann is wat dat betreft wat beter in mijn beperkte ervaring.
Uh, het zal nu wel een beetje mosterd na de maaltijd zijn, maar data/gpx-files, altijd op het geheugenkaatje zetten niet op het interne geheugen van het toestel zelf, igg als je op openfietsmap rijdt.
bdr schreef:
wo 09 mei, 2018 12:29

Het grootste probleem is iets op de GPS te krijgen. Basecamp is al niet van het snelste maar routes proberen overzetten loopt in 90% van de gevallen mis omdat de GPS de routes herberekend en ze dus helemaal anders worden. Met sporen heb je dat niet maar die zijn niet bruikbaar in het donker.
Hoezo zijn sporen niet bruikbaar in het donker? Je kunt de schermverlichting aanzetten (die heb ik trouwens eerder nodig bij felle zon).
Ivo Miesen schreef:
wo 09 mei, 2018 13:31
bdr schreef:

Het grootste probleem is iets op de GPS te krijgen. Basecamp is al niet van het snelste maar routes proberen overzetten loopt in 90% van de gevallen mis omdat de GPS de routes herberekend en ze dus helemaal anders worden. Met sporen heb je dat niet maar die zijn niet bruikbaar in het donker.
Ik ben in de veronderstelling dat dat gebeurd als je een andere versie of andere kaart op de GPS hebt als waarop je de routes in basecamp gepland hebt.
Ivo Miesen schreef:
bdr schreef:
Met sporen heb je dat niet maar die zijn niet bruikbaar in het donker.
Hoezo zijn sporen niet bruikbaar in het donker? Je kunt de schermverlichting aanzetten (die heb ik trouwens eerder nodig bij felle zon).
Bij een route licht het scherm automatisch op voor een afslag, bij een spoor moet je idd de schermverlichting aan laten staan en dat kost heel wat batterij.

Ik heb nog niet gevonden hoe ik het toestel een zelfgemaakte route kan laten omzetten naar een spoor, ik weet niet of het kan.

Als het mogelijk zou zijn om via Bluetooth .gpx’en naar het toestel te sturen zou het een ideale compagnon zijn.
Roald schreef:
wo 09 mei, 2018 13:56
Ik ben in de veronderstelling dat dat gebeurd als je een andere versie of andere kaart op de GPS hebt als waarop je de routes in basecamp gepland hebt.
Zelfde kaart maar basecamp heeft andere activiteiten profielen dan de eTrex. Meestal volgt de GPS initieel wel de basecamp route tot hij het om één of andere reden nodig vindt om de route te herberekenen en dan doen alleen de instellingen van de eTrex er toe.
bdr schreef:
wo 09 mei, 2018 13:59

Als het mogelijk zou zijn om via Bluetooth .gpx’en naar het toestel te sturen zou het een ideale compagnon zijn.
Dat is mogelijk met de etrex touch 35, denk ik (nog niet geprobeerd).

Update:
Ik heb me vergist: er is wel degelijk bluetooth connectie met smartphone mogelijk maar die dient om notificaties van je smartphone te ontvangen op je gps (berichten en dergelijke) en niet voor uitwisseling van tracks.
bdr schreef:
wo 09 mei, 2018 13:59
Ivo Miesen schreef:
bdr schreef:
Met sporen heb je dat niet maar die zijn niet bruikbaar in het donker.
Bij een route licht het scherm automatisch op voor een afslag, bij een spoor moet je idd de schermverlichting aan laten staan en dat kost heel wat batterij.

Ik heb nog niet gevonden hoe ik het toestel een zelfgemaakte route kan laten omzetten naar een spoor, ik weet niet of het kan.

Aan de andere kant vraagt routering sowieso meer van de batterij, dan een spoor/track.
Ik merk geen verschil tussen routes en tracks qua batterijduur. Zoals de rest haal ik zo’n 3 dagen uit een paar Eneloops.
Roald schreef:
wo 09 mei, 2018 13:23
Uh, het zal nu wel een beetje mosterd na de maaltijd zijn, maar data/gpx-files, altijd op het geheugenkaatje zetten niet op het interne geheugen van het toestel zelf, igg als je op openfietsmap rijdt.
De ofm kaarten op het geheugenkaartje zetten was mij bekend. Waarom ook de tracks? Gaat het opstarten daardoor sneller?
Ja, wat routeren betreft vertrouw ik de eTrex niet, een keer dat ik dat wel deed kreeg ik wel een erg toeristische route van Rotterdam Centraal naar de Kiotoweg:

Afbeelding

Als ik routering nog gebruik is het alleen voor korte afstanden.

bdr schreef: Ik heb nog niet gevonden hoe ik het toestel een zelfgemaakte route kan laten omzetten naar een spoor, ik weet niet of het kan.
Allerlei wat meer ingewikkelde omzettingen kunnen relatief makkelijk met gpsbabel.
Een Etrex kan via bluetooth tracks en andere info uiwisselen met andere Garmins van de etrex en Oregon series (en niet met de Edge). Tijdens brevetten heb ik zo al meerdere keren tracks uitgewisseld.
Als je met je eTrex met andere garmins tracks kan uitwisselen via Bluetooth (waar zit dat in de menu's verstopt?) dan zou het ook met een smartphone moeten kunnen. Ik zie de IQ Map Receiver en die lijkt dat te doen maar misschien is die alleen voor horloges.

