door
Stadjer » di 06 mar, 2018 12:21
Matthieee schreef: ↑ma 05 mar, 2018 16:50
Ik heb er geen ervaring mee
Nadelen die ik zo 1-2-3 kan bedneken: duurder, gecompliceerder, onderweg minder goed te repareren, frame moet vernaggeld worden zodat het in tweeen op te delen is, het ziet er minder stoer uit dan een ketting, het is niet geschikt voor derailleurs dus alleen voor minder efficiente aandrijvingen (rohloff enzo).
Ligt wel iets genuanceerder, zo is mijn ervaring tenminste.
Een riem heeft niet alleen maar voordelen. Een ketting ook niet. Het is een kwestie van doeleinde en uiteindelijk persoonlijke voorkeur. Mijn vakantiefiets en randonneur hebben een conventionele aandrijving, dus met derailleur en ketting. Ik heb daarnaast een reisfiets/mountainbike voor offroad gebruik met riemaandrijving icm Rohloff. Inmiddels ca. 3500 km mee gefietst en uitermate positief.
Een aantal verschillen:
- Riem is onderhoudsvrij. Zo nu en dan afspoelen volstaat. Een ketting moet regelmatig schoongemaakt en gesmeerd worden;
- Riem gaat doorgaans een stuk langer mee dan een ketting (resp. gemiddeld 10000-15000 km, maar vaak nog veel langer versus 3500-5000 km met een goede ketting bij regelmatig onderhoud) En ja, er zijn uitzonderingen.
- Om een riem te kunnen installeren heb je een deelbaar fietsframe nodig. Een niet-deelbaar frame modificeren naar een deelbaar frame wordt door Gates - mijns inziens terecht - afgeraden;
- Frame dient aan bepaalde specificaties te voldoen (denk onder meer aan stijfheid)
- Riemaandrijving (riem, tandwielen) is duurder in aanschaf. Op termijn mogelijk goedkoper dan een door ketting aangedreven systeem;
- Riem is relatief kwetsbaar en kan niet worden gerepareerd itt een ketting;
- Riem schijnt iets stiller te zijn dan een ketting. Persoonlijk merk ik weinig verschil met een goed onderhouden ketting.
En meer, maar daar is online genoeg over vinden.
Ik zie persoonlijk geen enkele reden om niet voor een riem te kiezen. Net als Fedor ben ik ook geen liefhebber van kettingonderhoud én zou ik voor een wereldreis - vooralsnog - ook kiezen voor een gewone ketting.