Dan wordt het inderdaad tijd voor een gesprek met de buren. Zelf slaap ik altijd met een open raam (behalve als het buiten hard vriest) omdat ik last heb van huisstofallergie. Wat mij soms wakker houdt is lawaai, variërend van lallende studenten tot harde muziek. Die lallende studenten zijn na 5 minuten wel weer weg, maar luid gepraat en harde muziek waar geen oordopjes tegen opgewassen zijn, kan me woest maken. Ik ben dan in staat om een steen door het raam te gooien waar de herrie vandaan komt. (En dat komt niet omdat ik geen twintig meer ben. Toen ik zelf studeerde had ik al een hekel aan feestlawaai en toen had je nog niet die motherfuckermuziek die je nu overal hoort.) Bladblazers en elektrische heggenscharen zijn trouwens ook een verschrikking.
Vergeleken met een halve eeuw geleden zal de lucht op de meeste plekken (maar niet rond grote vliegvelden) schoner zijn geworden, maar ik krijg de indruk dat het lawaai steeds meer oprukt, ondanks alle geluidswerende schermen langs snelwegen en spoorlijnen. Overal moet namelijk gefeest worden. Enkele jaren terug kampeerden we op een natuurkampeerterrein in het noorden van Groningen: een oase van rust. Tot tien uur 's avonds, toen het jaarlijkse dorpsfeest van Kloosterburen, een kilometer verderop, losbarstte. Pas 4 uur later werd het weer stil. Precies een week later gebeurde hezelfde bij een camping aan de Duitse waddenkust. In een vissersdorp op 2 km afstand van die camping was dat weekend een kotterregatta en ook dat schijnt niet zonder nachtelijk lawaai te kunnen. Overdag gebeurde er weinig, maar van 11 uur s' avonds tot 4 uur 's ochtends dreunde de schlagerparade door onze tent. Dan heb ik toch liever een rustig kampvuurtje.
Het smalspoortreintje rond het Valkenburgermeer bij Leiden rijdt zo te zien nog op kolen (zie hier). En de stoker lijkt zowaar op een roetpiet.Leon schreef: ↑ma 23 apr, 2018 09:11Rijden die museumlijnen niet allemaal op LPG? De trein van de Zuid-Limburgse Stoomtreinmaatschappij volgens mij toch wel.keesswart schreef: ↑zo 22 apr, 2018 23:50Alleen voor het laten rijden van enkele museumtreinen zijn dan nog kolen nodig. Natuurlijk zijn die stoomtreinen vies, maar die zwarte rook is ook de charme van zulke treinen. Moeten die museumlijntjes dan ook opgeheven worden? Die prachtige herinnering aan een walmend verleden waarin rokende schoorstenen als een teken van vooruitgang werden gezien?