bdr schreef:Als het mogelijk zou zijn om via Bluetooth .gpx’en naar het toestel te sturen zou het een ideale compagnon zijn.
Twijfelachtig maar met een USB OTG (On-The-Go) kabel zou het moeten kunnen, zie de GPS Transfer Andriod app.
Daugalari - leuke tip van de app. Ik heb hem net gedownload (kost 2,24) en ga hem uitproberen - altijd handig.
daulagari schreef:
wo 09 mei, 2018 23:38
Als je met je eTrex met andere garmins tracks kan uitwisselen via Bluetooth (waar zit dat in de menu's verstopt?)
Menu -> Draadloos delen -> keuze maken verzenden/ontvangen en verder het menu volgen.
Ivo Miesen schreef:
do 10 mei, 2018 10:44
daulagari schreef:
Als je met je eTrex met andere garmins tracks kan uitwisselen via Bluetooth (waar zit dat in de menu's verstopt?)
Menu -> Draadloos delen -> keuze maken verzenden/ontvangen en verder het menu volgen.
Dat is misschien op de touch zo, maar op een Etrex 10,20 of 30 kun je alleen met compatibele garmin toestellen draadloos gegevens uitwisselen (wat dus zoveel wil zeggen als vergeet het maar, want wie heeft er nu 2?)

Voor wat die USB OTG (On-The-Go) kabel betreft, test dat thuis even uit want niet elke OTG kabel werkt op elk toestel (ik heb inmiddels heel wat kabeltjes) dus zowel op je GPS als je tablet laptop of smartphone uitproberen. Zelf haal ik de SD-kaart uit de GPS en stop hem in een kaartlezer die met het juiste kabeltje aangesloten wordt op mijn tablet. Met Total Commander (en plugin (die je kan/moet kopen)) zet ik de bestanden als het nodig is over.
_Peter_ schreef:
do 10 mei, 2018 12:30
Ivo Miesen schreef:
do 10 mei, 2018 10:44
daulagari schreef:
Dat is misschien op de touch zo, maar op een Etrex 10,20 of 30 kun je alleen met compatibele garmin toestellen draadloos gegevens uitwisselen (wat dus zoveel wil zeggen als vergeet het maar, want wie heeft er nu 2?)

Voor wat die USB OTG (On-The-Go) kabel betreft, test dat thuis even uit want niet elke OTG kabel werkt op elk toestel (ik heb inmiddels heel wat kabeltjes) dus zowel op je GPS als je tablet laptop of smartphone uitproberen. Zelf haal ik de SD-kaart uit de GPS en stop hem in een kaartlezer die met het juiste kabeltje aangesloten wordt op mijn tablet. Met Total Commander (en plugin (die je kan/moet kopen)) zet ik de bestanden als het nodig is over.
Dat schreef ik gisteren al om 22u18. Ik heb het al diverse keren zo gedaan. Onder randonneurs is de etrex serie erg populair, op iedere rit kom je al snel 10-20 deelnemers tegen met een etrex. Erg handig om de tracks van het brevet uit te wisselen als iemand vergeten is ze op z'n Garmin te zetten.
Ik heb zelf 2 Etrexen. Voor brevetten is dat tegenwoordig handig, kapot kan er altijd eentje gaan en zoveel weegt een reserve exemplaar niet. Zie het eerder geposte verhaal over LEL 2017
Ik vind de richting waar deze thread naar toe gaat heel interessant, daarom kort proberen samen te vatten:

Draadloos (Bluetooth): Etrex 30, Etrex 30x, Etrex 35 Touch, alleen tracks of POI's uitwisselen met andere Etrex'en of Oregon's (?)
Via speciale USB-kabel (USB On-the-go): met GPS Transfer of Total Command (kaartje uitnemen) op Android. Oplossing voor IOS zullen er waarschijnlijk niet zijn ?
bdr schreef:
do 10 mei, 2018 13:00
Ik vind de richting waar deze thread naar toe gaat heel interessant, daarom kort proberen samen te vatten:

Draadloos (Bluetooth): Etrex 30, Etrex 30x, Etrex 35 Touch, alleen tracks of POI's uitwisselen met andere Etrex'en of Oregon's (?)
Via speciale USB-kabel (USB On-the-go): met GPS Transfer of Total Command (kaartje uitnemen) op Android. Oplossing voor IOS zullen er waarschijnlijk niet zijn ?
Wat Ivo schreef: alleen met compatibele Garmin's dus niet met je smartphone waar ook Bluetooth op zit.
Over IOS en USB OTG begin ik maar beter niet want daar heb ik geen ervaring mee.
Voor Androis en IOS zullen best Apps zijn, daarvoor doorzoek je het beste de betreffende appstore, je ziet snel genoeg of iets goed is of niet.