door
Adieu » wo 07 mar, 2018 08:30
javb2812 schreef: ↑wo 07 mar, 2018 01:35
Over dat "schoon" heb ik een vraag aan mensen die al veel met de riem hebben gereden.
Ik lees geregeld dat je de riem niet zou hoeven schoonmaken. Maar... vuil zal die toch ook worden?
En fietsen jullie in de praktijk liever met een vieze riem dan met een vieze ketting? Dit is geen retorische vraag, ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen.
Hans
De ketting van mijn mountainbike en van mijn racefiets hebben af en toe een beetje kettingolie (o.i.d.) nodig. Dit trekt vervolgens vuil aan. Hoe vaak zie je niet dat een ketting zwart wordt? Dit geeft af aan kleding, je handen, etc., bijvoorbeeld bij het op de fietsdrrager plaatsen van de fiets.
Een riem (althans mijn riem) heb ik nog niet ergens mee hoeven in te smeren/sprayen. Tot nu toe blijft hij aardig schoon. Het beetje vuil wat er soms op zit is stof, wat je gemakkelijk kunt verwijderen van je handen of kleding.
Vaak is het beetje vuil er na een regenbuitje wel afgespoeld. Eerlijk gezegd kijk ik er niet zo naar om. En dat is nu net het gemak van een riem t.o.v. een ketting.
Ergo: Ik rijd dus liever met een vieze riem dan met een vieze ketting. Een riem is nooit zo erg vies als een ketting, de viezigheid bij een riem spoel je er gemakkelijk af (een regenbuitje kan al voldoende zijn) en de viezigheid van de riem is gemakkelijk van handen, kleding, etc. te verwijderen.
Maar ik fiets ook graag op mijn mountainbike en racefiets met ketting hoor! En zo vaak heb ik nou ook weer geen last van vieze handen, kleding, etc. door een ketting. Maar àls ik er last van heb vind ik het wel irritant.
Tot zover mijn ervaringen. Wellicht dat anderen weer andere ervaringen hebben.