door
Leon » vr 30 mar, 2018 11:25
joha59 schreef: ↑vr 30 mar, 2018 11:13
Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic ben gestart: hoeveel spanning mag/moet er op de spaken staan? Helaas is de volgende cursusavond pas over drie weken, dus moet ik het nu zonder spanningsmeter doen en door ondervinding erachter komen welke spanning de juiste is ...
Je hebt inmiddels antwoorden die aangeven dat het ergens tussen de 100 en 120 kgf is.
Zelf heb ik ook pas geleerd wat een strakke spaak is toen ik voor het eerst aan het achterwiel van een Avaghon, waar men in tegenstelling tot bij mijn
Local Bike Shop wel echt goede wielen bouwde, kon voelen:
Ik had in de 34 jaar daarvoor duidelijk nog nooit een echt strakke spaak gevoeld. Later heeft mijn spaakspanningsmeter bevestigd dat op zo'n spaak inderdaad ergens tussen 100 en 150 kgf stond.
Maar als je het nooit zelf gevoeld hebt lijkt me de methode van ondervinding niet verstandig. Het leermoment is namelijk misschien het moment waarop de flens uit je Rohloffnaaf breekt. Het is namelijk meestal niet de spaak zelf die de maximale spanning bepaalt maar de velg en/of de naaf.
De spaakspanning in dat zwabberende wiel was overigens zeker heel wat lager dan 50 kgf.