Ja, die Piet van Leeuwen stond uitgebreid in de Gildebrief vermeld, een kwartaalorgaan van de Vrijwillige Molenaars. Hij is inmiddels overleden, geloof ik. De Britzer Mühle (heeft merkwaardig genoeg maar één stellingdeur, normaal minimaal twee) stond zo dichtbij de toenmalige 'Muur' die West-Berlijn omgaf. In 1991 stak ik op mijn fiets die grens over, zó de DDR in, ineens prachtige landschappen, op weg naar de volgende molen in Saalow. En dan verder fietsen richting Meißen, Leipzig en Magdeburg.keesm54 schreef: ↑zo 21 jan, 2018 11:40Nog even mijn eerdere draadje afronden en Martin beantwoorden.Ja die bedoel ik, de Britzer Mühle. Gerestaureerd en maalvaardig gemaakt ten tijde van de BUGA (1985).Martin schreef:Bedoel je deze molen?
Verleden jaar nog langs geweest en er zijn nog 2 molenaars actief uit de periode van de 1e opleiding (1986).
De opleiding werd toen op verzoek van de Hollandsche Molen verzorgt door Piet Leeuw (toen mijn collegamolenaar in Buren op de Prins van Oranje).
Foto van 2012 :
Let op de omloop, die was kort daarvoor in elkaar gestort en vernieuwd.
Het is nog altijd vrij druk op en rondom deze molen (excursies, schoolbezoeken, meelverkoop, trouwlocatie etc). Naastgelegen Britzer Garten is ook een bezoek waard.
Mooi om vanuit centrum Berlijn er naar toe te fietsen voor een bezoek aan de molen en daarna vlakbij in de biergarten een hefeweizen
Op 3 augustus 1991 hebben de molenaars van 'Britz' een tegenbezoek gebracht aan mijn molen, heel leuk! Een grote poster met doorsneetekening van de Britzer Mühle heb ik nog thuis hangen.
Volgens de Nederlandse Molendatabase ben je dus Cees de Jong, neem ik aan? https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=193