door
joha59 » do 29 mar, 2018 09:46
Dank Math, even voor de duidelijkheid ...
ik volg een fietsenmakerscursus (één avond per week), daar gebruik ik de aanwezige spanningsmeter, het is een Xpert Spoke Tension Meter, ongeveer zo één, als ook in dit filmpje is te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=V7QnMPffmjU
Vorige week had ik mijn wiel met de oude velg naar cursus mee genomen om de spanning te meten. De leraar zei kortweg: oh 3,5 dus als je de spaken daarop zet is het goed.
Ik wist nog niet hoe de meter af te lezen, had dat kleine rondje ook nog niet gezien. Dus die 3,5 klopt volgens mij niet zo ... Ik ga de tabel uit de handleiding eens goed bekijken ... Aan de leraar had ik overigens niet zoveel, vandaar dat ik dit topic ben gestart in de hoop hulp te krijgen (en geen betweters
)
Ik heb de nippels van de spaken eerst over de schroefdraad heen gebracht, daarna twee rondjes met de nippel volledig rond draaien, daarna twee rondjes halve slagen. Ik vond dat er toen al aardig spanning op stond. Toen ben ik met de meter alle spaken op 2.0 gaan zetten. Daarna heb ik de slagen eruit gehaald (er waren geen hoogteslagen, wel kleine breedte slagen) en gecentreerd met de centreerboog (was ok). Hierna de spaken nog een keer gemeten, alleen de sterk afwijkende heb ik iets bij gedraaid.
Ik ga er voorzichtig op fietsen en echt niet meteen op wereldreis. Mijn zorg is vooral de Rohloff naaf, er bestaat een (klein) risico dat de flens gaat scheuren, dat wil ik perse voorkomen. Een velg is altijd weer te vervangen en is niet zo kostbaar als de naaf. De oude velg had een scheur over 6 spaakgaten, zie onderstaande foto.